Marc de Bel

Categorie: Recensies 13-15jr

Het verhaal van Fliere Fluiter Het verhaal van Fliere Fluiter

'geschreven' door Johannes Neveldauw

"Er was eens een groot land met groene, glooiende heuvels en diepe dalen met klaterende riviertjes en eeuwenoude bossen. De zon scheen er haast het hele jaar door en het geurde er altijd heerlijk naar jasmijn, kamperfoelie en rozen.
Vooral naar rozen.
Daarom heette dat land ook Rozenland."

Maar een sprookje zou geen sprookje zijn als er niet een of andere prinses en een akelige heks verscheen. En ja, ook in dit sprookje is er de beeldschone, lieve prinses Miomi en Mutor, de vreselijke zwarte magiër die een vreselijke hekel had aan al die vrolijkheid in Rozenland. Hij had zo'n hekel aan dat mooie groen en die fleurige bloemen en de gezellig rondfladderende vlinders dat hij de Grote Bron, die zorgde voor water in de rivieren, liet stoppen met borrelen. Daardoor werd het mooie Zilvermeer een stinkend moeras en de sprankelende Steenrivier werd een klein beekje. De bloemen verschrompelden, de vlinders stierven, het gras verdorde.
En alle stoere, knappe ridders probeerden de vloek te verbreken maar het mocht niet baten.

Maar dan komt het vreselijke bericht dat Mutor de lieve prinses ontvoerd heeft. Koning Kingsor roept alle mannen op om mee te doen aan het toernooi waarop de beste en dapperste krijgers van het land zullen worden verkozen. Zij die, in wat dan ook, kunnen winnen van de grote, sterke koning zullen tot ridder worden geslagen en mogen de prinses bevrijden. En de allerdapperste krijgt de prinses als bruid.
Als Pieter, Ralf en Joris de stoere broers van Fliere dit horen, gaan ze gelijk op pad. De dromerige Fliere die na een ongeluk mank loopt besluit ook een poging te wagen. Zeker als hij de prinses, stevig vastgebonden, voorbij zag komen in de wagen van Mutor. Wat is ze mooi en lief en... bang!

Fliere wil haar redden. Maar het enige wat hij heel goed kan is mooie muziek maken met de fluit die hij van zijn opa had gekregen. (Daarom noemen ze hem ook Fliere Fluiter) Maar toch gaat hij op stap en ontmoet onderweg allemaal fantasiewezens zoals een lief Nimfje en de goede heks Solfira maar hij krijgt ook te maken met de vieze Goorpurken die het hem knap lastig maken. Natuurlijk probeert Mutor van alles om Fliere weg te krijgen en bijna lijkt het hem te lukken. Maar dankzij het muziek maken, komt Fliere steeds dichterbij zijn droomprinses en zo kan hij na héél veel jaren en avonturen toch de mooie Miomi in zijn armen sluiten. En... ze leefden nog lang en gelukkig.

Een echt sprookje zoals je in de boeken van Andersen en Grimm ook kunt lezen.
Het bijzondere is dat het verhaal 'handgeschreven' is op stevig ruitjespapier. Alsof de schrijver zijn eigen schrijfschrift laat zien, er zitten ook inkt- en koffievlekken op het papier. Soms zijn er tekeningen bij gemaakt of zijn er afbeeldingen bij het verhaal geplakt.
Een erg leuk, lekker spannend en verrassend sprookje.

Johannes Neveldauw is het pseudoniem van Marc de Bel
Het boek Het verhaal van Fliere Fluiter wordt gratis geleverd bij het boek Amira eveneens van Marc de Bel.

