Ilja Gort

Toon alleen recensies op Leestafel van Ilja Gort in de categorie:
Ilja Gort op internet:

Het Merlot Mysterie Het Merlot Mysterie

Als je zin hebt in een lekker ontspannend boek dan moet je dit boek lezen. Op de voorkant staat De eerste echte wijnroman. Een boek om een moord voor te doen. Die moord is anders bedoeld dan je misschien denkt. Het is geen thriller, maar er wordt wel aardig wat afgespeurd.

Het begint allemaal met Harold Wechter, een Nederlandse reclameman, die neergestreken is in Frankrijk en daar een wijnchateau heeft gekocht. Met veel vallen en opstaan heeft hij het wijnvak geleerd en is inmiddels opgeklommen tot een gerespecteerde wijnboer met goede wijn.

Na een vergadering over een dorpsfeest gaat Harold mee met buurman Régis om een ‘petit verre de vin’ te drinken. Régis woont in een rustiek huis met een schitterend uitzicht over de wijngaarden. Op het terras met de oude houten tafel en wat veelgebruikte boerenstoelen is het goed toeven. Régis’ broer woont eveneens op het terrein, hoewel deze verder niets met de druiventeelt en wijn maken van doen heeft. Broerlief is boekhouder op een kantoor en in heel zijn doen en laten volkomen tegengesteld aan Régis. Régis is eveneens wijnboer en een man die het leven laat komen zoals het zich aan hem voordoet. Om het bezoek van Harold te vieren wordt ‘de beste wijn van het domein’ opengetrokken, een wijn waar Harold compleet ondersteboven van is, de wijn is ongekend goed.

Régis vertelt dat het niet goed gaat met zijn zaken. Onmiddellijk ontbrandt in Harold de reclameman en hij regelt via een Nederlandse vriendin dat Régis 1200 flessen van zijn wijn kan verkopen, maar daar blijft het bij… Nederland is verder niet geïnteresseerd en Harold begrijpt daar niets van. Omdat Régis na het verkoopsucces een rotsvast vertrouwen heeft in Harold voelt deze zich verplicht hem verder helpen. En makkelijk en flexibel als Régis is, voelt gelijk wat voor het plan van Harold… een ‘Camping à la Ferme’ te beginnen.

Hiermee begint het vermakelijke verhaal over de impulsieve Régis die nergens een probleem in ziet. Moeten er toiletten op de camping komen? Geen probleem, die maakt hij wel… Wil een advocatenkantoor een week komen om zo een hechter team te kweken, dat kan. Régis verzint wel bezigheden die nauwelijks iets kosten. Alles op de camping ziet er zeer authentiek uit en volgens Harold moet dat ook zo blijven, daar gaan de mensen voor. Hij staat Régis in raad en daad bij en regelt het goedbetaalde contract met o.a. het advocatenkantoor en de verdere financiële zaken.

Toch blijft hem die goddelijke wijn door het hoofd spoken. Régis noemt het toevalstreffers. Elk jaar heeft hij een stel flessen wijn die uitzonderlijk goed zijn maar hoe dat kan weet hij niet. Harold zal en moet achter de oplossing van dit mysterie komen. Inmiddels is Regis’ broer, na de opening van de camping, woedend vertrokken. Hij kon die ordeloze bende niet aanzien. De camping floreert echter en blijkt zelfs een groot succes. De inkomsten stromen binnen maar dan komt de belastingdienst eens poolshoogte nemen…

Het verhaal is, zoals al gezegd, erg vermakelijk. De onbeholpen Régis sluit je onmiddellijk in je hart en je zou zo je koffers willen pakken om samen met hem op zijn bemoste terras te genieten van een hapje en wijntje. Maar naast vermakelijk is het boek ook goed opgebouwd. De afwisseling tussen de belevenissen met de campinggasten en de productie van wijn werkt uitstekend. Je steekt ook nog het een en ander op over het maken van wijn. Maar bovenal is Ilja Gort er in geslaagd een uitstekende sfeer te creëeren en weet markante, soms ontroerende personages neer te zetten. Uitstekend boek.

ISBN 9789043911870 | Paperback | 236 pagina's | Tirion Uitgevers | mei 2008

© Dettie, 25 maart 2009