Manon Sikkel

Toon alleen recensies op Leestafel van Manon Sikkel in de categorie:

Geheim agent oma Geheim agent oma

Max heeft zoals veel kinderen twee oma's. Eén oma ziet hij elke vrijdag. Ze is gek op legpuzzels, maakt graag - lelijke - truien voor hem en is heel lief maar wel een beetje overbezorgd. Toch is Max gek op zijn oma. Maar op een dag wordt ze ziek. Waar moet Max nu op vrijdag heen? Alleen blijven kan hij nog niet vindt zijn moeder. Maar als papa vertelt dat zijn moeder dan wel op Max wil passen, is mama niet zo blij, sterker nog ze is woedend. Want Max zijn andere oma is raar en let niet goed op. Bovendien ze is altijd op reis... maar nu dus niet.

En zo komt het dat op de volgende vrijdag een mooie sportwagen voor school stopt en er een vrouw in een tijgerpak met zonnebril en zwarte glimmende laarzen uit de auto stapt. Je raadt het al, het is Zita, de oma van Max. Als eerste zorgt ze ervoor dat de akelige Vinnie even goed te grazen wordt genomen. Het pesten zal hij voorlopig wel laten. En dan scheuren ze naar Amsterdam, naar het paleis want daar komt de president van China op bezoek en oma moet opletten of er geen bom geplaatst wordt... want oma is geheim agent!
Max weet niet wat hem overkomt! Dat is nog eens wat anders dan puzzelen...

Oma Zita deinst nergens voor terug en dendert op alles af. Max vindt het natuurlijk een geweldig avontuur maar vindt het ook wel vreemd, zo doen oma's niet! Maar deze oma weet niet hoe oma's zich gedragen en het  is aan Max om zijn oma dat te leren.

Manon Sikkel heeft er een vermakelijk verhaal van weten te maken, waarbij de stoere oma de hoofdrol speelt. Wel jammer dat in het eerste hoofdstuk Over Max al zoveel verteld wordt over deze geheim agent oma. De verrassing is er zo een beetje af. Maar gelukkig is het maar een heel kort hoofdstuk en verder is het een verhaal vol vaart en grappige en bijzondere voorvallen. Stiekem, diep in je hart, zou je best zo'n bijzondere oma willen hebben!

Manon Sikkel is schrijfster en psycholoog. Ze schrijft over onderwerpen die kinderen erg aanspreken en won drie jaar achtereen de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Verder ontving ze ook een keer de Pluim van de Senaat en zijn veel van haar boeken getipt door de Nederlandse Kinderjury.

ISBN 9789024574865 | Hardcover | 96 pagina's | Luitingh-Sijthoff | oktober 2016
Met humoristische zwart-wit afbeeldingen van Katrien Holland | Leeftijd 7+

© Dettie, 12 oktober 2016