Rian Visser

Brief in geheimschrift Brief in geheimschrift

Het verhaal wordt om en om verteld door Lodewijk en Sterre. Ze hebben allebei een handicap. Lodewijk is dyslectisch. Tja, kinderen zijn hard, en hij wordt er mee gepest. Als het weer eens gebeurt blijft hij zomaar een middag weg van school en zwerft over de kermis rond. Ook al zoiets: doordat hij bijles heeft na school heeft hij nog niets van de kermis gezien terwijl zijn klasgenoten allemaal al sterke verhalen vettellen. En nu moet hij een spreekbeurt houden over iemand die net zo heet als hij zelf, en hij weet dat het enorme opgave zal zijn.

'Mijn moeder zegt dat boeken leuk en spannend zijn. Nou, ik kan best zonder. Ik heb genoeg aan wat ik zelf beleef. Dieren schrijven toch ook niet? Ik heb tenminste nog nooit een koe een brief zien schrijven. Zelfs niet met koeienletters.'

Terwijl hij rondloopt speelt hij met een aansteker die hij gedachteloos in zijn zak gestopt heeft thuis. Hij vindt gevouwen vliegtuigjes, wat is er logischer dan die in brand te steken? Hij gooit zo'n brandend vliegtuigje naar de bibliotheek en sjokt verder. Bij de botsautootjes ziet hij een meisje in een autootje zitten. Helemaal alleen is ze. Dat is Sterre, de andere hoofdpersoon. Zij is blind, maar dat heeft Lodewijk niet meteen door. Ook beseft hij helemaal niet dat Sterre wel een heel goed ontwikkeld gehoor heeft, en dat ze weet dat hij achter haar aan loopt. Bij de schiettent leren ze elkaar dan kennen, en ze blijven bij elkaar die middag.
De twee kinderen herkennen bij elkaar hun hulpeloosheid in hun handicap, al is Sterre al wel stappen verder dan Lodewijk. Dan loeien er ineens sirenes en er verschijnt politie op de kermis! Lodewijk wordt bang en wil alleen nog maar weg... Die brand is natuurlijk zijn schuld en daarom zoekt de politie hem!

Behalve dat het een spannend verhaal is, over twee kinderen die moeten leren overweg te kunnen met hun handicap, is het vooral een verhaal over Louis Braille. Juist, de Louis waarover Lodewijk een spreekbeurt zal houden. Sterre helpt hem.
Als het verhaal, dat ook nog een romantisch tintje krijgt, uit is, volgt er informatie over Louis Braille, over het brailleschrift, en natuurlijk staan er ook verwijzingen in, naar sites met meer info, of musea. Er is een braillealfabet.
Dat er ook al aanpassingen bestaan waardoor je met braille toch kan internetten was nieuw voor mij. Braille is dus absoluut geen verouderd hulpmiddel! Bij het leesboek zit ook nog een luisterboek, dat kinderen als Lodewijk en Sterre goed kunnen gebruiken.

ISBN 9789053003244 | Gebonden | 96 pagina's | Delubas Educatieve Uitgeverij | januari 2009
Leeftijd: 8+

© Marjo, 05 februari 2010

Lodewijk heeft een heel erge hekel aan lezen, hij is namelijk dyslectisch. Als hij door die vreselijke Pieter daarmee geplaagd wordt op school loopt hij heel boos de klas uit en spijbelt 's middags. Hij gaat naar de kermis en daar ontmoet hij Sterre, zij is blind. Zij neemt Lodewijk mee in haar vaders spookhuis. Het is daar pikdonker maar omdat zij blind is weet zij precies de weg en zo leidt ze Lodewijk door het spookhuis heen. Lodewijk vertelt over zijn hekel aan boeken en is verbaasd dat Sterre juist  gek op lezen is, ze is toch blind? Hoe kan zij nou lezen? Sterre laat Lodewijk zien hoe ze braille leest. Brailleschrift is gemaakt uit puntjes die letters voorstellen en Sterre is er heel goed in. Ze leest razendsnel. Ze laat Lodewijk zien hoe ze ook teksten op internet kan lezen en schrijven.
Maar dan duiken er politie-agenten op. Ze zijn op zoek naar Lodewijk...

Rian Visser is een door mij erg gewaardeerde schrijfster van o.a. de boeken Het lettercircus, De stille dief, Wil jij met mij enz. Ook deze keer weet zij mij te boeien met dit erg vlotte en spannende verhaal  over problemen rond blind of leesgehandicapt zijn.
In elk hoofdstuk zijn afwisselend  Lodewijk of Sterre aan het woord. Daardoor weet je precies wat ze denken en voelen en dat is heel leuk. Lodewijk is best verlegen en durft niet zo goed vragen te stellen en Sterre is heel blij dat iemand met haar praat en naar haar luistert.
Lodewijk maakt kennis met het brailleschrift en ontdekt dat hij dát wel leuk vindt. Boeken zijn niet zo stom, het is alleen omdat hij moeite heeft met lezen dat hij boeken zo vreselijk vindt. Sterre is een vrolijke, aparte meid. Ze kan zich heel goed redden, ze kan zelfs raak schieten in de schiettent! Lodewijk verbaast zich erover dat Sterre zoveel kan en veel meer hoort dan hij. Doordat Sterre zoveel vertelt over blind zijn en het brailleschrift weet Lodewijk gelijk waar hij een spreekbeurt over zal houden... over Louis Braille, de man die het alfabet voor blinden bedacht heeft.

Als je zelf een spreekbeurt wilt houden over Louis Braille dan kun je achterin dit boek al lezen wie Louis Braille was en waarom hij het blindenschrift bedacht. Ook staan daar foto afgebeeld zodat je kunt zien hoe blinde kinderen lezen en de computer kunnen gebruiken. En helemaal bijzonder is dat achterin het braillealfabet staat mét een pagina in brailleschrift. Je kunt dan zelf brailleschrift voelen en proberen of je kunt lezen wat er staat.
Bij het boek zitten ook twee luister-CD's waarop een jongen en meisje de tekst van het boek voorlezen.

Het is een boek uit de serie Terugblikken, een reeks prenten- en leesboeken bij de canon van de Nederlandse geschiedenis. Het boek zelf is erg mooi uitgevoerd, harde kaft, stevige niet al te dunne pagina's met leuke zwart-wit illustraties van Jan Lieffering bij het verhaal. Achterin veel foto's en heldere en duidelijke uitleg over brailleschrift en het gebruik daarvan. De CD's zijn zelfs van vrolijke illustraties voorzien.  Verder worden hulpmiddelen en internetadressen voor blinden afgebeeld en weergegeven.
Bij het boek hoort ook een lesbrief voor het onderwijs.
Een uitstekend boek om kinderen (en volwassenen) te informeren over blind zijn.

(Dit boek is geschreven in opdracht van NLBB Vereniging van Leesgehandicapten. De NLBB wil dat mensen die blind, slechtziend of dyslectisch zijn ook alles onbeperkt kunnen lezen, net als mensen zonder leeshandicap. Daarom is dit boek ook beschikbaar in de aangepaste leesvormen: braille, luister-cd en grootletterdruk.)

Leeftijd: 8+

© Dettie, 07 juli 2009