Carry Slee

Categorie: Recensies 10-12jr

# Laatste vlog # Laatste vlog

Noud en Gijs zijn de beste vrienden. Gijs heeft verkering met Femke, maar hij is nogal jaloers aangelegd. Het is al vaker gebeurd dat het uit was, maar steeds raakte het weer aan. Tot nu dan.

Gijs heeft zijn vriendin betrapt op een innige omhelzing met Jesse, en hij wil niet geloven dat Femke en Jesse gewoon vrienden zijn. Het is nu klaar: alles wat hij ooit heeft gekregen van Femke moet verbrand worden. Het is tegen zijn zin, maar Noud helpt. Maar het blijkt een zeer domme actie: Gijs belandt in het ziekenhuis, en de vriendschap is voorbij. Noud begrijpt het wel: hij is erg laf geweest, maar dat Gijs er voor zorgt dat iedereen op school hem met de nek aankijkt, vindt hij vreselijk!

Femke en Roos zitten bij hen in de klas. Terwijl Femke net als de anderen meteen bereid is om Noud te veroordelen, twijfelt Roos. Ok, ze is verliefd op hem, maar ze gelooft hem als hij vertelt dat hij er spijt van heeft. Hij is geen lafaard, zegt hij, maar hoe moet hij dat bewijzen

Roos is fanatiek op Instagram, ze maakt artistieke foto’s, en post die daar. Ze krijgt altijd een heleboel likes. Als Noud haar vraagt een filmpje te maken van een actie waarbij hij laat zien dat hij geen watje is, om op YouTube te zetten, inspireert dat Gijs en Jesse om ook filmpjes te maken, en Roos filmt ook voor hen. Maar ze gaan wel erg ver!
In Roos’ leven verandert nog meer: ineens komt Susan, de dochter van haar stiefvader bij hen wonen en ze doet helemaal niet aardig. Er is iets met haar aan de hand en het heeft te maken met al dat geld dat ze steeds maar leent.
Noud die wil bewijzen dat hij heus wel moedig is, en Roos die er achter wil komen wat er met Susan aan de hand is. Hoe komen die twee bij elkaar?

Eigenlijk is Roos degene waar alles wat er in het boek gebeurt om draait. Ze heeft persoonlijk geen problemen, maar raakt wel betrokken bij de sores van anderen. En omdat ze zo aardig is, wil ze iedereen helpen. Haar tegenpool is Gijs, die nogal een kort lontje heeft, en snel met een oordeel klaar staat. Het kost heel wat moeite om hem zijn fouten in te laten zien.

In een snelle opeenvolging van gebeurtenissen waarbij ook de personages nauwelijks tijd hebben om even na te denken volgt het ene probleem op het andere dat de wereld nog niet uit is. Spannend is het zeker, maar het is wel een opeenstapeling van misverstanden, foute beslissingen en ongelukjes. Gelukkig is er die verstandige Roos en wordt het allemaal wel opgelost! Qua stijl is het verhaal nauwelijks een uitdaging: het leest als een trein. Maar dat is wat de doelgroep lekker vindt om te lezen.

Carry Slee (1949, Amsterdam) was dramadocent in het middelbaar onderwijs, en de lijst met boeken die ze geschreven heeft is indrukwekkend. Ze schreef voor diverse leeftijdsgroepen en veel films zijn verfilmd. Zou met #Laatste vlog ook zomaar kunnen.

ISBN 9789048839377 | Hardcover | 208 pagina's | Overamstel uitgevers | augustus 2017
Leeftijd: 12+

© Marjo, 26 september 2017

Verdacht Verdacht

Tess, Rachel, Victor en Brahim zitten in de tweede klas. Tess en Victor zijn al een half jaar een stelletje, en de andere twee vinden hen soms nogal klef, maar met z’n vieren zijn ze toch een hecht vriendengroepje. Dan wordt er een roofoverval gepleegd op een juwelier, die na een paar dagen komt te overlijden. Als de politie bewijzen aan het verzamelen is wijst alles naar één dader: de vader van Tess.

Het is notabene Tess zelf die het eerste bewijs in handen van de politie speelt. Als zij met haar vriendengroepje een filmpje aan het maken is voor een opdracht van school, heeft ze net voor de overval ter plekke gefilmd. Ze brengt het filmpje naar het politiebureau, niet wetend wat ze daar mee aanricht.
Er is namelijk op te zien dat de man die achter het stuur zit van de vluchtauto, net zo’n bijzonder horloge heeft als de vader van Tess. En als de politie de vluchtauto aantreft, vinden ze een aansteker met de vingerafdrukken van Tess haar vader er op.
Het gaat niet goed met haar vader, weet Tess, hij is werkeloos, en haar moeder moet zelfs geld lenen bij oma om de schulden te kunnen betalen. Maar een roofoverval plegen? Dat zou haar vader nooit doen! Dat weet ze zeker! Maar hij wordt wél opgepakt...

