Rob van Essen

Toon alleen recensies op Leestafel van Rob van Essen in de categorie:
Rob van Essen op internet:

Hier wonen ook mensen Hier wonen ook mensen

De verhalenbundel vormt een onderschat genre binnen de literatuur. Het initiatief tot de Week van het korte verhaal onderschrijf ik dan ook van harte. De prijs die eraan verbonden werd via crowdfunding werd deze eerste keer gewonnen door Rob van Essen met Hier wonen ook mensen. Deze verhalenbundel kwam uit in 2014. Ik las nog niet eerder iets van deze schrijver (al had ik Visser wel op mijn lijstje staan). Dit leek me een mooie gelegenheid om daar iets aan te doen.

Samenvatting
Ze zijn allemaal op zoek naar geluk, verlossing en verlichting, de personages in 'Hier wonen ook mensen', allen op hun eigen manier. Sommigen gaan op zoek naar oude boeddhistische rituelen in Korea, anderen trekken de woestijn in, reizen naar Portugal of keren terug naar het ouderlijk huis. Ondertussen komt God langs bij Richard Dawkins en worden in kroegtoiletten pistolen getrokken. In de verhalen van Rob van Essen zijn melancholie en waanzin nooit ver weg, maar in de meest onverwachte hoeken schuilt humor en genade. Van Essens veelgeprezen laconieke stijl maakt deze verhalen een traktatie voor lezers die zich graag verbazen. (Flaptekst).

Leeservaring
En verbaasd heb ik mij zeker. Vooral over de soepele manier waarop fantasie en werkelijkheid elkaar raken en de grens wordt opgezocht tussen "mogelijk" en "totaal absurd". De laconieke stijl is er verantwoordelijk voor dat je bereid bent om heel ver mee te gaan in de meest fantastische verhalen. En toch....

Smaken verschillen, om maar eens een dooddoener te gebruiken. Dat geldt niet alleen voor voedsel, muziek en kunst, maar ook voor humor. Ik weet ook niet of de verhalen in deze bundel humoristisch bedoeld zijn, al suggereert de achterflap dat. Voor mij waren ze eerder absurd en dat kan zowel hilarisch betekenen als alleen maar vreemd. En alles er tussen in. Of, op een dieper niveau, intrigerend en verwijzend naar absurditeit in de werkelijkheid die we wèl als normaal ervaren.
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik vond ze niet hilarisch. En lang niet alle verhalen spraken me aan. Er zijn er achteraf (ik las de bundel een paar weken geleden) maar enkele die ik me nog herinner, waarschijnlijk omdat ze me aanspraken op het hierboven genoemde diepere niveau. En dus over zaken gingen waarvan je zou kunnen zeggen: is dit zo verschillend van wat er in het werkelijke leven mis is?

Als voordeel van verhalenbundels wordt genoemd dat je ze altijd kunt oppakken, ook als je maar even tijd hebt om te lezen. Als nadeel dat een roman langer blijft hangen in je herinnering dan de losse verhalen. Vaak blijken dat vooroordelen. Deze verhalen lees je niet even snel tussendoor en een enkel verhaal dat nog lang blijft hangen kan waardevoller zijn, dan een roman die je volgende week alweer bent vergeten. Is het nodig dat je je elk afzonderlijk verhaal herinnert? Toch heb ik ook wel verhalenbundels gelezen waarbij dat meer het geval was dan bij deze. Misschien is dit dan wel het grootste voordeel: een roman kan in zijn geheel tegenvallen, maar een verhalenbundel geeft je meerdere kansen om toch nog geboeid te raken!

Oordeel vooral zelf over wat je van deze bundel vindt. Mijn favoriete verhaal is het langere Het huis aan de Amstel. Daar peins ik nog wel eens over.

