Carry Slee

Categorie: Recensies 6-9jr

Hebbes/Vals Hebbes/Vals

Vals

Vals gaat over een heel gemene valse juf met een heel lieve naam, ze heet namelijk juf Suikertoetje. Maar ondanks haar aardige uiterlijk is het gewoon een loeder, een akelig, gemeen vals kreng. Het liefst jaagt ze de kinderen de stuipen op het lijf en elke dag zit de hele klas te bibberen omdat ze bang zijn dat zij die dag de volle laag van haar krijgen. En nu is er een monster in de stad! En juf Suikertoetje geniet. Nu is iedereen bang, niet alleen de kinderen maar ook de volwassenen. De enige die weet waarom het monster er is en waarom juf Suikerzoetje zo'n valse rotjuf is, is Kai.
Hij probeert van alles om de juf weg te krijgen of te veranderen maar niets lukt, want ondanks dat de juf zo gemeen is weet hij dat zij gevaar loopt en dat wil hij niet...
Want het monster is er dankzij Kai. Kai vond de juf zo naar dat hij een verhaal schreef waarin een monster een heel gemeen mens moet opeten.  Het monster kon zich in dat verhaal 13 x veranderen van uiterlijk zodat niemand ziet dat het een monster is, pas als hij in slaap valt verandert hij weer  terug in een monster. Maar Kai heeft pech, een verhalenaanblazer heeftt zijn verhaal tot leven geblazen. In het echt is  juf Suikertoetje de allergemeenste van de stad en het monster zit daarom achter haar aan en niemand kan hem vangen omdat hij zich kan veranderen.
Maar Kai ontdekt dat de juf ook uit een verhaal komt dat aangeblazen is door de verhalenaanblazer. En in dat verhaal wordt ze verliefd op een... monster!
Het wordt een heel spannend verhaal en Kai piekert zich suf hoe hij er voor moet zorgen dat alles toch nog goed afloopt... Maar of dat lukt?

Hebbes

De vader van de tweeling Poeke en Pieke is teleurgesteld in zijn dochters, ze presteren niets. Hun broertje Wilbert is wél geweldig, hij leert heel hard en weet alles. De tweeling noemt hem wel De boekenkast. Omdat ze toch graag willen dat hun vader ook trots is op hun hebben ze een plan bedacht. Ze zullen allemaal bekers winnen en pas  als de kast helemaal vol is zullen die aan hun vader laten zien.
Alleen... die prijzen hebben ze niet echt gewonnen, het zijn namelijk heel vervelende meiden die altijd plagen en liegen en bedriegen. Poeke en Pieke weten namelijk wanneer iemand een prijs gaat winnen. Hun neus gaat kriebelen als ze voor een winnaar staan, vaak pikken ze dan het winnende object in en doen net alsof zij iets gemaakt of bedacht hebben. Nu hoeven ze nog maar één beker te winnen en dan is de kast eindelijk vol. Er is een verhalenwedstrijd uitgeroepen en de prijs is een beker, die moeten ze hebben natuurlijk. Ze snuffelen aan iedereen en hun neus gaat kriebelen bij Noël, hij heeft een prachtig verhaal wat de meiden hem laten vertellen. Ze schrijven het op en leveren het onder hun naam in, en ze winnen! De burgemeester reikt de prijzen uit en zo gauw hij de tweeling ziet is hij stapelverliefd op ze. Maar Noël pikt het niet en vertelt steeds dat ze zijn verhaal gestolen hebben. Noël ontdekt ook dat de tweeling wel vaker vals gespeeld heeft en zet alles op alles om ze te ontmaskeren. Niemand gelooft hem natuurlijk...

Het zijn twee boeken in één band. Als je het ene verhaal uit hebt dan draai je het boek om en kun je aan het andere verhaal beginnen.

Beide verhalen zijn erg fantasievol en humoristisch. Hebbes vind ik persoonlijk wel een stuk leuker dan Vals. Juf Suikertoetje was wel héél vals. In Hebbes zit ook meer humor. daar komt een juf in voor die zulk lang haar heeft dat de kinderen met haar haar mogen touwtje springen, en als ze het opsteekt lijkt het een kooitje zodat er een vogeltje in komt wonen. Dat vogeltje wordt trouwens nog een grote hulp voor Noël.
Ook de tweeling is vrij vals maar minder erg dan juf Suikertoetje. Ook breit een van de tweeling steeds maar door, zodat ze soms mensen aan een stoel vastgebreid heeft! De verliefde burgemeester is ook grappig, de tweeling wordt helemaal daas van hem.

Philip Hopman heeft erg leuke en humoristische zwart-wit tekeningen bij de verhalen gemaakt.
Kortom, een lekker dik vakantieboek voor kinderen vanaf 7 jaar

ISBN 9789049925512 | Paperback | 460 pagina's | Carry Slee | maart 2012