Joanne Harris

Toon alleen recensies op Leestafel van Joanne Harris in de categorie:
Joanne Harris op internet:

Bramenwijn Bramenwijn

De carrière van Jay Mackintosh, een Britse schrijver van tweederangs sciencefiction- romans met één literair succes op zijn naam, is door gebrek aan inspiratie bijna over. Jay verdoet zijn dagen met veel drinken en denken aan vroeger, met name aan zijn vriend Joe. Dit tot ergernis van zijn ambitieuze vriendin Kerry O'Neill. Kerry gebruikt Jay om zelf hogerop te komen. Jay is haar helemaal zat. Op een dag ziet hij een plaatje van een (vervallen) kasteel in Frankrijk en in een impuls koopt hij het. Hij zegt Kerry vaarwel en met een schrijfmachine en wat flessen zelfgemaakte wijn uit de nalatenschap van Joe vertrekt hij naar Frankrijk.

Joe was een merkwaardig man, vol verhalen en mystiek. Hij hechtte veel waarde aan rituele handelingen en de kracht van kruiden. Zijn tuin was een waar paradijs. Opeens was Joe verdwenen tot grote woede en onmacht van de kleine Jay. Maar Joe lijkt in het kasteel weer teruggekeerd. Of toch niet? Jay krijgt zelfs weer inspiratie voor een boek, daarbij geholpen door de verhalen van de plaatselijke bewoners over zijn mysterieuze buurvrouw. Hij probeert contact te leggen met haar, maar tevergeefs.
Als eindelijk alles rustig lijkt te worden rondom Jay en hij zijn jaren met zijn ouders en Joe verwerkt heeft staat Kerry voor de deur met zeer ambitieuze plannen...

Een zeer prettig leesbaar boek, Joe is een enorm aparte man die je blijft intrigeren. waarom al die rituelen, waarom al die verhalen, waarom verdwijnt hij ineens? Wat is er met de mysterieuze buurvrouw, waarom is zij zo afstandelijk en nors.
Wat is er met de wijn? Wordt de tong alleen maar losser door die wijn of is er meer?
De sfeer is heel bijzonder en apart. Weer een aanrader!

Chocolat, Bramenwijn en Vijf kwarten van de sinaasappel spelen zich in hetzelfde Franse plaatsje af en vormen de "voedseltrilogie" zoals Harris ze zelf noemt.