ISBN 9789462342545 | Hardcover | 88 pagina's | Uitgeverij Abimo | mei 2014
(Later is het verhaal over Fliere Fluiter ook apart uitgegeven) | Leeftijd: 14+

© Dettie, 25 september 2014

Amira Amira

Op de cover staat een fraaie villa afgebeeld met daarboven een mooi dromerig meisjesgezicht. Om die villa draait het verhaal, want daar woont Amira, het beeldschone meisje dat Wanne leerde kennen nadat hij zijn pet in de tuin had laten vallen tijdens het aardbeien stelen.
Bij het ophalen daarvan spreekt Amira hem aan. Ze is bijna ongrijpbaar vanwege haar mysterieuze manier van doen en haar kleurige hoofddoek. Ze spreekt een beetje in raadselen en Wanne begrijpt niet veel van haar maar weet wel dat hij zich enorm tot haar aangetrokken voelt.

Wanne zelf is een dromer die liever leest en verhalen schrijft dan met vrienden op pad gaan. Het is 1966 en hij logeert bij zijn nonkel Pol Patat en tante Roos en daar ontmoet hij een groepje vrienden die zich 'de drie beatles' noemen John, Paul en Ringo. Wanne mag zich bij hen aansluiten en wordt George genoemd. En zo komt het dat hij tegen zijn aard in aardbeien gaat stelen bij de 'kwaaie' Borre in de villatuin.
Achteraf is Wanne daar blij om anders had hij Amira nooit ontmoet.

Na de eerste ontmoeting vraagt ze hem namelijk terug te komen en ze neemt hem mee naar haar kamer waar ze stiekem de meid met haar vrijer begluren. Dat vinden ze alle twee nogal opwindend en Amira gaat daarna nogal doortastend te werk. Later begrijp je waarom ze zo handelt.
Bij zijn oom en tante is Wanne stil en zit veel op zijn kamertje om aan zijn sprookjesverhaal te schrijven over de ridder Fliere Fluiter...
Dat verhaal speelt ook een belangrijke rol in het leven van Amira en Wanne. Fliere Fluiter moet de kwade zwarte magiër verslaan maar Amira heeft ook te maken met een kwade genius en of die te verslaan is...

Er lopen drie verhalen door elkaar heen. Het begint met de oude Wanne, die inmiddels opa is en die dag een reünie bezoekt. Daar wordt hem verteld dat de villa te koop staat en natuurlijk wil Wanne die bekijken. Tijdens dat bezoek stappen we vrij abrupt over naar de herinneringen van de jonge Wanne die zijn bijzondere en ontroerende tijd met Amira beleeft. Verleden en heden springen heen en weer en dat maakt het soms lastig lezen want de verhalen zijn te onderscheiden door verschillende lettertypes, maar een groot verschil is daar niet in.
Daarnaast zijn er de belevenissen met Amira vertaalt in het sprookje over Fliere Fluiter, wat ook soms doet vermoeden dat het verhaal van Wanne ook niet waar is. Gelukkig is het sprookje rond Fliere Fluiter wél makkelijk te herkennen, omdat het op grijs lijntjespapier afgedrukt is en er tekeningen bij staan.

Aanvankelijk denk je dat Amira een heel mysterieus meisje is dat alles tegelijk wil beleven, je verwacht dat ze een prinses of iemand van een andere planeet blijkt te zijn die veel verder in haar ontwikkeling is dan haar leeftijdsgenoten. Later besef je de trieste waarheid want het verhaal is geen sprookje, er komt geen happy-end. Toch is het geen akelig verhaal, eerder een liefdevol en een beetje weemoedig verhaal. De mooie passende teksten van liedjes van The Beatles versterken die weemoed naar voorbije dagen. Al met al een knap in elkaar gezet boek.

Een boek verschenen ter ere van de 60e geboortedag van Marc de Bel.
Op de vraag 'Waarom is dit boek voor jou persoonlijk zo belangrijk?' antwoordde Marc de Bel: 'Om verschillende redenen. Het is onder andere sterk autobiografisch. Alles verandert, maar we blijven toch altijd een beetje wat we hebben verloren. In het boek is een belangrijke rol weggelegd voor een prachtige oude villa: Villa Cordalia. Die bestaat echt, en daar zijn in mijn jeugd ook een aantal erg boeiende dingen gebeurd...'

ISBN 9789462341449 | Hardcover | 186 pagina's | Uitgeverij Abimo | juni 2014

© Dettie, 23 januari 2015