Matthew Quick

Toon alleen recensies op Leestafel van Matthew Quick in de categorie:

Het geluk, hier en nu Het geluk, hier en nu

Het geluk, hier en nu
Matthew Quick

Bartholomew Neil heeft negenendertig jaar bij zijn moeder gewoond. Zijn moeder zorgde ervoor dat het leven van Bartholomew zonder al teveel zorgen en onregelmatigheden verliep. Bartholomew hoefde nergens over na te denken. Het leven was als een gemoedelijk kabbelende rivier en Bartholomew dreef kalmpjes met de stroom mee. Maar toen verwoestte een indringer in de vorm van een hersentumor de gezondheid van zijn rots in de branding.

De moeder van Bartholomew was een groot fan van Richard Gere. Ze was zelfs zo’n grote fan dat ze Bartholomew tijdens de laatste maanden van haar leven meestal Richard noemde. Bartholomew accepteerde gelaten het feit dat moeder tijdens haar ziekbed meer behoefte had aan de aanwezigheid van de filmster dan aan de nabijheid van haar zoon. De vader van Bartholomew is al jaren uit beeld. Volgens moeder is hij vermoord door de  Ku Klux Klan. Volgens haar waren de geruchten dat hij het gezin gewoonweg verlaten heeft, niet waar.

Maar nu is moeder er niet meer. Bartholomew heeft geen baan, geen vrienden, geen toekomstwensen en hij is ook nog eens te dik. De enige die zich om hem bekommert, is pastoor McNamee. Hij regelt een rouwtherapeut voor Bartholomew. Therapeute Wendy probeert het leven van Bartholomew weer op de rit te krijgen maar ze is jong en onervaren. Bovendien heeft Wendy zelf ook de nodige problemen. Ze kan ook wel wat hulp gebruiken. Ze probeert van Bartholomew af te komen door hem aan te raden in groepstherapie te gaan. Bartholomew zegt schoorvoetend toe te zullen gaan. De “groep” bestaat naast Bartholomew uit Max. Max bedient zich rijkelijk van vloekwoorden, gelooft in aliens en rouwt om het verlies van zijn kat Alice.

Sinds de dood van Bartholomews moeder gaat het niet goed met pastoor McNamee. De pastoor was kind aan huis bij de familie Neil en hij kan het verlies van zijn goede vriendin niet aan. De vrome man zet het op een drinken en hij weigert zijn medicijnen nog langer in te nemen. Nu de medicamenten de bipolaire stoornis van de pastoor niet langer bestrijden, gaat het al snel bergafwaarts met hem. De pastoor besluit de kerk de rug toe te keren waarna hij ongevraagd bij Bartholomew intrekt. Bartholomew moet wennen aan zijn nieuwe huisgenoot. Hij weet nog niet dat het leven nóg meer verrassingen voor hem in petto heeft.

De hoofdstukken in Het geluk, hier en nu bestaan uit brieven aan Richard Gere. Nadat Bartholomew een brief van de beroemde acteur tussen de bezittingen van zijn moeder vond, besloot hij zijn gevoelens van zich af te schrijven in de vorm van brieven aan de filmster. Richard Gere wordt zijn mentor, zijn grote voorbeeld. Richard Gere praat tegen hem – Bartholomew hoort zijn stem in zijn hoofd - en soms vangt Bartholomew zelfs een glimp van zijn grote voorbeeld op. Met Richard Gere aan zijn zijde durft Bartholomew het leven weer een beetje aan.

Bartholomew is een simpele man. Dat vindt hij zelf ook. Toch is hij niet zo dom als hij zelf denkt. Het ontbreekt Bartholomew vooral aan levenservaring. Hij is wereldvreemd en onderontwikkeld. Zijn moeder heeft hem altijd alles uit handen genomen. Uit liefde, dat wel maar goed was het niet. Het geluk, hier en nu is een hartverwarmend en grappig verhaal over zelfontplooiing, verliefdheid en bijzondere vriendschappen. Het is een verhaal over het leven en over op welke manieren je tegen het leven aan kunt kijken. Het gaat over hoe je de waarheid aan kunt passen om zo het leven draaglijker te maken.

Auteur Matthew Quick heeft humor en levenswijsheid heel treffend met elkaar vermengd. In eerste instantie lijkt het vooral een komisch verhaal maar wie ook tussen de regels leest, beseft dat dit verhaal een waardevolle levensles bevat. Het geluk, hier en nu is een uitermate sympathiek boek dat een grote glimlach op mijn gezicht heeft getoverd.

ISBN 9789401602006 | Paperback | 256 pagina's | Xander Uitgevers | mei 2014
Vertaald door Anne Marie Koper

© Annemarie, 22 juni 2014