Pieter Feller

Kolletje tovert verhalen Kolletje tovert verhalen

Een mooi dik boek vol met verhalen over Kolletje, het meisje met de toversokken. Die sokken heeft ze voor haar vierde verjaardag gekregen van tante Laetitia. Als ze die sokken aantrekt kan ze een beetje toveren. Dat is vaak best wel handig. Als ze bijvoorbeeld troep heeft gemaakt en op moet opruimen dan trekt ze haar sokken aan, denkt ze aan een opgeruimde kamer en zegt ze Katharina Orselia Laetitia en hup de kamer is weer netjes. Maar omdat ze soms wel een beetje ondeugende dingen tovert mag ze van papa en mama haar sokken niet aan naar school.

Een meisje dat bij Katharina Orselia Laetitia (zo heet Kolletje in het echt) kwam spelen was best jaloers op Kolletjes sokken, die wilde zij ook wel hebben.
Daarom verzon ze allerlei spelletjes, zoals dansen op blote voeten en verstoppertje zodat ze daarna gauw de sokken van Kolletje kon inpikken. Gelukkig voor Kolletje had haar tante een anti-inbraak middel met de sokken meegebreid. Zo gauw iemand anders de sokken meenam begonnen ze heel erg te stinken! Zo kwam het dat Kolletje haar sokken weer terugkreeg en ze nooit meer met het meisje wilde spelen.

Kolletje speelt eigenlijk het liefst met Dirk haar buurjongen. Dirk is vaak een beetje bang en hij zeurt soms ook wel wat maar ze hebben voornamelijk samen veel pret. Dirk mag zelfs met Kolletje mee op vakantie naar Frankrijk, maar als ze eenmaal op weg zijn wil hij onderweg maar één ding, naar huis! Gelukkig tovert Kolletje hem in slaap en als hij eenmaal op de camping is, vindt hij het er heel erg leuk. Als ze na veel leuke, gezellige weken vol avonturen terug naar huis moeten, wil Dirk maar één ding, op de camping blijven!

In dit extra dikke boek zijn de eerste zes boeken over Kolletje gebundeld, te weten: Kolletje, Kolletje gaat logeren, Kolletje tovert een broertje, Kolletje gaat kamperen, Kolletje gaat naar school en Kolletje en haar vriendjes.
Al die verhalen zijn allemaal even leuk. Of het nu om een verkleedpartij gaat of die lieve oude buurman en zijn hond Doerak, of een broertje krijgen of naar de bibliotheek gaan, Kolletje weet er dankzij haar speelse nieuwsgierigheid altijd wel een leuk avontuur van te maken.
De ouders van Kolletje zijn ook gezellige, vrolijke mensen die met veel plezier met hun kinderen omgaan.
De heldere zachtgekleurde afbeeldingen van Natascha Stenvert zijn vaak erg grappig om te zien, ze passen mooi bij de tekst.

Tip: Als je chagrijnig bent dan moet je gewoon even dit boek pakken en binnen twee verhalen ben je opgevrolijkt en zit je te glimlachen.