Lars Mytting

Toon alleen recensies op Leestafel van Lars Mytting in de categorie:
Lars Mytting op internet:

De vlamberken De vlamberken

Voor mij was mijn moeder een geur, zo begint deze roman van Lars Mytting. Het zijn de woorden van Edvard, de hoofdpersoon, wiens ouders in de herfst van 1971 omgekomen zijn in een bos in Frankrijk. Edvard, toen drie jaar oud is ongedeerd gebleven bij dat ongeval en groeit daarna op bij zijn grootvader op een afgelegen boerderij in Noorwegen.

Als opa Sverre 20 jaar later overlijdt en de oude dominee Magnus Thallaug bij Edvard langskomt om de uitvaart te bespreken, wordt het mysterie rondom de dood van Edvard's ouders alleen maar groter en de vragen die bij Edvard rijzen alleen maar prangender. Als er dan ook nog een prachtige doodskist gestuurd wordt voor zijn grootvaders begrafenis, van een ongekend staaltje vakmanschap en gemaakt van een houtsoort die niemand ooit heeft gezien, ontstaat bij Edvard de behoeft op zoek te gaan naar antwoorden. Hoe zijn mijn ouders overleden, waarom overleefde ik wel en wie heeft die doodskist voor opa gemaakt?

De zoektocht voert Edvard eerst naar de Shetland-eilanden en daarna naar Frankrijk. Heel langzaam ontvouwt zich op die reis het mysterie van Edvard's verleden, waarbij de duistere krochten van zijn familieverleden worden betreden, die nauw verbonden blijken te zijn met de grote Europese tragedies van de twintigste eeuw.

De auteur van het boek hanteert een prachtige schrijfstijl, zowel de personages, hun interactie als ook de beschrijvingen van de natuur zijn zo beeldend dat je als lezer helemaal in het verhaal komt te zitten. Voor mij was het vooral de beschrijving van Shetland een cadeau omdat ik heel goede herinneringen heb aan dit prachtige deel van Schotland. Ik herkende zelfs het restaurant dat Mytting in de hoofdstad Lerwick beschrijft.
Wat heel knap is, is dat in het verhaal tijdens het lezen nooit helemaal duidelijk wordt hoe een en ander nou precies in elkaar steekt. Steeds als je enigszins denkt dat je weet hoe het zit en hoe het verder zal gaan, neemt het verhaal een verrassende en vaak indringende wending. Niet alleen voor de hoofdpersoon Edvard, maar ook voor de lezer.

Zoals hierboven genoemd heeft dat te maken met de verbinding die de auteur legt tussen een 'klein' persoonlijk verhaal en de 'grote' geschiedenis. Daarbij wordt de tragiek van beide, het kleine en het grote, zo mooi naar voren gebracht dat dit verhaal in het wezen van de lezer gaat zitten. Wij hadden allemaal Edvard kunnen zijn en veel mensen zijn ook als het ware een Edvard. Ze lijden een leven waarin een (familie-)geheim leidend is voor de situatie waarin zij zitten en door het zwijgen van veel mensen om hen heen is hen niet duidelijk wat er precies aan de hand is, alleen voelen zij, dat er iets aan de hand is. Niemand kent ook misschien de gehele waarheid, maar velen kennen een deel en zo is er een puzzel die gelegd moet worden om te komen tot zicht op of inzicht in het gehele verhaal. Uiteindelijk lukt het Edvard om de puzzel volledig in elkaar te leggen en daarmee is ook Edvard compleet en kan hij verder. Zijn moeder is aan het einde van het boek veel meer geworden dan een geur alleen en Mytting maakt daarvan de lezer deelgenoot op een hele mooie manier.

Over de auteur: Lars Mytting (1968) is een van de best verkopende Scandinavische auteurs. Zijn ‘filosofische mannenboek’ over houthakken, De man en het hout, verscheen in 2011 en stond een jaar lang in de Noorse bestsellerlijst. De vlamberken werd in 2014 met de Noorse Boekhandelsprijs bekroond.

ISBN 9789025445843 | Paperback | 429 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2015
Oorspronkelijke titel: Sv

© Ria, 26 februari 2016