Manon Sikkel

Toon alleen recensies op Leestafel van Manon Sikkel in de categorie:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Geheim agent oma Geheim agent oma

Max heeft zoals veel kinderen twee oma's. Eén oma ziet hij elke vrijdag. Ze is gek op legpuzzels, maakt graag - lelijke - truien voor hem en is heel lief maar wel een beetje overbezorgd. Toch is Max gek op zijn oma. Maar op een dag wordt ze ziek. Waar moet Max nu op vrijdag heen? Alleen blijven kan hij nog niet vindt zijn moeder. Maar als papa vertelt dat zijn moeder dan wel op Max wil passen, is mama niet zo blij, sterker nog ze is woedend. Want Max zijn andere oma is raar en let niet goed op. Bovendien ze is altijd op reis... maar nu dus niet.

En zo komt het dat op de volgende vrijdag een mooie sportwagen voor school stopt en er een vrouw in een tijgerpak met zonnebril en zwarte glimmende laarzen uit de auto stapt. Je raadt het al, het is Zita, de oma van Max. Als eerste zorgt ze ervoor dat de akelige Vinnie even goed te grazen wordt genomen. Het pesten zal hij voorlopig wel laten. En dan scheuren ze naar Amsterdam, naar het paleis want daar komt de president van China op bezoek en oma moet opletten of er geen bom geplaatst wordt... want oma is geheim agent!
Max weet niet wat hem overkomt! Dat is nog eens wat anders dan puzzelen...

Oma Zita deinst nergens voor terug en dendert op alles af. Max vindt het natuurlijk een geweldig avontuur maar vindt het ook wel vreemd, zo doen oma's niet! Maar deze oma weet niet hoe oma's zich gedragen en het  is aan Max om zijn oma dat te leren.

Manon Sikkel heeft er een vermakelijk verhaal van weten te maken, waarbij de stoere oma de hoofdrol speelt. Wel jammer dat in het eerste hoofdstuk Over Max al zoveel verteld wordt over deze geheim agent oma. De verrassing is er zo een beetje af. Maar gelukkig is het maar een heel kort hoofdstuk en verder is het een verhaal vol vaart en grappige en bijzondere voorvallen. Stiekem, diep in je hart, zou je best zo'n bijzondere oma willen hebben!

Manon Sikkel is schrijfster en psycholoog. Ze schrijft over onderwerpen die kinderen erg aanspreken en won drie jaar achtereen de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Verder ontving ze ook een keer de Pluim van de Senaat en zijn veel van haar boeken getipt door de Nederlandse Kinderjury.

ISBN 9789024574865 | Hardcover | 96 pagina's | Luitingh-Sijthoff | oktober 2016
Met humoristische zwart-wit afbeeldingen van Katrien Holland | Leeftijd 7+

© Dettie, 12 oktober 2016

Elvis Watt; een koffer met geld Elvis Watt; een koffer met geld
Elvis Watt: Deel 2

Dit tweede boek over Elvis Watt is echt een vervolg op het eerste deel, waarin Elvis werd voorgesteld. Daarin wordt verteld dat Elvis samen met zijn moeder in het stadje Sonsbeek woont en hij is daar de rijkste jongen van het dorp. Zijn opa bleek namelijk de multimiljonair Benjamin Spoek te zijn, die nu pas – Elvis is tien jaar – toenadering zoekt tot zijn kleinzoon.
Dat doet hij op de enige manier die hij kent: met geld. Elvis krijgt een koffertje met twee miljoen en er is maar één voorwaarde: hij moet er voor zorgen dat zijn moeder, die dus de dochter is van Spoek, weer met haar vader praat. Maar ook al is haar vader stinkend rijk, zijn moeder moet niets van dat geld hebben. Ze leven met z’n tweeën heel eenvoudig: zelf groentes verbouwen, hun eigen kleren maken, en de douche? Dat is gewoon opgevangen regenwater, buiten in de tuin. Je kunt je voorstellen dat Elvis heel wat wensen heeft en dat geld graag wil uitgeven. Maar hij mag er niet over praten... maar ook niet met zijn beste vriend? Vast wel, toch?

In dit tweede verhaal wordt hij bij de advocaat van zijn opa geroepen en krijgt hij opnieuw geld, een koffer vol deze keer. De achterliggende reden is niet zo prettig, maar dat ontdekt Elvis later pas. Eerst maakt hij zich zorgen over Sonsbeek: de winkels gaan dicht, zelfs de ijssalon sluit. En dat allemaal omdat Benjamin Spoek het vanuit een helikopter bonnen heeft laten regenen boven de stad, waarmee de bewoners bijna voor niets van alles kunnen kopen in de winkel van Spoek. Het wordt dringen in de winkel, die zeven dagen in de week, vierentwintig uur per dag open is.

Elvis ontdekt in dit boek dat geld hebben niet altijd even prettig is. Er is iemand die zijn koffer wil stelen; het is niet zeker dat degenen die zeggen vrienden te zijn dat ook werkelijk zijn, het geheim genootschap dat hij heeft gevormd met Ole en Zoef, zijn vrienden, lijkt ook al niets meer te betekenen.  Bovendien betekent sluiten van die winkels dat mensen geen inkomen meer hebben. Kan hij het ooit zo mooie dorp nog redden?
Want tenslotte zit hij met al dat geld, waar zijn moeder niets van wil weten. Wat moet hij er mee?

Grappig verhaal, met een licht serieuze ondertoon -  geld maakt slechts ten dele gelukkig.
Manon Sikkel steekt op een leuke manier de draak met reclame, met al het vertoon rondom geld. Het is een verhaal met niet al te lange hoofdstukken, een handgeschreven brief, veel tekeningen. Leuk om zelf te lezen en leuk om voor te lezen, want het is vooral de humor die dit boek uitstraalt.

De Nederlandse Kinderjury riep Elvis Watt, miljonair uit tot leukste boek voor kinderen in de leeftijdscategorie van 6 tot 9 jaar. Manon Sikkel won daarmee voor de derde keer op rij de Prijs van de Nederlandse Kinderjury.

ISBN 9789048820320 | Hardcover | 198 pagina's | Uitgeverij Moon | september 2014
Leeftijd: 7+

© Marjo, 06 oktober 2014