Categorie: Recensies 6-9jr

Een nieuw verhaal over Blitz en het vogeltje Priet. Deze keer zweeft er geen troep door de ruimte, zoals in deel 3, maar wel een monster! Een paars monster! Priet heeft het zelf gezien.

Het zweeft door de ruimte.
Het vloog om mij heen
En het wilde mij pakken.
Maar ik vloog snel weg.

Blitz trekt eens aan zijn lange neus, dat doet hij altijd als hij nadenkt. Even later blijkt dat het muziekding verdwenen is. Zou het monster het mee hebben genomen?

Even later komt Vodder langs. Vodder haalt troep op met zijn kar en hij brengt kunst van Tinka, zijn vriendin, naar de aarde. Die kunst is gemaakt van allerlei dingen die Vodder onderweg in de ruimte vindt. Omdat Priet zo bang is voor het monster vraagt Vodder of Priet en Blitz met hem meegaan naar de aarde. 'Dan zijn jullie er even uit. Lekker weg van bol Nul,' zegt Vodder. En dat vinden ze een heel goed idee. Dan kan Blitz gelijk zijn vrienden Rob en Moes weer eens zien!

Maar onderweg gebeurt er weer iets vreemds, er trekt iets aan hun kar, maar wat? 'Het leek wel een soort zuigding. Maar ik zag niets.' zegt Blitz. Priet voelt alweer de bibbers door zijn kleine lijfje gaan. Het is vast het monster! Maar gelukkig landen ze veilig op aarde en hebben de tijd van hun leven. Rob en Moes mogen daarna zelfs mee naar bol Nul. Nadat alles ingeslagen is voor het 'ruimtekamp' gaan ze op weg en weer hebben ze last van het zuigding, wat zou het toch zijn? En dan, op een nacht, gebeurt het...

Rob ziet iets paars.
Het zweeft recht op hem af. [...]
'Grrr,' zegt de paarse schim.
Ik neem je mee!'
'Help!' roept Rob.

Door de schreeuw van Rob heeft Moes nog net gezien dat Rob door het paarse monster werd meegenomen. En nu moeten ze met zijn allen Rob redden. Maar hoe? Blitz zijn neus doet helemaal zeer van het nadenken. Hij verzint een plan, als ze nu eens met de ruimtebrommer het monster achterna gaan...

Opnieuw een lekker humoristisch en fantasievol verhaal op AVI E4 niveau. Rian Visser weet het zo te brengen dat je onmiddellijk gelooft dat bol Nul, Blitz, Priet en Vodder bestaan. Het avontuur dat ze in de ruimte beleven is spannend en heerlijk om te lezen.
Lars Deltrap weet ook nu weer de woorden van Rian Visser om te zetten in grappige, vlotte, kleurrijke tekeningen.
Prima boek voor de kinderboekenweek 2017 dat als thema Griezelen heeft.

ISBN 9789025767549 | Hardcover | 159 pagina's | Gottmer | juni 2017
Leeftijd: 7+ | AVI E4

© Dettie, 10 september 2017

Blitz! Troep in de ruimte Blitz! Troep in de ruimte
Blitz!: Deel 3

Priet en Blitz wonen op bol Nul. Daar staat één boom op.

Priet zit op een tak in die boom.
De vogel slaapt niet.
Hij ziet iets vreemds.

Er zweeft een doosje met een gat voorbij en onder dat gat zit een stokje.

'Weet jij wat het is? vraagt Priet.
Blitz weet het niet.
Er vliegt wel vaker iets voorbij.
Er zweeft steeds meer troep in de ruimte.

Wij hebben ondertussen allang gezien dat het doosje een vogelhuisje is. Priet besluit te gaan wonen in dat 'doosje'. Ruimtemeneertje Blitz vindt dat gescharrel van Priet boven zijn hoofd wel gezellig. Maar op gegeven moment valt er weer iets op bol Nul, dit keer een stoel met drie poten. Blitz repareert de stoel en is er blij mee, nu kan hij lekker op een stoel zitten. En dan valt er een bed, een tafel, een badkuip, een kapot wiel... Bol Nul wordt steeds voller en Blitz vindt dat maar niets. Priet weet wel een oplossing. Gooi het gewoon de ruimte weer in, zegt hij, zo hebben we het ook gekregen. Maar dat vindt Blitz een slecht idee. Hij is bang dat het afval tegen iets of iemand aan zal botsen.

