Patrick Ness

Toon alleen recensies op Leestafel van Patrick Ness in de categorie:

De kraanvogelvrouw De kraanvogelvrouw

In het holst van de nacht stommelt George Duncan slaapdronken door zijn huis. Een vreemd geluid doet hem verstijven en tegelijkertijd beseffen dat hij het al eerder heeft gehoord. Niet zijn volle blaas maar dit ongewone geluid, een kreet haast, heeft hem op dit nachtelijke uur gewekt.  Nog nooit eerder heeft George een dergelijk geluid gehoord.

“Het geluid was hartverscheurend, zoals een droom die misloopt, een woordeloze hulpkreet die hem vrijwel meteen het gevoel gaf niet tegen de taak opgewassen te zijn, niet bij machte te redden wat in gevaar verkeerde, zinloos om het zelf maar te proberen.”

Maar George probeert het toch. Hij snelt naar beneden en holt de vrieskou in. In zijn eigen achtertuin vindt hij een vogel. Een grote, ranke, witte vogel die boven George uittorent. Het is een kraanvogel. Midden in de winterse nacht bevindt zich een kraanvogel in de achtertuin van de in Engeland woonachtige George. Een gewonde kraanvogel om precies te zijn. Een pijl heeft de vleugel van het dier doorboort. Het prachtige dier stoot niet langer hulpkreten uit maar staat op het punt aan de nare verwonding te bezwijken.

George beseft dat hij niet bij machte is de pijl uit de vleugel te verwijderen. Maar George probeert het toch. Wonder boven wonder slaagt hij erin de prachtige kraanvogel van de pijl te ontdoen. Een kort ogenblik lijken George en de vogel met elkaar verbonden en dan vliegt de vogel weg. Terwijl de vogel uit het zicht verdwijnt, hoort George nog eenmaal het geluid dat hij nooit meer zal vergeten.

“En toen besefte hij dat de roep niet afkomstig was van een onmogelijke vogel die uit zijn tuin en uit zijn leven en misschien wel uit de hele wereld verdween, voor zover hij kon uitmaken. De weeklacht was vrijgekomen uit zijn eigen lichaam, uitgestoten door ijskoude blauwe lippen, losgescheurd uit een  borstkas die ineens zijn onherstelbaar gebroken maar nog steeds kloppende hart leek te bevatten.”

George kan het gebeuren maar niet vergeten. Was het een droom of toch meer dan dat? Heeft hij echt het gewonde vogellichaam in zijn armen gehouden? George uit zijn verwarde gevoelens door zich op zijn hobby te storten. Terwijl zijn werknemer Mehmet de bezoekers van de drukkerij – waar George de eigenaar van is – tergt, snijdt George een figuur uit de bladzijden van een oud boek. Het is een kraanvogel. George is niet tevreden over het resultaat, zoals hij nooit tevreden is over zijn kunstwerkjes van papier. Maar dan maakt een nieuwe klant haar opwachting. Ze stelt zich voor als Kumiko. Haar komst zet het leven van George volledig op zijn kop. En niet alleen dat van hem.

In dit werkelijk prachtige, sprookjesachtige verhaal staat de liefde centraal. Het is een verhaal over de vele vormen die liefde kent. Het is een verhaal over romantische liefde, verwoestende liefde, egoïstische liefde, ouderliefde en liefde voor de medemens. Kumiko is, net als George, heel creatief. Ze maakt werkelijk prachtige collages van veren. Maar volgens Kumiko missen ze iets. Ze is niet tevreden. En dan doet Kumiko iets opmerkelijks. Iets geniaals. Ze voegt de verenpracht samen met de papiersnijwerken van George. Het sensationele resultaat van deze ongewone daad slaat wereldwijd in als een bom.

Kumiko maakt ook werk dat niet voor de buitenwereld bestemd is. In tweeëndertig collages vertelt ze een verhaal over een vogel en een vulkaan. De tweeëndertig delen van dit verhaal zijn door het hoofdverhaal verweven. De inspiratie voor dit verhaalgedeelte haalde auteur Patrick Ness uit een Japanse volkslegende over een kraanvogel. Zijn kleuterjuf vertelde het verhaal aan hem toen hij vijf jaar oud was.

“Ze wordt geboren als een wolkenzucht.”

Dit adembenemend mooie verhaal krijgt een permanente plek in mijn boekenkast toebedeeld. Dit indrukwekkende boek zal ik nog vele malen gaan herlezen. Het verhaal nam volledig bezit van mij, betoverde me. Patrick Ness is net als George en Kumiko een kunstenaar, een woordkunstenaar. Hij weet een verhaal te verheffen tot een belevenis, tot een onvergetelijke ervaring. De kraanvogelvrouw is een waar juweeltje dat iedereen zou moeten lezen. Prachtig, prachtig, prachtig!

ISBN 9789044530728 | Paperback | 317 pagina's | Uitgeverij De Geus | juli 2014
Vertaald door Anneke Bok

© Annemarie, 01 augustus 2014