Categorie: Recensies 6-9jr

Kai wil een pony / Kira wil een pony Kai wil een pony / Kira wil een pony

Normal 0 21

Kai wil een pony /Kira wil een pony
Tekst: Netty vanKaathoven
Illustraties: InaHallemans

Dit boek is het eerste boek dat verschijnt in de serie vanKai en Kira. Het is een boek voor alle paardenliefhebbers en dit keer nietalleen gericht op de meisjes. Het bijzondere aan het boek is dat het eenomkeerboek is. Zo heb je het boek “Kai wil een pony” voor je, als het boekomdraait kun je beginnen in “Kira wil een pony.”
Hoewel de titels hetzelfde zijn, is dat niet het geval voorde verhalen. Met dit boek kun je dus twee keer genieten van een heerlijkpaardenverhaal. Toch is er wel een overeenkomst in de verhalen: beidehoofdpersonen hebben geen pony, maar willen deze wel heel graag. De vraag isnatuurlijk of hun grote wens in vervulling gaat.

Kai wil een pony gaat over een jongen die net verhuisd is en nu in een oudeboerderij woont. Wanneer hij naar school fietst, komt hij langs een weilandwaarin een lieve pony staat. Kai wil zo graag een pony hebben, dat hij druk ismet geld sparen. Maar zolang kan hij niet wachten, dus besluit hij stiekem opde rug van de pony te klimmen en een ritje te maken. Uiteraard gaat dat – zoalsverwacht – niet helemaal goed en belandt hij in een hoop paardenmest. De baasvan de pony schiet hem te hulp en biedt Kai zijn pony aan als leenpony. Zo kanKai toch leren paardrijden. Alleen komt Kai er tijdens de lessen achter dat ditmakkelijker gezegd is dan gedaan.

Kira wil een pony gaat over een meisje dat een lange tijd in het ziekenhuisheeft gelegen. Ze heeft een operatie gehad, maar het herstel liet lang op zichwachten. De kinderen uit haar klas hebben veel gedaan om haar wat op tevrolijken de afgelopen maanden. Zo hadden ze geestige filmpjes op YouTubegezet. Daar kon Kira – liggend in haar ziekenhuisbed – dan van genieten. Maarnu mag ze naar huis en wil ze maar één ding: net zoals haar vriendin Laikaleren paardrijden. Alleen moet Kira nog herstellen en zal ze haar droomvoorlopig nog even in de ijskast moeten zetten. Maar een lieve pony uitzoekenkan natuurlijk al wel…

Mijn dochter is gek op paarden en dus is dit boek bij haar zeker op het goedeadres. Ze geniet dan ook volop van het boek en geniet zowel van het verhaal vanKira als dat van Kai. Ze is ook vol lof over het uiterlijk van het boek. Somspakt ze het boek en gaat ze gewoon heerlijk zitten bladeren om te genieten vande illustraties en foto’s die er in staan.

De twee verhalen zijn geheel anders van elkaar en daardoorheb je dubbel zoveel leesplezier met dit boek. Hoewel de hoofdpersoon de enekeer een meisje is en in het andere verhaal een jongen, zijn het niet echtspecifieke meiden- of jongensverhalen. Beide verhalen zijn prima geschikt voorjongens en meiden. Toch denk ik dat het een goede insteek van de auteur is omook eens een jongen te kiezen als hoofdpersoon. Paardenverhalen zijn over hetalgemeen erg gericht op meisjes, dus dit is een welkome afwisseling.
De opmaak van het boek is erg speels. De hoofdstukken wordenin kleurrijke letters weergegeven en de verhalen zijn voorzien van vrolijke,gekleurde prenten. De lay-out van de pagina’s zijn soms zo leuk versierd metrandjes en kleine plaatjes, dat je een beetje het idee van een plakboek krijgt.Leuk detail is dat prenten en foto’s van paarden worden afgewisseld in hetboek. De tekst is gedrukt in een duidelijk lettertype en heeft een prettigformaat. Ontspannen lezen dus voor jongens en meiden vanaf zeven jaar.

ISBN Ç€HardcoverÇ | Hardcover | 86 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2013
Leeftijd 7+

© IreneK, 30 juni 2013