En dan ziet Priet iets heel moois, iets heel leuks, iets heel grappigs, iets heel prachtigs voorbij komen. Het zit vol schijfjes en spiegeltjes en heeft takjes, en gaten. Hij vliegt er naartoe en vindt het geweldig, hij gaat zo op in het 'speelding' dat hij niet ziet dat hij steeds verder van bol Nul wegzweeft... Als hij eindelijk uitgespeeld is, schrikt Priet enorm, waar is hij? Help! Hij is de weg kwijt!

Ondertussen is Blitz ook ongerust, waar is zijn grote vriend Priet? Zonder hem is er niets aan op bol Nul. Hij besluit hem te gaan zoeken. Hij bouwt zijn eigen ruimteschip en gaat op weg.
Onderweg komt Blitz op de gekste plekken aan. Hij ziet overal hoe er met het afval uit de ruimte omgegaan wordt. Een bol is een puinhoop, die helemaal zwart van de afval ziet, maar op een andere plek wordt er heel creatief mee omgegaan. Er komen ontmoetingen tot stand waardoor er samengewerkt wordt zodat het afval nog zijn nut heeft. Maar... waar is Priet? Vindt Blitz hem nu wel of niet?

Heerlijk verhaal, dat me in de verte een beetje doet denken aan De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry. Ook daarin worden allerlei werelden bezocht en van elke bol leert de prins wel iets, net als in dit boekje. Dit boekje van Rian Visser laat kinderen zien wat teveel afval veroorzaakt en laat ze nadenken over het (her)gebruik van afval. Dit alles verpakt in een erg leuk, humoristisch, vlotgeschreven verhaal.
Het is een boekje op AVI M4 niveau maar het valt niet op en dat is bedoeld als compliment. Het lettertype dat gebruikt is, is ook geschikt voor dyxelectici.

Bij het verhaal staan duidelijke, heldergekleurde afbeeldingen van Lars Deltrap die ook de voorgaande boeken over Blitz heeft geïllustreerd. Over zijn werkwijze vertelt hij het volgende:

"Ik begin bij een illustratie meestal met handwerk, ik werk dan graag met pen en inkt of potlood. Daarna scan ik de tekeningen in en werk ik verder met de computer in het programma Photoshop. Soms print ik het werk halverwege uit en ga er weer met hand verder in werken. Zo gaat het vaak heen en weer. Het leuke van deze manier van werken is dat je op een heel vrije manier allerlei gereedschap door elkaar kunt gebruiken."

Het leuke is ook dat deze manier van werken een heel verrassend resultaat oplevert.
Kortom, zeer geslaagd boek. Beginnende lezers zullen het verhaal enorm waarderen.

Er is zelfs een Blitz haakpatroon en een gratis digibordles Ruimtekunstte downloaden.

ISBN 9789025762322 | Hardcover | 149 pagina's | Gottmer | april 2016
Leeftijd: 7+ | AVI M4

© Dettie, 25 juli 2016

Zoektocht naar een zeeklok Zoektocht naar een zeeklok
De tijd van regenten en vorsten 1600-1700 Christiaan Huygens

Hendrik was twaalf jaar toen de directeur van het weeshuis hem naar een VOC schip bracht en op reis stuurde naar Batavia.

Nu, anderhalf jaar later, is het schip eindelijk teruggekeerd in de haven van Rotterdam. Hendrik hoopt zijn broertje Jacob, die nu nog in het weeshuis zit, terug te zien maar naar het weeshuis zelf durft hij niet. Zodirect moet hij wéér gaan varen en dat wil hij niet. Hij wil Christiaan Huygens zoeken die een slingerklok heeft uitgevonden die veel nauwkeuriger werkt dan andere klokken. Maar helaas, op zee bleek ook die klok niet goed te werken vanwege de deining.

Nu heeft de Nederlandse Staten-Generaal dertigduizend gulden beloofd aan diegene die een goed werkende zeeklok weet uit te vinden. Als Hendrik die prijs toch eens zou winnen... dan kon hij zijn broertje uit het weeshuis halen. Maar dan moet hij wel weten hoe je zo'n klok kan maken en daarom trekt Hendrik naar Den Haag. Daar huurt Christaan Huygens 's winters een kamer en van daaruit gaat hij elke dag naar het huis van zijn broer Constantijn waar op zolder een werkplaats is.

