Fredrik Backman

Toon alleen recensies op Leestafel van Fredrik Backman in de categorie:
Fredrik Backman op internet:

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt

Als je zeven jaar oud en een beetje apart bent, is het leven niet altijd zo onbezorgd als het voor zevenjarigen zou moeten zijn. Elsa is zo’n zevenjarige. Ze is intelligent, driftig en een tikje eigenaardig. Op school is ze niet populair. Zowel bij haar leraren als bij haar medeleerlingen wekt de betweterige Elsa ergernis op. Elsa’s hardwerkende ouders zijn gescheiden. Ze zijn dol op hun dochter maar door hun drukbezette levens zien ze de blauwe plekken die Elsa’s klasgenoten haar bezorgen over het hoofd.

Elsa is dan misschien een beetje apart, haar oma is nog veel vreemder. De krasse oude dame is een bekende op het politiebureau. Ze is geen gevaarlijke crimineel maar wel een meester in het aan de laars lappen van de wet. Eens was oma een ware wereldreiziger en werkte ze wereldwijd als chirurg. Tegenwoordig brengt ze vrijwel al haar tijd met Elsa en het uithalen van kattenkwaad door. Oma ziet de blauwe plekken wel degelijk en trapt niet in Elsa’s smoesjes. Oma en Elsa zijn vrienden, beste vrienden. Andere vrienden heeft Elsa niet.

Oma is dol op zelfverzonnen sprookjes. Elsa is opgegroeid met verhalen over de sprookjeswereld Bijna-Wakkerland. Inmiddels kent Elsa alle verhalen uit haar hoofd maar oma stopt niet met vertellen. Door de verhalen over Bijna-Wakkerland kan Elsa de realiteit ontvluchten. Op school wordt ze gepest maar in Bijna-Wakkerland is Elsa een superheld en neemt ze het zonder aarzelen op tegen reusachtige monsters. Ook oma vecht met een monster. Een monster dat kanker heet. Oma is sterk maar het monster is sterker. Oma verliest het gevecht en Elsa verliest haar rots in de branding.

Omdat Elsa een bijzondere zevenjarige is, vertrouwt oma haar een ongewone opdracht toe. Tijdens haar leven heeft oma een aantal mensen gekwetst en nu – na haar dood – is het tijd om spijt te betuigen. Elsa fungeert als postbode. Natuurlijk had oma haar simpelweg een stapeltje geadresseerde brieven kunnen nalaten maar zo zat oma niet in elkaar. Oma heeft de brieven verstopt. Elsa moet brief voor brief opsporen. Ook het bezorgen van de brieven is niet eenvoudig want de brieven zijn bestemd voor opmerkelijke mensen.

Elsa is nog maar zeven – bijna acht – maar ze is bijzonder slim. Ze beseft al snel dat de mensen aan wie ze de brieven moet bezorgen, overeenkomsten vertonen met personages uit Bijna-Wakkerland. De spookjes van oma waren geen lukraak verzonnen verhaaltjes, het waren verhalen over mensen van vlees en bloed. In de sprookjes van oma kwamen echter niet alleen helden voor. Een sprookje is nu eenmaal geen echt sprookje zonder een gevaarlijke draak…

Een jaar geleden las ik Een man die Ove heet, het debuut van de Zweedse blogger en columnist Fredrik Backman. Ik was op slag verkocht. Mopperkont Ove stal mijn hart. Ook dit tweede boek van Backman kenmerkt zich door een hartverwarmend verhaal. De hoofdonderwerpen zijn ook nu eenzaamheid en menslievendheid. Zowel Elsa als de briefontvangers zijn eenzaam en een tikje eigenaardig. Backman rekent genadeloos af met vooroordelen door de oorzaak van het vreemde gedrag van de briefontvangers te onthullen. Eigenaardige figuren transformeren in doodnormale mensen, simpelweg omdat de lezer naar het innerlijke van de mens leert te kijken. Prachtig gedaan!

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt is geen boek voor serieuze mensen. Serieuze mensen zouden zich ergeren aan de vrijheid die de zevenjarige Elsa geniet. Dit heerlijke boek is enkel en alleen voor mensen die begrijpen dat werkelijkheid en fantasie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Die tijdens het lezen de werkelijkheid los durven te laten en begrijpen dat de auteur het verhaal met een vette knipoog vertelt. Dit boek biedt een doldwaas, ontroerend en  lief verhaal met de onderliggende boodschap dat de eerste indruk niet altijd de juiste is. In het flatgebouw waar Elsa woont wordt bijvoorbeeld de nachtrust van de bewoners vaak verstoord door een schreeuwende alcoholist. Wanneer Elsa achter de oorzaak van het drankprobleem komt is het zelfs voor een kind niet moeilijk te begrijpen waarom deze persoon het zo vaak op een schreeuwen zet.

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt is meer dan een grappig verhaal:  auteur Fredrik Backman doet je een prachtige levensles cadeau. Een fantastische feel-good roman!

ISBN 9789021455792 | Paperback | 420 pagina's | Uitgeverij Q | september 2014
Vertaald door Edith Sybesma