Edward van de Vendel

Categorie: Recensies 4-5jr

De dokter en het leger van Davy De dokter en het leger van Davy

Davy heeft de griep, hij ziet er helemaal wit van. De ene keer klappert hij van de kou en de andere keer heeft hij het heel warm.
Mama is bezorgd en belt de dokter. De dokter luistert met een apparaatje op Davy's buik. Hij hoort het al, er is een leger bezig in zijn lijf! En heel leger met alles erop en eraan, soldaten, tenten, trommels, commandant, kapitein en sergeant. Davy is diep onder de indruk. Woo, dat is nogal wat.
En dat leger vecht tegen de vijand, maar die is veel zwakker dan Davy's leger vertelt de dokter. Davy krijgt munitie - pillen - om de vijand te verslaan. 'Woo' zegt Davy nog maar een keer.
Papa, mama en Davy's zusje zijn ook al druk bezig met de vijand van Davy te verjagen. Ze zorgen goed voor Davy die in bed moet blijven want als Davy blijft rondrennen dan kan het leger zich niet opstellen. Nou dat begrijpt Davy wel dus blijft hij stil liggen.

Elke keer als de dokter komt kijken krijgt vraagt Davy naar het leger en zo krijgt het leger steeds meer vorm. De dokter vertelt welke kleur uniformen ze hebben en wat voor petten ze dragen en dat ze zelfs sterke olifanten in de strijd gooien. Davy vindt het gevecht maar lang duren en volgens hem begint de vijand flink terrein te veroveren. Maar Davy's leger is nog steeds aan de winnende hand en met die sterkere munitie zal de tegenstander zeker verliezen, weet de dokter.
Davy gaat helemaal op in het verhaal van de dokter maar weet ergens ook wel weer dat het een verhaaltje is. Of je het gelooft of niet gelooft, zegt de dokter op het laatst, mag je helemaal zelf beslissen. En dat doet hij. Als Davy bijna beter is mag iedereen naar zijn buik komen luisteren... zij horen niets, maar Davy wel! Het is feest in zijn buik, met muziek en trompetten!

Een geweldig verhaal dat vol humor zit. Het wordt zo aantrekkelijk gebracht dat je bijna de griep zou willen krijgen om dat fantastische leger in je lijf aan het werk te kunnen voelen!
Bij het verhaal staan bijzondere afbeeldingen waarop je de soldaten, enkele zittend op olifanten, aan het werk ziet in een jungle-achtige omgeving. Zij speuren naar de vijand en hebben het druk. Arme Davy, hij wordt wel heel ziek afgebeeld met zijn spierwitte snoet en dikke kringen onder zijn ogen, hij is zelfs zo wit als zijn laken. Gelukkig keert verderop in het boek ook zijn eigen, gezonde kleur weer terug.
Fantastisch boek, een dikke tien!

ISBN 9789058387240 | Hardcover | 28 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | oktober 2011
Bekroond met een Boekenpluim 2012 en Genomineerd voor de Kinder- en Jeugdjury 2012-2013 | Leeftijd: 5+