Majgull Axelsson

Toon alleen recensies op Leestafel van Majgull Axelsson in de categorie:
Majgull Axelsson op internet:

Moederpassie Moederpassie

In het Zweedse stadje Arvika stormt het. Het is niet zomaar een storm want de straten zijn overstroomd en de brandweer moet uitrukken om gestrande reizigers uit het noodweer te redden. Tyrone, een gepensioneerde brandweerman wordt gevraagd bij te springen. Hij redt het Stockholmse echtpaar Marquerite en Henrik en brengt ze naar het plaatselijke wegrestaurant waar Minna de scepter zwaait. Henrik ontpopt zich onmiddellijk tot een veeleisend en dwingend mannetje en Marquerite gaat stiekem op zoek naar wijn.

In het restaurant is het rustig. Minna zelf is aanwezig evenals personeelslid Annette die baalt dat ze niet naar huis kan. Haar man Sonny is ziekelijk en heeft haar nodig. Journaliste Ritva nuttigt een maaltijd. Haar collega is er in zijn eentje op uit gegaan omdat tv-persoonlijkheid Dag Tynne vermist is geraakt in de storm. Ritva baalt dat ze niet bij de zoekactie betrokken is en tettert boos in haar telefoon.  Minna vertelt haar gasten dat haar dochter Sofia ook thuis is en zich in haar slaapkamer bevindt.

Dan valt er een enorme tak het restaurant binnen. Bovenop Minna. Ze raakt zwaargewond en belandt in het ziekenhuis. Het lot wil dat ze naast haar stervende grootmoeder Ebba komt te liggen.  Minna’s vader, de beroemde Dag Tynne, heeft haar bestaan nooit erkend en haar oma heeft haar nooit een blik waardig gekeurd. Nu vertelt Minna de oude dame haar levensverhaal, het zure mensje moet gedwongen luisteren.

Minna’s leven is niet altijd makkelijk geweest maar haar prachtige dochter Sofia maakte alles goed. Het meisje was als een engel, alles aan haar was mooi en perfect en haar slimheid werd geroemd. De lezer heeft echter al begrepen dat er iets met Sofia is gebeurd. Dat ze niet meer leeft. Voor Minna is deze wetenschap zo ondragelijk dat ze het simpelweg vergeten is. In haar belevenis leeft Sofia nog. Haar prachtige dochter. Haar alles. Nu Minna zwaar gehavend in het ziekenhuis ligt, komt langzaam maar zeker het ware verhaal naar boven. Het is een intens verdrietige geschiedenis. Minna moet de waarheid onder ogen zien en opkrabbelen uit het diepe dal waarin ze zich al een jaar bevindt.

Moederpassie is een ontroerend en puur boek dat ondanks alle ellende heel mooi weergeeft hoe allesoverheersend de liefde van een moeder voor haar kind kan zijn. Maar ook beschrijft de auteur hoe triest het is wanneer deze liefde ontbeerd wordt. De personen in het boek hebben allemaal hun eigen verhaal en hun verhalen wisselen dat van Minna af. Tyrone is een gepensioneerde brandweerman met een minderwaardigheidscomplex. Zijn vader was een bullebak en zijn moeder een passieve vrouw. Nu laat hij zich door zijn dochter koeioneren. Henrik is een zeurderige, arrogante snob en Marquerite een verbitterde ex-actrice met een drankprobleem. Hun zoon heeft een mislukte zelfmoordpoging gedaan en woont nu in een commune. De vader van journalist Ritva voelde zich te goed voor deze wereld. Door hem is Ritva nu erg prestatiegericht en is ze haar eigen wensen uit het oog verloren.

Tot slot is er Annette. Dommige, oppervlakkige Annette en haar aanstellerige man Sonny die alcoholist is. Poetsgrage Annette is egoïstisch en zit vol zelfmedelijden. Ze verwaarloost haar dochtertje dat grotendeels bij haar oma woont. Annette werd als kind geregeld door haar vader geslagen. Haar moeder greep nooit in. Nu hebben beiden zich tot liefhebbende grootouders ontpopt. Annette is stinkend jaloers op haar eigen kind. Ze kan het niet verkroppen dat het onschuldige kind de liefde krijgt die haar onthouden is.

Ik hou van dit soort romans met een ratatouille aan kleurrijke, melancholische personages. Het verhaal is goed geschreven. Hoe verwerk je de dood van je kind? Minna kan niet rouwen want dan erkent ze immers dat haar kind er niet meer is. Die gedachte kan ze eenvoudigweg niet verdragen. Ook vertelt dit boek het verhaal van Sofia, een lief meisje dat op een kwetsbare leeftijd in verkeerde handen viel. Moederpassie is intens en ontroerend. Het heeft me aangegrepen.

ISBN 9789044521108 | Hardcover | 509 pagina's | Uitgeverij De Geus | maart 2012
Vertaald door Janny Middelbeek-Oortgiesen

© Annemarie, 16 augustus 2012