Colm Tóibín

Toon alleen recensies op Leestafel van Colm Tóibín in de categorie:

Nora Nora

Nadat haar man Maurice vrij onverwacht is overleden, moet de Ierse Nora Webster het alleen zien te redden. Ze heeft vier kinderen waarvan alleen haar zoons Donal en Conor, nog thuis wonen. De bewoners van haar straat, Henry Street, en haar buurtje, bedoelen het goed met hun bezoekjes en goedbedoelde adviezen maar Nora wil het liefst met rust gelaten worden. Ze hoort iedereen beleefd aan maar ondertussen dwalen haar gedachten steeds weg naar de kinderen, Maurice, andere bezoekers.
Onder de bezoekers zitten ook May Lacey die voor haar zoon Jack aast op Nora's vakantiehuisje in Cush, een plaatsje aan de Ierse zeekust. Het huisje waar de familie een aantal zeer aangename zomers heeft doorgebracht. Nora besluit het aan Jack Lacey te verkopen. Ze vertelt het pas aan haar kinderen als de koop rond is. Het voelt als een opluchting, nu kan ze de auto houden en een paar andere spulletjes aanschaffen die hard nodig zijn.

In hun woonplaats Enniscorthy, kabbelt het leven verder, de jongens gaan naar school. Nora probeert haar gewone leven te hervatten maar niets is meer hetzelfde. Haar dochters Fiona en Aine, die beiden studeren, komen regelmatig thuis maar ook bij hen merkt Nora veranderingen. Ze worden zelfstandiger, leven steeds meer hun eigen leventje. Nora merkt dat in gezelschap de gesprekken heel anders zijn zonder Maurice. Maurice was leraar, wist overal van, en was zeer geliefd. Ze voelt zich onhandig en onzeker in gezelschap en voelt ze dat ook bij haar eigen kinderen. Ze weet af en toe niet hoe ze iets zal aanpakken en zwijgt dan maar.
Donal is na de dood van Maurice gaan stotteren. Ook daarover piekert Nora, moet ze naar de dokter of zal het vanzelf overgaan? Haar schoonzus Margaret en zwager Jim kunnen uitstekend met Donal overweg, bijna beter als Nora zelf.

Toch weet Nora langzamerhand haar draai weer te vinden en een heel eigen leven op te bouwen, ze krijgt nieuwe vrienden met andere interesses en gedachtes als Maurice en zijn vrienden, ze vindt werk en gaat weer zingen. Het is vooral de muziek die haar bevrijdt van de dagelijkse beslommeringen en de sleur van alledag.

Het verhaal, dat zich afspeelt eind jaren zestig van de vorige eeuw, is schijnbaar eenvoudig. Het leven van Nora is niet spannend, er gebeuren geen spectaculaire dingen. Op de achtergrond spelen de rellen en opstand in Ierland, Dublin af en ook de opkomst van de door de werkgevers zo gevreesde vakbonden spelen een rol in het Ierse leven maar van grote invloed zijn ze niet op Nora's leven.

Ondanks het voortkabbelende leventje van Nora weet Colm Tóibín je toch geboeid te houden. Het zijn de zo herkenbare dagelijkse zorgen en zorgjes die het boek zo aantrekkelijk maken. Het zijn de overwegingen, de twijfels, het verdriet en de gedachten van de eigenzinnige Nora die je meetrekken in het verhaal. Nora wil eigenlijk helemaal geen hulp, wil alles zelf doen, geen inmenging in haar leven maar toch heeft ook zij mensen nodig en die zijn er in de vorm van vervelende, vriendelijke, boeiende en minder boeiende mensen. Het is net het echt leven...

ISBN 9789044534573 | Hardcover | 378 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 2015
Uitstekend vertaald door Anneke Bok

© Dettie, 17 november 2015