Joke van Leeuwen

Toon alleen recensies op Leestafel van Joke van Leeuwen in de categorie:
Joke van Leeuwen op internet:

Alles nieuw Alles nieuw

Dit is het verhaal van twee vrouwen, die in hetzelfde huis wonen, maar nauwelijks contact hebben met elkaar. Nu is dat niet zo gek, want Ada is de hospita en Lara is de huurster, maar in dit boek zijn ze veroordeeld tot een soort relatie, alleen al doordat Joke van Leeuwen gekozen heeft voor hen als hoofdpersoon.
Ada is in de tachtig, en omdat ze niet het eeuwige leven heeft begint ze steeds meer te verlangen naar haar dochter, die twintig jaar eerder het huis verliet om nooit meer terug te komen. Ada weet niet beter dat ze zit ergens in een geloofscommune.
Lara is een jonge kunstenares, die wil doorbreken. Ze vindt een verscheurd pasfotootje van een jonge vrouw, van wie ze door middel van Photoshop een vrouw van middelbare leeftijd maakt. Ze weet niet dat het een foto is van Ada's dochter Alma. En Ada weet niet dat de foto een bewerking is (ze weet niet eens dat zoiets kan!) en denkt dat Lara op de een of andere manier contact heeft met Alma.
Allebei de vrouwen hebben een vriend, die ze op enige afstand houden. En parallel met Alma's afwezigheid, zijn Lara's ouders een wereldreis aan het maken, dus ook weg. Je zou zeggen dat het tussen hen zou moeten klikken omdat ze op elkaar lijken, maar wat ze ook gemeen hebben is een zekere eenzelvigheid. Een oppervlakkigheid misschien, de personages worden niet diep uitgewerkt, ze blijven ook op afstand van de lezer.
De hoofdstukken die over hen gaan zijn duidelijk verschillend. Lara's taal, die overigens als ik-figuur opgevoerd is, is heel anders dan die van Ada. Verder gebruikt Joke van Leeuwen ook allerlei fratsen in haar boek: tekeningen, brieven, fotootjes, iets wat voor mij niet had gehoeven, ook al is er duidelijk over nagedacht en passen ze bij de tekst...  Het is zeker niet vanwege de inhoud van het verhaal genomineerd voor de Ako literatuurprijs. Dat zal de vorm zijn, die inderdaad origineel is.

'Ik vervreemd alleen maar iets, ik verander het en ik houd het niet, ik ontdoe het van zijn oude context en dan leg ik het terug, ik maak nieuw.'

ISBN 9789021434957 | Paperback | 156 pagina's | Querido | oktober 2008

© Marjo, 03 december 2009