Toon alleen recensies op Leestafel van Rob van Essen in de categorie:
Rob van Essen op internet:

Kwade dagen Kwade dagen

Kwade dagen

Als hij weer eens over het Waterlooplein wandelt, wordt Matthijs geconfronteerd met zijn verleden. Zijn oude maatje Harry die met lp's en cd's op de markt staat, roept hem:
'Ik dacht dat je deze misschien wel leuk zou vinden.'.
Hij overhandigde mij een grammofoonplaat die ik zeker twintig jaar niet had gezien. Op de hoesfoto stonden vijfendertig jongens. Ze stonden opgesteld voor de preekstoel van de Zuiderkerk van Rijshorst en droegen allemaal een zwarte broek, een wit overhemd en een groen strikje. Aan weerszijden van de groep stonden twee volwassen mannen in nette, donkere pakken. Boven de groep stond in verbazingwekkend frivole letters:
DE HEER IS MIJN HERDER
Chr, jongenskoor 'Asaf' o.l.v. Piet Schoonus en Henk Woolderink zingt psalmen en geestelijke liederen vanuit de Zuiderkerk in Rijshorst.'

Dit is voor Matthijs het begin van een avontuur dat hem terugbrengt naar zijn geboortedorp, dat deel uit maakt van de calvinistische gordel op de Veluwe. Niet lang na de opname van bovengenoemde plaat moest hij, door omstandigheden gedwongen, verhuizen naar Lunteren. Daar werd hij de zanger van een jongensgroep die furore maakte en vooral goed lag bij meisjes die net iets ouder dan de bandleden zelf waren. The Pubers heette dat bandje. En als Matthijs in een bar de plaat uit de hoes trekt, blijkt er de tweede lp van the Pubers in te zitten. En naast hem in de bar zit een meisje, dat zich voorstelt als Violet. Zij zoekt hem 's avonds op en neemt hem mee in de auto van Kip. Matthijs is eerder door Kip in een wurggreep genomen, omdat hij naar zijn mening te dik was met Violet.
Het is de eerste ervaring van geweld in dit boek, er zullen er meer volgen. Matthijs is als een pion waarmee gespeeld wordt, hij heeft zijn leven niet meer in de hand. De vervreemding maakt de hoofdfiguur een doelwit voor de meest vreemde voorvallen.
" Het hele leven leek iets absurds dat ik lang geleden had meegemaakt. De dingen die ik had gedaan hadden weinig met mij te maken. En veel sporen nagelaten hadden ze ook niet.'
Matthijs is nog steeds songwriter en op dat moment heeft een ander ex 'Puber'-lid succes met een door Matthijs geschreven nummer Hellbender. Het zal hem het hele boek door achtervolgen. Een onschuldige tekst die volledig uit zijn verband gerukt wordt. Het wordt gezien als een satanische tekst. En dat valt niet goed in een dorp als Rijshorst!
Dat kan niet goed gaan en dat doet het ook niet.

Dit boek is als een sterk stromende rivier, het sleept je mee in een avontuur dat op het laatst helaas net iets te bizar wordt. Maar dat vergeef ik van Essen, want het is een meeslepend boek, een soort roadmovie die afrekent met een calvinistische cultuur. Vooral de slapstickachtig elementen en de ironische verteltrant bevallen mij. De leuke vondsten, en de grappige stukjes als Matthijs weer eens een klap op zijn hoofd heeft gehad.

ISBN 9060052196 | Paperback | 365 pagina's | Uitgeverij Thomas Rap | januari 2002

© Marjo, 16 juni 2009