‘Dit is wel een bijzondere dag,' zegt de man als ze klaar zijn. ‘Nu ben ik een filmster en vanochtend voelde ik me ook al heel belangrijk. Ik kreeg namelijk de politie op bezoek. Het ging over de overval op de juwelierswinkel. [...] In de auto hebben ze een aansteker gevonden. Ze denken dat de dader die hem mist een nieuwe heeft gekocht, zodat het niet opvalt dat hij hem kwijt is. Of ik er de laatste dagen een heb verkocht, vroegen ze. Nee, zei ik. En ze zijn nog niet weg of er komt een man binnen. Een aardig type. Wel een beetje nerveus. Wat denken jullie? Hij koopt exact dezelfde aansteker!’

De omgeving van Tess is er zeker van dat niet alleen de vader van Tess een misdadiger is, maar Tess zelf wordt ook al snel van diefstal beschuldigd. En op school wordt ze uitgemaakt voor dochter van een moordenaar. Ze wordt met de nek aangekeken en nageroepen.
Maar ze kan toch wel rekenen op haar vriendengroepje? Victor, Brahim en Rachel? Zij zullen haar toch wel steunen?

Carry Slee won negen keer de prijs van de Nederlandse Kinderjury en vijf keer die van de Jonge Jury. Van haar boeken zijn inmiddels meer dan 4,5 miljoen exemplaren verkocht.
Wie haar boeken voor de oudere jeugd wil lezen, kan er van uit gaan dat het geen dolle boel gaat worden. Er is altijd iets ergs aan de hand.
Hier gaat het om vriendschap in een brede zin. Hoeveel is de vriendschap waard? Gaan ze echt voor elkaar door het vuur? Is hun vertrouwen in elkaar groot genoeg?

Het is niet zo moeilijk om te raden dat er van alles fout loopt voor Tess, maar het is wel de vraag of het ook weer goed komt. Natuurlijk komt er nog andere thematiek aan de orde, allemaal items die belangrijk zijn voor jongeren.
Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, zodat we een goed beeld krijgen van de achtergronden van de vier vrienden.
Dat wordt weer smullen voor de jeugd.

ISBN 9789048834488 | Hardcover | 256 pagina's | Overamstel uitgevers | september 2016
Leeftijd: 12+

© Marjo, 30 september 2016

Superromantisch Liefdesboek van Britt & Masja Superromantisch Liefdesboek van Britt & Masja
Dat heb ik weer!

Als jong en zeer romantisch meisje kon ik heerlijk wegzwijmelen bij beeldromannetjes en vaak tekende ik plaatjes na uit die boekjes. Die getekende prins op het witte paard was het toch wel helemaal... Ook de Tina was favoriet al was die meer voor jongere meisjes.
Bij het bekijken en lezen van dit boek komt dat gevoel weer terug. Britt en Masja hebben ook een pagina in de Tina en de kleurplaten die er in staan doen wel denken aan de beeldromannetjes.

In dit Superromantisch Liefdesboek boek staan allemaal meidendingen die je toentertijd ook allemaal erg belangrijk vond en antwoord gaven op de vele vele vragen die je had. Bijvoorbeeld: Hoe voelt verliefd zijn eigenlijk? Hoe weet je dat je verliefd bent? Hoe kun je zorgen dat iemand verliefd op jou wordt? Wat doe je als je liefdesverdriet hebt?  enz.

Britt, bekend van de vier 'Dat heb ik weer' boeken, geeft overal antwoord op. Ook vertelt ze het mooie verhaal over hoe erg ze in de war was toen er een nieuwe jongen in haar klas kwam. waarom kreeg ze steeds een rood hoofd als hij naar haar keek en waarom droomde ze dat ze samen stonden te zoenen? Ze is stapelgek op haar vriend Dave, dus waarom heeft ze dan van die vreemde gevoelens als ze Daniël ziet?

Naast dit bovenstaande staat er nog veel meer in dit boek. Je kunt kijken of het sterrenbeeld van die jongen die jij zo leuk vindt wel bij die van jou past.  Je kunt ook  jouw vriend letterlijk versieren dankzij de romantische versieringen die in het boek staan. Je kunt ze uitknippen en rond een foto van hem plakken. Verder staan er veel tips en testjes in, bijvoorbeeld over romantische uitstapjes, beautytips, weetjes over zoenen, heel lekkere recepten om jezelf en je lover te verwennen en nog veel meer.