Gelukkig ontmoet Hendrik in Den Haag heel aardige mensen die hem een beetje opvangen want hij heeft natuurlijk geen huis of familie waar hij naartoe kan. Maar hoe komt hij nu in contact met Christiaan Huygens? Hij kan toch moeilijk zomaar bij dat huis van die broer aankloppen....
Zal Hendrik Christiaan Huygens ontmoeten? Zal Hendrik de zeeklok uitvinden? Zal hij zijn broertje Jacob nog terugzien?

Jongeren zullen genieten van de mooie, spannende en avontuurlijke verhaal. Het geeft een goed tijdsbeeld van de zeventiende eeuw en veel informatie over het leven en werk van Christiaan Huygens.
Achterin het boek staan foto's met toelichtingen erbij van uitvindingen van deze bijzondere geleerde en enkele website-adressen waar je meer kunt vinden over Christiaan Huygens.
Ook een goed boek voor het geval je een werkstuk moet maken of een spreekbeurt moet houden.

Dit boek van uitgeverij delubas is deel 21 uit de serie Terugblikken. Dat is een serie prentenboeken en leesboeken die aansluiten bij de canon van de Nederlandse geschiedenis. Zeer leerzaam en bovendien erg prettig leesbaar!

ISBN 9789053003916 | Gebonden | 89 pagina's | Delubas Educatieve Uitgeverij | juni 2011
Leeftijd: 8+

© Dettie, 07 juli 2009

Uit de serie Terugblikken.

Dit boek gaat over Christiaan Huygens, die leefde in de zeventiende eeuw.
In die eeuw leeft ook de fictieve Hendrik. Hij is een weesjongen, die door de directeur van dat huis  naar zee wordt gestuurd. Veel keuze heb je als weesjongen ook niet. Meisjes trouwens ook niet, maar daar gaat het hier niet over.

Hendrik vaart mee op een VOC-schip, en komt tot zijn grote geluk weer heelhuids en zelfs redelijk gezond weer terug in Rotterdam. Met zijn vriend Sammie. Maar die laat hij staan als hij ziet dat een kapitein van een trekschuit net zonder jaagjongen komt te zitten. Hij meldt zich onmiddellijk, want varen, dat wil hij niet meer! Jaagjongen worden dat lijkt hem wel wat, dat was hij vroeger ook, toen zijn vader nog leefde.

Maar het liefst wil hij leren klokken maken. Want op zee heeft hij horen praten over een zeeklok, een uitvinding die ontzettend nuttig zou zijn voor de scheepvaart. Om de lengtegraad te bepalen is het nodig dat je precies weet hoe laat het is op de plek waar je vaart. Een gewone klok is nu op zee niet handig: door de schommeling van het schip blijft immers de slinger niet recht hangen. Je moet bedenken dat de klok ook nog maar net uitgevonden was. Men had nog geen horloges zoals wij die kennen, er waren alleen slingerklokken. En helemaal precies waren die niet. Voor de gewone mens thuis geen probleem, wat maakt het uit of het in werkelijkheid een half uur vroeger of later is! Maar op zee moest alles precies. Er waren zelfs beloningen voor degene die een goede zeeklok uitvond. En dat is nu wat Hendrik wil: die zeekok uitvinden. En dan zijn broertje ophalen uit het weeshuis en samen zonder zorgen verder leven.
Maar ja Hendrik weet niets van klokken. Dus hij moet zien dat hij die Christiaan Huygens weet te vinden. Die kan hem alles leren!

Behalve een leuk en spannend verhaal is dit boek ook een bron van informatie: over het leven in de zeventiende eeuw: het weeshuis, de scheepvaart, trekschuiten, en het gewone leven van mensen. Maar vooral natuurlijk gaat het om Christiaan Huygens, uitvinder  en wetenschapper. Het slingeruurwerk vond hij uit, alsmede een windkrachtmeter, een dieptemeter, een toverlantaarn en nog veel meer. Voor ie meer wil weten staat er informatie achter in het boek, met tips voor nog meer. Er zijn ook musea die je kunt bezoeken.
En natuurlijk, want dat kennen van de Terugblik-serie, is het boek prachtig uitgevoerd. Mooi papier, duidelijke bladspiegel, en leuke illustraties.

Leeftijd: 8+

© Marjo, 25 september 2011