Lars Mytting

Toon alleen recensies op Leestafel van Lars Mytting in de categorie:
Lars Mytting op internet:

De man & het hout De man & het hout

Eigenlijk had ik dit boek als vrouw misschien niet mogen lezen! Niet voor niets is de titel De man & het hout. In De Wereld Draait Door van 20 januari 2016 zat er geen vrouw aan tafel om mee te praten over dit boek. Wel zoals ze in het programma zichzelf noemden, houtverslaafden Erben Wennemars, Alexander Pechtold en Gertjan Verbeek. Zij mochten meepraten over hoe leuk het is, dat houthakken.

Niet alleen houthakken overigens want De man en het hout is een onontbeerlijke, zo lezen we achter op het boek, en praktische handleiding voor alles wat te maken heeft met het kappen, hakken, stapelen en het in de fik steken van alle soorten hout. Wanneer moet je de boom omhakken om het beste brandhout te krijgen? Hoe houd je een kampvuur eindeloos aan de gang? Wat valt er uit de houtstapel af te leiden over het karakter van de stapelaar? Op deze en nog veel meer vragen geeft dit boek een antwoord.

Het is ook wel echt iets van de man, volgens mij, dat houthakken. Het is net zoiets al vliegeren op het strand, alleen dat laatste levert niets op dat nuttig is, maar wel veel plezier. Houthakken levert wel iets nuttigs op (en veel plezier!), namelijk hanteerbaar hout dat we in de open haard kunnen stoken en waar de vrouw, een beetje kouwelijk altijd, lekker bij kan gaan zitten, die warme haard. Dit alles is niet denigrerend of vernederend of anti-feministisch bedoeld. Mannen houden nou eenmaal van andere dingen doen in hun vrije tijd dan vrouwen. Dat mag misschien cultureel gebonden zijn, maar toch.

Maar, terug naar het boek van Mytting. Ik heb ervan genoten! Ik denk niet dat ik zelf het houthakken ga oppakken, maar ik vond het erg leuk om te lezen hoe gepassioneerd mannen zich met hout bezig houden. Met name het opstapelen van het hout dat tot prachtige kunstwerken leidt is een lust voor het oog. De mooie stapeling wordt echter niet alleen voor de esthetiek uitgevoerd, maar draagt ook bij aan een goede droging van het hout en voorkomt voortijdige instorting als er blokken worden afgenomen voor in de haard. Vraag of de schors omhoog of omlaag in de stapel moet worden gelegd is nog steeds onderdeel van discussie.

Prachtig zijn ook de hoofdstukken over het gereedschap en de kachels/fornuizen. Van beide zijn hele mooie afbeeldingen te zien en ze zijn er in allerlei soorten en mate, van antiek tot modern. De Ulefos etagekachel 179 wordt nog steeds geproduceerd in Noorwegen.

Gereedschappen zijn er in allerlei uitvoeringen. Niet zijn er alleen veel bijlfabrikanten en er zijn ook allerlei soorten bijlen voor allerlei specifieke toepassingen, zoals de bosbijl, voor het snoeien en kappen van kleine bomen. De kloofbijl, die niet gebruikt wordt voor het kappen, maar om met zijwaartse druk tussen de vezels te wringen, zodat het houtblok splijt. De kloofhamer, vergelijkbaar met de kloofbijl, maar bedoeld voor flinke blokken hout, vooral van naaldbomen met veel knoesten omdat je er meer kracht voor nodig hebt om die te splijten. Ten slotte de velbijl die je nog maar zelden ziet, maar die vergelijkbaar is met de bosbijl, alleen twee keer zo groot.

Erg leuk om dit boek te lezen en onontbeerlijk voor de mannen die van hout houden én de vrouwen of de mannen die van de mannen houden die van hout houden.

Over de auteur: Lars Mytting (1968) is een van de best verkopende Scandinavische auteurs. Zijn ‘filosofische mannenboek’ over houthakken, De man en het hout, verscheen in 2011 en stond een jaar lang in de Noorse bestsellerlijst. De vlamberken werd in 2014 met de Noorse Boekhandelsprijs bekroond.

ISBN 9789025446123 | Paperback | 283 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2015
Oorspronkelijke titel: Het Ved | Vertaling: Ang

© Ria, 26 februari 2016