Jojo Moyes

Toon alleen recensies op Leestafel van Jojo Moyes in de categorie:
Jojo Moyes op internet:

Walvisbaai Walvisbaai

Een ecoroman, oftewel een roman die het milieu als thema heeft.
Ergens in Australië ligt Silver Bay, een klein kustplaatsje, dat nog niet ontdekt is door het grote toerisme. Maar in Londen zit een projectontwikkelaar die daar wel verandering in wil brengen. Mike Dormer, verloofd met de dochter van de eigenaar van dat planbureau, en zeer ambitieus gaat naar Australië, om de toestand en de omgeving te verkennen.
Hij vindt onderdak in het enige hotel dat er is, waarvan een vleugel ooit afgebrand is, en nooit opgebouwd. De eigenaresse is Kathleen, die de vreemde gast - want niet bepaald als toerist gekleed - warm onthaalt. Zo goed gaan de zaken niet, en ze kan hem een behoorlijke prijs rekenen. Maar ze weet niet dat ze de duivel in huis haalt: het leven zal drastisch veranderen als het luxe bouwplan gerealiseerd zal worden.

De baai wordt bezocht door dolfijnen en walvissen, en de 'walvisjagers', de mensen die tegen betaling toeristen meenemen om de mooie dieren te bekijken, zullen niet blij zijn met het watersportcentrum dat bij de plannen hoort.
Maar voordat de bevolking door heeft wat er aan de hand is, voor ze weten dat Mike onder valse voorwendsels in hun midden is, is Mike helemaal veranderd. Hij is betrokken geraakt bij het leven van zijn gastvrouw, en diens nicht Liza en dochter Hannah doen hem meer dan hij wil. Hij is bereid om de plannen te wijzigen, een andere plek te zoeken. Maar dan duikt zijn verloofde op, in piekfijne kleren en op hoge hakken staat ze ineens voor hun neus. En haar vader wil niets van plannenwijzigingen horen, hij ruikt geld...

Een liefdesverhaal, tegen de achtergrond van de macht van het geld en de strijd om de natuur.
Het verhaal wordt in stukjes en beetjes verteld, vanuit wisselend perspectief: in ieder hoofdstuk zijn andere hoofdpersonen aan het woord. Moyes verdeelt ook de informatie over dolfijnen, walvisjacht en wat we nog meer moeten weten gelijkmatig over de hoofdstukken, en de manier waarop ze de puzzelstukjes langzaam op hun plaats laat vallen, maakt dat de lezer het boek niet zo makkelijk weg kan leggen.
Op de voorflap staat dat het een heerlijk boek is voor onder de palmbomen???
Vreemde opmerking... maar een heerlijk boek is het wel!

ISBN 9789032503970 | Paperback | 416 pagina's | Uitgeverij De Kern | september 2007