Dit tweede in deze vorm uitgegeven 'Dat heb ik weer!' boek is een echt zwijmelboek vol romantiek geworden. Britt plaatst doorheen het boek korte berichtjes getiteld 'Dat heb ik weer!' waarin de testjes staan of dingen die ze beleeft heeft. Elke keer reageren drie dezelfde personen daarop waardoor je als lezer zelf ook na kunt gaan denken en een mening kunt vormen over wat er in het berichtje staat.

Zelf vind ik het wel apart dat er kleurplaten en romantische slingers die je zelf kunt inkleuren in staan die totaal niet kinderachtig zijn. Ergerlijk vind ik dat Britt steeds egt schrijft in plaats van echt. Maar daar zullen fans van de populaire Britt zich weinig van aantrekken. Sterker nog, superromantische meiden zullen heel erg genieten van dit fraai verzorgde boek.

(Masja is de dochter van Carry Slee, Britt is de hoofdpersoon in de 'Dat heb ik weer' boeken)

ISBN 9789049925451 | Paperback | 108 pagina's | Uitgeverij Pimento | augustus 2012
Leeftijd: 12+

© Dettie, 02 september 2012

Megacool opkikkerboek van Britt en Masja Megacool opkikkerboek van Britt en Masja
Dat heb ik weer!

Een boek voor meiden die weleens een dipje hebben en een opkikkertje kunnen gebruiken. Britt is de hoofdpersoon van de Dat heb ik weer! serie van Carry Slee en Masja is de dochter van Carry Slee.

Het boek begint met tips over flirten. Hoe flirt je eigenlijk met die leuke jongen... Er staan allemaal tips van meiden in die je verder kunnen helpen met flirten. Daarna is er uitleg over astrologie en elk sterrenbeeld wordt uitgebreid besproken. Je kunt denken, 'dat kan ik in elk tijdschrift lezen' maar wel bijzonder is de romantische kleurplaat die bij elk sterrenbeeld staat. Het zijn echt kleurplaten voor oudere meiden.
Het hele boek staat verder boordevol met tips zoals auditietips en opkikkertips en natuurlijk mailtjes en nog meer tips maar dan van Britt in de vorm van 'Dat heb ik weer!' berichtjes.
Er staat ook nog een vrolijk verhaal in over Britt, Puck, Dave en... de heel bijzondere Lucky! Ze beleven weer heel wat met z'n allen.

Achterin het boek staan nog allemaal dingen die je zelf kunt maken zoals een mooie wikkelrok of het BF (Best Friends) spel dat bestaat uit kaartjes met vragen en de voorkant kun je zelf inkleuren. Ook kun je een CD-hoesje maken voor iemand die wel een opkikkertje kan gebruiken en een heel mooie rand voor een fotolijstje dat je zelf kunt inkleuren en daar kun je dan een leuke foto van jou met je BF instoppen of iets anders en dat cadeau geven (of zelf houden). Of een leuk etiket om je waterflesje er leuker uit te laten zien. Ook staan er allemaal troostrecepten in. Wat dacht je van een lekkere chocolade-laagjes-taart?

Persoonlijk word ik een beetje moe van dit soort boeken met al dat gebabbel en die tips, mailtjes en losse blokjes. Het schrijven van egt in plaats van echt... vind ik écht vreselijk. Het langere verhaal over Britt springt erg van de hak op de tak, aanvankelijk dacht ik dat er stukjes vergeten waren. Uiteindelijk blijkt het verhaal wel te kloppen maar er is elke keer even verwarring.
Maar toch is dit boek minder 'erg' omdat het niet als leesboek is aangekondigd maar als doeboek en dan weet je dat je geen verhaal aan één stuk kunt verwachten.

Apart vind ik de kleurplaten, geen beertjes of poppetjes maar mooie romantische tekeningen. Daardoor vind ik het boek toch een dikke plus waard. Er staat zo enorm veel in het boek om te doen, te lezen en te maken, er zit zelfs in de achterflap een enorme retro-bloemenposter die je kunt inkleuren, dat je gewoon vergeet waarom je verdrietig of in een dipje was en vanzelf weer vrolijk wordt. Het is daardoor wel een opkikkerboek geworden.

ISBN 9789049925109 | Hardcover | 128 pagina's | Carry Slee | november 2011
Leeftijd: 12+

© Dettie, 25 december 2011