Gabriel García Márquez

Toon alleen recensies op Leestafel van Gabriel García Márquez in de categorie:
Gabriel García Márquez op internet:

Liefde in tijden van cholera Liefde in tijden van cholera

‘Liefde in tijden van cholera’ verscheen voor het eerst in 1985 (en werd ondertussen ook verfilmd), en verhaalt het leven van Florentino Ariza en Fermina Daza. Florentino’s liefde voor deze dame uit een hogere klasse (we laten het verleden van haar vader hier voor de gemakkelijkheid maar even buiten beschouwing) wordt echter afgewezen, wat hem er echter niet van weerhoudt, te blijven wachten op de dood van haar echtgenoot, Juvenal Urbino, die het in Parijs tot arts van een nieuwe lichting geschopt heeft. En geduld is een mooie deugd. Hij gebruikt zijn wachttijd om het verder te schoppen op de sociale ladder. Dat hij daarbij heel wat erotische watertjes doorzwemt, maakt deel uit van zijn groei. Innerlijk blijft hij Fermina immers altijd trouw. En dit terwijl zij en Juvenal een eeuwige strijd moeten voeren om elkaar niet te verliezen. Hoe het boek tenslotte eindigt, ga ik jullie nu niet verklappen.

De auteur heeft met dit boek weer een monument neergezet, dat tot de laatste regel het lezen meer dan waard maakt. Een diep inzicht in zijn personages, waarin verheven liefde gecombineerd wordt met soms liederlijke uitspattingen, houdt de lezer van de eerste bladzijde in zijn greep, om hem niet meer te lossen. De schrijfstijl doet soms wat stroef aan, wat laat vermoeden dat er aan de tekst heel wat geschaafd is. Maar poëtisch wordt de tekst nergens. Soms lijkt het ook een simpele beschrijving van opeenvolgende gebeurtenissen met weinig diepgang. Dat dit het boek misschien wat minder leesbaar laat overkomen, doet niets af aan de kwaliteiten ervan. Schijn bedriegt ook hier wel eens.

Tegen de achtergrond van het leven van de drie belangrijkste personages (er zijn er nog verschillende anderen, die het etiket hoofdpersonage verdienen, zoals bijvoorbeeld de moeder van Florentino) wordt de geschiedenis vertelt van het Zuid-Amerika in volle overgang van negentiende naar twintigste eeuw, een tijdperk waarin nog heel wat cholera-epidemieën woedden. Vandaar trouwens ook de titel van het boek.

Wie zich bij het woordje ‘liefde’ in de titel verwacht aan een goedkoop stationsromannetje, komt bedrogen uit. Een meeslepend verhaal, dat men bijna als het ware kan ruiken, dat is de wereld van ‘Liefde in tijden van cholera’. Men bekijkt als het ware een menselijke leefwereld, heel ver van ons vandaan, zowel in tijd als in ruimte, door een vergrootglas. Hierbij komen grote thema’s als leven en dood, liefde, het onomkeerbare noodlot samen in de dramatis personae van de roman.

Een kanjer van een aanrader.

ISBN 9789029088657 | Paperback | 512 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | mei 2012
Vertaald door Mariolein Sabarte Belacortu