ISBN 9789025443535 | Gebonden | 221 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | augustus 2014

© Jannie Trouwborst, 03 april 2015

Alles komt goed Alles komt goed

Een vrouw loopt met haar demente vader langs de waterkant in de stromende regen. Iemand vindt dat  haar gedrag niet oorbaar is en belt het alarmnummer. Later belt de vrouw vanuit het politiebureau haar man met het verzoek haar te komen halen en naar huis te brengen.
Een man, nog onder de indruk van het onverwachte gedrag van zijn minnares – ze paradeerde voor zijn ogen met een kussen onder haar kleren, op kantoor notabene! - stapt na een telefoontje in zijn auto, maar in plaats van op het politiebureau wandelt hij even later rond in het ziekenhuis, een plek vol herinneringen, en in zijn verwarring geeft hij een spastische jongen een klap in het gezicht.
Dat meldt hij in een laatste sms’je aan zijn vrouw. ‘Ik heb een spast een klap gegeven’
Het schijnt haar niets te doen dat ze geen flauw idee heeft waar hij uithangt. Nog vreemder, de man maakt ook van alles mee en laat het maar over zich heen komen.

Stel je een bak voor, waarin zich een glazen tussenwand bevindt. De bak is gevuld met een vloeistof waardoor je soms niet kunt onderscheiden wat er onder het oppervlak gebeurt en zit vol dingen die er uit zien als celkernen met aan alle kanten dendrieten…
Zo ontvouwt dit verhaal zich, dat slechts een week beslaat, maar veel langer lijkt, zoveel gebeurt er. Met de glasplaat tussen hen in leven de man en de vrouw ieder in een eigen wereld, waarin hun belevenissen zich als dendrieten soms missen, soms raken. Hun gezamenlijk verleden is de bak: allebei denken ze terug aan het verleden.
Vreemd genoeg denken ze nauwelijks aan de werkelijkheid, ze vragen zich niets af, het leven overkomt hen. Dat werkt heel bevreemdend. Er hangt een sfeer die steeds unheimischer wordt, terwijl je tegelijk beseft dat de bak waarin ze zich bevinden wel erg klein is. Komt dat wel goed?

Volgens Rob van Essen wel, het is de titel immers? Maar die titel slaat terug op een voorval uit het verleden, die doorwerkt in het niet zo verre verleden.
Raadsels volop, en het is heerlijk om die al lezend met de schrijver te ontwarren. Zeker: het lijkt erg onwaarschijnlijk dat twee echtelieden terzelfder tijd een week als deze beleven, waarin hun leven totaal ontwricht lijkt te worden, maar het wordt zodanig beschreven dat het volkomen aannemelijk is. Het verhaal is niet na te vertellen en ik doe ook geen poging, aan iedere nieuwe lezer gun ik het plezier om zelf te ontdekken hoe de dendrieten elkaar de ene keer maar lichtjes raken, en een andere keer zich even vasthaken, om toch ook weer los te laten.
Het is een ontdekkingsreis, om en om verteld door de man en vrouw, waarbij  steeds als in een parallel dingen op hun plaats vallen. Ze gaan bijvoorbeeld onafhankelijk van elkaar weer roken,  en verbinden daar hun herinneringen aan vast, die deels overeen komen, maar omdat ieder individu een eigen interpretatie heeft toch ook helemaal verschillen.
Een fantastisch verhaal, dat behalve spanning ook humor biedt en waarin Rob van Essen behalve goed schrijverschap ook durf vertoont.
Je leest niet zomaar een verhaal, het zit ingenieus in elkaar, en dat besef je pas goed als je na de laatste pagina eigenlijk weer van voren af aan wil beginnen, om de dingen op  te pikken die je vast nog gemist hebt.

ISBN 9789045020938 | Paperback | 384 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | 2012

© Marjo, 04 februari 2013

Reddend zwemmen Reddend zwemmen

Reddend zwemmen
Rob van Essen

Dit is het laatste boek dat ik van Rob van Essen lees. Ik bedoel dat ik alles al gelezen had, behalve deze. En dit is zijn debuut. Ik weet niet of ik de schrijver gevolgd zou hebben als ik vooraan begonnen was. Want al was het zeker geen straf om het te lezen, ik vind het ook geen hoogvlieger. Gelukkig zijn zijn boeken steeds beter geworden.

