Tjibbe Veldkamp

Categorie: Recensies 15jr+

De lovebus De lovebus
Een fatale nacht waarin verlangen naar liefde leidt tot moord

1976, vrijdag 6 februari 17.30 uur

J.J. reed door het besneeuwde Groninger land. Hij had één handschoen aan het stuur van zijn Kaptein Mobylette. Met zijn andere handschoen drukte hij zijn cowboyhoed op zijn helm. De Mobylette was een damesbrommer en die hoed op de helm was vast een bezopen gezicht, maar dat interesseerde hem allemaal weinig. Hij was de chauffeur van de lovebus. Dan maakt het niet uit waar je op reed of hoe je eruitzag
.

Met deze openingszinnen is de toon gezet. Het hele verhaal draait om deze lovebus, die elk weekend op een onopvallende plek geparkeerd wordt. De lovebus is "Een plek waar je samen kunt zijn met je geliefde." zegt J.J. maar in feite is het een plek voor stiekeme seks.
Mensen kunnen deze lovebus per half uur huren om een potje te vrijen. J.J. (19) int de huur en noteert de namen van de mensen die er gebruik van willen maken. Dankzij dit werk heeft J.J. een bepaalde status verkregen waar hij trots op is.

Maar dat weekend begint alles al anders dan anders. Een jong meisje, Cathelijn, wacht J.J (Jaap-Jan) op, hij schat haar een jaar of zestien. Ze wil alles weten over de lovebus. In haar naïviteit dacht ze dat het een hippiebus was vol zingende, vrolijke hippies... Maar ze begrijpt al snel waar de bus werkelijk voor dient. Ze wil vervolgens weten 'of seks mensen bij elkaar brengt'.

"Ik wil graag een keer samen zijn in de lovebus", zei ze.
Later begreep hij dat hij toen naast haar had moeten gaan zitten. Dat hij een arm om haar schouder had moeten leggen. En dat hij haar had moeten kussen.
Dat deed hij allemaal niet. In plaats daarvan zei hij: 'Een halfuur is dertig gulden.'
'Ik wil een uur.'

Ze boekt de bus voor de volgende avond. En die boeking is de start van een aantal gebeurtenissen die eindigen in een dubbele moord, en één zwaargewonde evenals acht personen met lichte verwondingen.

Het hele verhaal speelt zich verder af rond vier personen - én de lovebus - . Cathelijn is die zaterdagavond, de 7e februari, vast van plan iemand te vinden die met haar naar de bus wil. Ze stapt Bar-dancing Boerema binnen, betaalt J.J. en hoort van hem waar de bus staat. Ze weet niet dat ze een gevoelige snaar bij de jongen heeft geraakt. Hij kan de hele avond zijn draai niet meer vinden.

Het is een avond zoals elke uitgaansavond is. De schrijver geeft de sfeer in een bar-dancing vol jongeren met een lijf vol rondgierende hormonen uitstekend weer. Het is kijken en bekeken worden. Het is vol verwachting op pad gaan en kijken of er wat te scoren valt. Sommige jongens willen meisjes scoren, anderen willen drank scoren, veel drank. De boerse Tammo wil beide. En uitgerekend op hem laat de dromerige Cathelijn haar oog vallen en vraagt hem onverbloemd of hij met haar mee wil naar de lovebus.
Tammo weet niet wat hem overkomt! Denkt aan een flauwe grap, maar 'het atheneummeisje' zoals Tammo Cathelijn in gedachte noemt, is bloedserieus. Ze gaan op pad... en de piepjonge Mina én J.J. zien hen met lede ogen vertrekken.
Maar de bus is nog bezet en Tammo heeft zin, heel veel zin... en geduld is niet zijn sterkste kant.

Wie mocht denken dat het verhaal uitmondt in een thriller heeft het mis. Ondanks de titel is het veel meer een psychologische roman wat we te lezen krijgen. Tjibbe Veldkamp heeft namelijk heel knap de vier personages een eigen stem gegeven. We volgen hen wisselend verder het verhaal in. Daardoor weten we wat hen die avond drijft. De een zoekt geborgenheid, de ander zekerheid of liefde, of... pure platte seks. Via deze vier wordt ook het beklemmende leven in het dorp, met enkele voor een dorp zo unieke bewoners, weergegeven. En deze personages en deze setting, zich afspelend in de jaren zeventig zorgen voor een onomkeerbare serie gebeurtenissen die je niet aan ziet komen en uitmonden in een tragedie. Zenuwslopend is het verhaal zeker niet maar het is wel een verhaal dat dankzij Veldkamps knappe constructie en vlotte, soms humoristische, schrijfstijl van het begin tot het verrassende eind blijft boeien. Graag meer van dit!

ISBN 9789045120591 | Paperback | 174 pagina's | Querido Kinderboeken | januari 2017
Leeftijd: 15+

© Dettie, 28 juni 2017