Cissy van Marxveldt

Toon alleen recensies op Leestafel van Cissy van Marxveldt in de categorie:
Cissy van Marxveldt op internet:

'n Zomerzotheid 'n Zomerzotheid

Cissy van Marxveldt is vooral bekend om haar boeken over Joop ter Heul, Pim de Stoetel en De Marijkeserie. Maar ook 'n Zomerzotheid, geschreven in 1927, kent vrijwel iedereen. Dit boek haalde als eerste Nederlandse boek een oplage van honderdduizend exemplaren.
Het is zelfs (in 1972) bewerkt tot tv-musical  Met o.a.: Ida Bons, Wieteke van Dort, Ine Veen, Willem Nijholt, Jacco van Renesse

Het verhaal gaat over vijf meisjes, Lenie, Mia, Ella, Dot en Pit, die op vakantie zijn in een huis 'De Burcht'op de Veluwe.  Ella is het meest bekakte meisje van het stel en bovendien erg dominant. Luxe kleding en goede manieren staan hoog in het vaandel. Lenie en Mia volgen haar als een stel makke schapen. Dot en Pit moeten niets van al dat overdreven gedoe hebben en trekken vaak met elkaar op.

Vlakbij de meisjes logeren in villa 'Sonnewende' een stel jonge studenten van het andere geslacht. Eén van hen is Robbert jonkheer Padt van Heijendaal. Deze hoort toevallig Ella beweren dat zij in een gezelschap onmiddellijk de man van standing kan ontdekken aan de gemakkelijkheid van beweging, houding en spraak. Ze zou zich nooit kunnen encanailleren met iemand beneden haar stand. Ze zou sterven van afgrijzen.
Voor de jonkheer zijn haar uitspraken de aanleiding om haar te 'testen'. Hij stelt zich voor als Lucas, de chauffeur van de jongens. Een van zijn studievrienden, Gerrit Jan, doet zich voor als de jonkheer. De klucht is hiermee compleet.

Ella is natuurlijk niet bij de nep jonkheer weg te slaan en Gerrit Jan krijgt het er af en toe knap benauwd van, tot groot vermaak van de andere jongens. Lucas, de 'chauffeur', wordt volledig door haar genegeerd. De situatie wordt nog even penibel als onverwacht twee vrienden van de jongens komen binnenvallen, maar zij worden snel ingelicht en spelen het spelletje mee.
De jongens zijn ondertussen knap gecharmeerd geraakt van de andere meisjes. De vlotte Pit is helemaal populair en Lucas vervloekt af en toe dat hij als chauffeur niet overal kan zijn waar Pit ook is. De adremme Dot en goedgebekte Reep (Frits Repelink) ruziën wat af en Lenie vindt Robbert (Gerrit Jan) een geweldig leuke man maar hij is onbereikbaar, denkt ze, want Ella en nep-Robbert zijn zo goed als verloofd.
Op de laatste avond van de vakantie wordt het geheim geopenbaard en dat zet alles op zijn kop. Ella is natuurlijk razend...

Het hele verhaal is natuurlijk vergezocht. Het doet denken aan het komische toneelstuk 'The importance of being Ernest' van Oscar Wilde waarin ook twee mannen zich onder een andere naam voorstellen met eveneens allerlei komische perikelen die daarop volgen. Het verhaal van Oscar Wilde had toentertijd veel succes omdat het een satire was op de hogere klasse maar als je het nu ziet of leest is het toch een beetje flauw allemaal. Zo ook het verhaal in dit boek van Cissy van Marxveldt, de de afloop zie je al mijlenver aankomen.
Maar, of je wil of niet, het verhaal blijft fris en je moet toch grinniken om die snobistische Ella en de pittige op- en aanmerkingen van Dot en Pit. En wat het verhaal ook zo leuk maakt, zijn de 'deftige' taal, de aparte uitdrukkingen die gebruikt worden én de typische Van Marxveldt humor. Zoals bijvoorbeeld onderstaand stukje waarin nagepraat wordt over de eerste ontmoeting met de nepjonkeer.

Maar o, de jonkheer, 'zei Ella - ze boog zich wat voorover, de chauffeur mocht niets verstaan -  "wat een charmante jongen, zeg."
Dot schaterde.
"Ik vond letterlijk niets aan hem. Níets."
"Ssst," zei Ella. "Hij heeft met mij zoveel gepraat. Hij is zeldzaam gedistingeerd en zo belezen. En vond je hem geen snoezig gezicht hebben?"
"Ja, snoezig," murmelden Mia en Lenie.
"Op en top een aristocraat," dweepte Ella. "Vind je niet?"
"Ja, absoluut," fluisterden Mia en Lenie.
Dot en Pit knepen elkaar. Pit zei onverschillig: "Ik vond hem echt een type om in een tweedehands kledingwinkel als pop in de etalage te staan." Ella blies bijna, "Ja, kan ik het helpen?" zei Pit. "Zo vond ik hem."
"Och kind," zei Ella, vernietigend. Ze draaide zich af. "En zulke intelligente ogen," zei ze tegen Mia en Lenie.

ISBN 9789020529760 | Hardcover | 223 pagina's | VCL West-Friesland | 2009
Anno 2011 zijn er meer dan 1 miljoen exemplaren van dit boek verkocht.