Het verhaal: een jongeman reist doelloos wat rond en het is dan ook heel toevallig dat de reis (voorlopig) eindigt in een jeugdherberg, waar hij een oud-collega terugvindt. Steven was ooit net als de hoofdpersoon barkeeper in een jeugdherberg in Amsterdam, de Nachtwacht. Een tijd terug was er in die herberg een Amerikaan bezig met een muurschildering, die hij evenwel nooit afmaakte. Hij werd ontslagen wegens diefstal.
De eigenaar vraagt de ik-figuur of hij het af wil maken. Hij heeft toch niets te doen, dus hij accepteert. Behalve naar die schildering staren, mijmert hij over een brief die hij vlak voor hij op reis ging kreeg. Het was een van de vele antwoorden op een advertentie die hij in de krant zette 'A million rainy days' (wie begrijpt alles) ' was de tekst. De brief van ene Charlotte blijft hij herlezen, hij krijgt zelfs amoureuze gevoelens voor dit onbekende meisje, dat onbereikbaar is. Het meisje vertelt onder andere dat ze al de advertenties beantwoordt die ze zelf had kunnen zetten. Een lotgenote?
Ze zal het nooit weten, maar ze vult de dagen van een vreemde. Een vreemde die haar denkt terug te vinden in andere meisjes die op zijn pad komen. En die net zo onbereikbaar zijn en blijven, zoals dat meisje dat 's nachts in de tuin rondloopt.

Omdat ik de andere boeken van Rob van Essen ken, weet ik dat die jeugdherberg ook de locatie is van 'Troje' (2000) en 'Engeland is gesloten' (2004), en ook de hoofdpersoon lijkt steeds dezelfde: een jongeman die zijn plekje in de wereld niet weet te vinden. Dan heet de jongen dus Thomas, volgens mij niet genoemd in dit eerste boek. Drie boeken lang weet de ik-figuur niet wat hij met zijn leven aanmoet. Hij doet maar wat, laat alles gebeuren. In 'Reddend zwemmen', gaat hij zich te buiten op een bruiloftsfeest, waar hij niemand kent. Misschien dat hij daardoor eindelijk wat loskomt en met die vreemden de polonaise gaat doen? Of is het toch de drank, waar hij ook niet vies van is? Maar die polonaise heeft een vieze nasmaak, als hij ontdekt dat het geheimzinnige meisje net in die andere danstent was...
Onbeantwoorde vragen zijn er legio, voor Thomas, voor de schrijver, en dus ook voor de lezer.
Zouden die vragen intussen beantwoord zijn? Of zal er ooit nog een boek over Thomas volgen?

'Het is misgegaan, zei ik tegen mezelf, geef het maar toe. De hele wereld zou voor me open moeten liggen, en in plaats daarvan had ik keuzemogelijkheden beperkt tot een kopje koffie in Pleinzicht of een kopje koffie in de Rustende Jager.

'Hoeveel ogen je ook in je rug voelt, hoeveel mensen er ook over je schouder meekijken, zorg dat je jezelf nooit terugvindt in een hoekje waarin je schichtig om je heen kijkt terwijl je iedereen in gedachten je excuses
aanbiedt voor het feit dat je bestaat. Alles beter dan dat.'

'Ik vroeg me af of het nog bestond, reddend zwemmen. Het klonk als iets uit een ver verleden. Dat was het natuurlijk ook, een echo uit het voorbije verleden Van de paar zwemlessen die ik bijwoonde, voordat ik vanwege verregaande watervrees niet meer hoefde, terwijl de rest doorging voor A, B, en Reddend Zwemmen. (-) Stijgt het water of is het aan het dalen. Nou, ik geloof dat het alweer aan het zakken is, dokter, het staat nu nog maar tot aan mijn lippen. De Gouden Gids naslaan en het dichtstbijzijnde zwembad
bellen. Spreek ik met de badmeester? Wordt er nog reddend gezwommen of hoe zit dat?'

ISBN 9060054075 | Paperback | 220 pagina's | Uitgeverij Thomas Rap | augustus 1996

© Marjo, 30 december 2009