Patrick Süskind

Toon alleen recensies op Leestafel van Patrick Süskind in de categorie:
Patrick Süskind op internet:

Het verhaal van mijnheer Sommer Het verhaal van mijnheer Sommer

Het meest autobiografische verhaal van Süskind, zo wordt gezegd over dit boek. Het is het verhaal van een jongetje (Süskind), dat bijna kon vliegen als hij de punten van zijn jas maar omhoog had getrokken toen het zo hard waaide. Het jongetje klimt ook heel graag in bomen en dit jongetje vertelt het verhaal van mijnheer Sommer. Niemand kent zijn voornaam, niemand weet of hij een beroep heeft gehad, ze weten alleen dat zijn vrouw poppenmaakster is.

De heer Sommer woont in Obernsee, op een dag was hij er gewoon, hij kwam lopend, zijn vrouw met de bus.
Niemand heeft ooit met de heer Sommer gesproken maar iedereen kent hem. Het is namelijk een wonderbaarlijke man, hij wandelt, altijd, zomer en winter. Hij heeft altijd een grote stok bij zich, en het lijkt wel of hij kan wandelen door die stok! Verder heeft hij altijd een bijna lege rugzak bij zich, men vermoedt dat er alleen boterhammen in zitten. Hij praat met niemand en loopt maar door en door en door. Iedereen gist waarom hij dat doet maar niemand weet het...
Het jongetje heeft hem één keer, toen hij hoog in de boom zat, in 'rust' gezien. Daardoor en alleen daardoor zal hij op een later tijdstip als hij 17 is, bij een gebeurtenis de man ook met 'rust' laten.

Het begint als een kinderboek, de dromerijen van een jongetje over kunnen vliegen, die bomen in klimt en boomhutten maakt, dan is hij lekker ver van zijn moeder en broer vandaan. Langzamerhand verandert de toon van het verhaal, het lijkt nog steeds luchtig en het zit vol met grappige ervaringen van het jongetje maar het verhaal van mijnheer Sommer verandert. Door het gissen van de mensen begin je te vermoeden waarom mijnheer Sommer wandelt, en wandelt, en wandelt. Het gedeelte waarin het jongetje vanuit zijn hoge positie in de boom de man beneden zich ziet laat zien hoe het werkelijk met hem gesteld is.

Süskind heeft een mooie balans gevonden, de grappige belevenissen van het jongetje met als tegenstelling, de rode draad, het vrij serieuze verhaal van mijnheer Sommer. Bij dit verhaal zijn prachtige, zacht gekleurde tekeningen gemaakt door Sempé. Voor wie een mooi, subtiel verhaal wil lezen is dit boekje zeker aanraden.

ISBN 9035111443 | Paperback | 123 pagina's | Uitgeverij Bert Bakker | 1991
Oorspronkelijke titel: Die Geschichte von Herrn Sommer Vertaling: Ronald Jonkers

© Dettie, maart 2007