Toon alleen recensies op Leestafel van Erik Nieuwenhuis in de categorie:
Erik Nieuwenhuis op internet:

Categorie: Muziek

Bloedend hart Bloedend hart

Een leven in vijftig Nederlandstalige hits
Erik Nieuwenhuis

Toen ik dit boek aangeboden kreeg en de beschrijving las, was ik heel nieuwsgierig. Weliswaar is de Nederlandstalige muziek niet echt in m'n verzameling te vinden, dat wil nog niet zeggen dat ik de muziek niet ken, of dat ik er helemaal geen affiniteit mee heb. Een boek over muziek, met verhalen die er omheen geweven zijn, moet voor mij wel de moeite waard zijn. Maar als het om muziek gaat, ben ik bereid om bijna alles te lezen.

Voor ik het boek in huis had, las ik al een korte bespreking van Hanneke Groenteman in De Volkskrant, gebaseerd op de eerste 10 bladzijden. Deze was niet bepaald positief, maar ik dacht: "Dat zullen we nog wel eens zien, misschien houdt Hanneke Groenteman gewoon niet van het onderwerp en smaken verschillen nu eenmaal." Kortom, toen ik het boek uit had gepakt, begon ik er onmiddellijk in te bladeren. Veel van de besproken nummers kende ik wel en er waren genoeg dingen bij die zich in mijn geheugen hadden genesteld.

Maar bij het doorbladeren van het boek, waarbij ik zo hier en daar iets las, kreeg ik al het gevoel dat het boek misschien toch tegen zou vallen. Die eerste indruk is na het lezen alleen maar bevestigd. Vaak dienen de gekozen nummers alleen maar als een soort kapstok om een persoonlijk verhaal op te hangen, dat niets met het genoemde nummer uitstaande heeft. Daar komt bij dat de auteur regelmatig wil laten merken dat hij echt gestudeerd heeft en hij laat dus zo nu en dan wat namen vallen, als Max Fritsch, Frans Kellendonk, Italo Sveso en andere literaire figuren. Soms komt een genoemd nummer verder helemaal niet meer in het betreffende verhaal voor en eerlijk gezegd zijn de persoonlijke ontboezemingen van Erik Nieuwenhuis nu ook weer niet zo interessant dat ze lang in m'n hoofd zijn gebleven.

De stukken die wat meer indruk hebben gemaakt zijn dan ook op de vingers van een hand te tellen. Zo vergelijkt hij het nummer 'Op fietse' van Skik, met het fietsen in Amsterdam, waar natuurlijk een groot verschil in zit, want het fietsen waar Skik het over heeft, vindt natuurlijk plaats in de natuur van Drenthe. In een ander stuk refereert de auteur aan het nummer 'Kristallnaach' van Bap, een groep die hij als een one-hit wonder betitelt, iets dat voor Nederland misschien mag gelden, maar in Duitsland is Bap nog steeds een vaste factor in het muzikale landschap. De meeste nummers die min of meer als basis voor de mijmeringen van Erik Nieuwenhuis dienen, zullen wel komen uit het jaar waar hij over schrijft, maar een uitzondering is in ieder geval 'Het broekie van Jantje' van L.H. Speenhoff.

Op de achterflap heeft men het om een originele, ontroerende en hilarische autobiografie. Origineel is het misschien wel, maar dat betekent op zich wat mij betreft maar erg weinig. Ik vond het boek noch ontroerend, noch hilarisch en zal ook niet snel geneigd zijn om een ander boek van deze auteur ter hand te nemen. Smaken verschillen, zal ik maar zeggen.

ISBN 9789492190338 | Paperback | 160 pagina's | Uitgeverij Kleine Uil | december 2016

© Renate, 29 december 2016