Rascha Peper

Toon alleen recensies op Leestafel van Rascha Peper in de categorie:

Oesters Oesters

Na 'Verfhuid' van Rascha Peper heb ik de smaak te pakken en ik had dit boekje nog liggen dus gelijk lezen ... Heel ander verhaal natuurlijk. Toch zijn er wel overeenkomsten, ook hier een Duitssprekende man, ook hier komt een kunsthandelaar in voor.

Olga (20), studente uit Amsterdam, krijgt vanuit Zuid-Frankrijk een lift naar het noorden van Frank (60), een kunsthandelaar. De reis verloopt niet vlot en Olga blijft bij Frank overnachten in Oost-Vlaanderen. Dit is het begin van hun relatie. Aanvankelijk is Olga verward hierover maar Frank is de eerste grote liefde voor Olga ondanks hun grote leeftijdsverschil. Elke twee weken reist ze naar hem toe. In tussentijd studeert ze verder en uiteindelijk ontmoet ze de veelbelovende student Harold en kiest voor hem. Ze vertrekken naar Amerika en daar hoort ze dat Frank is overleden aan een hartstilstand.

Het verhaal begint als Olga al 10 jaar getrouwd is en met Harold en in Wenen woont waar hij diplomaat is. Olga is herstellende van een ernstige ziekte en depressief. In flashbacks wordt het verhaal van haar relatie met Frank verteld, afgewisseld door bezoeken aan haar (Duitssprekende) psychiater en haar Nederlandse arts. Het is in feite het verhaal over een uitgesteld rouwproces. De Nederlandse arts en niet de psychiater weet de vinger precies op de gevoelige plek te leggen waardoor voor Olga duidelijk wordt hoe belangrijk Frank voor haar is geweest.

Mooi verhaal dat in het begin moeilijk te volgen is door de wisseling heden en verleden. Maar uiteindelijk wordt alles duidelijk. Rascha Peper verstaat de kunst van het weglaten. Door enkele woorden weet je wat er aan de hand is terwijl ze het niet specifiek bij naam noemt.

Over de betekenis van de titel twijfel ik nog. Zo gesloten als een oester? Wat Olga duidelijk is wat betreft haar relatie met Frank, ze is moeilijk open te breken. Of is die titel gekozen omdat Olga een afkeer van oesters had en Frank ze heerlijk vond en ze ook bij hun eerste etentje at? Een symbool dus voor hun relatie?

ISBN 9020458809 | Paperback | 130 pagina's | Nieuw Amsterdam | november 2001
1e druk 1991

© Dettie, juni 2006