Lauren St. John

Toon alleen recensies op Leestafel van Lauren St. John in de categorie:
Lauren St. John op internet:

De witte giraf De witte giraf

Lisa droomt heel akelig... eerst gaat de droom over een berg met mooie bomen en bloemen. Er is een gewonde gans. Er zijn kinderen die tegen haar tekeer gaan, en het wordt heel erg heet. Ze schrikt wakker en ontdekt dat het echt erg heet is. Het huis staat in brand. Bij deze brand verliest Lisa haar ouders, en ze moet naar Zuid-Afrika, waar haar grootmoeder blijkbaar woont. Maar Lisa wist dat helemaal niet, en ze is helemaal van slag. Wat moet ze daar nou, in een vreemd land, bij vreemde mensen, helemaal alleen...
Het kan nog erger: haar oma is duidelijk niet blij met haar komst, en op school vindt ze het ook niet zo leuk. Maar ze woont nu wel praktisch in een natuurreservaat, en de opzichter, de Zoeloe Tendai vindt ze wel heel aardig. Graag wil ze met hem optrekken, maar haar oma wil dat niet. En die Zoeloevrouw die haar zo vreemd ontving, Grace, daar mag ze ook niet mee omgaan. Maar die vrouw kent een geheim... iets met een witte giraf.

Het avontuur dat Lisa beleeft, daar in Zuid-Afrika, is spannend en gevaarlijk. Maar ze heeft een gave, en gelukkig kan ze die goed gebruiken. Een heel mooi verhaal!
Ik heb gelezen dat Lauren St. John al twee opvolgers heeft geschreven. Ze zijn nog niet vertaald, maar voor de liefhebber: ze komen er vast aan! Wat ook erg leuk is, is dat het grotendeels autobiografisch is. Lauren St. John was zelf dat meisje dat bij een natuurreservaat woonde. Ze heeft daar ook een boek over geschreven "Rainbow's End. Een jeugd in Afrika".
Dit is een boek over vriendschap, over een eenzaam meisje en een eenzame giraf, die elkaar vinden ondanks tegenwerking van bepaalde personen. Het verhaal is geschreven tegen de achtergrond van de Zuid-Afrikaanse natuur en cultuur. Een mooie mix.

ISBN 9789026123979 | Hardcover | 192 pagina's | Uitgeverij De Fontein | 2008
vertaling Marce Noordenbos | Leeftijd: 9-12 jaar

© Marjo, september 2008

De witte giraf De witte giraf

Als Lisa elf jaar oud is, verliest ze haar ouders door brand. Dan hoort ze van meneer Grijs van het Bureau Sociale Voorzieningen dat haar oma wil dat ze naar haar toe komt. En oma woont in Zuid-Afrika! Ze wist niet eens dat ze een oma had! Lisa vindt het helemaal niet leuk maar gaat toch.

Haar nieuwe huis staat in Sawubona, een wildreservaat in Afrika. Onderweg naar het reservaat ontmoet ze een vrouw, Grace. Maar wat zei Grace nou?"Je lijkt sprekend op je moeder" en "Je hebt de gave." Wat bedoelde ze daar nou mee?
Tendai die haar ophaalde van het vliegveld en in het reservaat werkt, wil haar niets vertellen. Wel vertelt hij haar over de legende van de witte giraf. Het kind dat op de witte giraf kan rijden zal de macht hebben over alle dieren.
Oma blijkt niet erg aardig... Lisa is net binnen of haar oma zegt:

"Het eerste wat je moet weten zijn de regels van dit huis. ik wil graag dat je afblijft van alles wat niet van jou is, en dat geldt ook voor de piano. Geen geren, geen geschreeuw, geen gevloek, geen gesnoep. Ik heb geen televisie. ik ga maar twee keer per jaar naar Kaapstad, dus winkelen zit er niet voor je in. Geen fastfood. We verbouwen onze eigen groenten. Er wordt van je verwacht dat je eigen bed opmaakt en je handen uit je mouwen steekt. Ik duld geen luiheid. Vragen?
"Mag ik ademhalen?" flapte Lisa eruit."

Oma vindt het maar niets dat Lisa er is en dat laat ze heel duidelijk merken ook. Lisa mag niet met Grace omgaan, 'die gestoorde oude toverkol' noemt oma haar. Lisa mag ook het reservaat niet in. Maar op een dag ziet ze de witte giraf! Ze moet naar buiten, ze moet hem vinden! Stiekem gaat ze 's nachts het reservaat in en Lisa en de giraf sluiten heel voorzichtig vriendschap. Een vriendschap die vol gevaren is...

Het verhaal komt een beetje moeizaam op gang. Naderhand, als de vriendschap met de giraf is gesloten, wordt het verhaal beter. Een witte giraf is natuurlijk zeldzaam en daar valt geld mee te verdienen en er zijn mannen die de giraf willen vangen en verkopen... Dat maakt het verhaal spannender, maar echt de goede toon krijgt het boek niet. De schrijfster heeft denkelijk ook teveel in het verhaal willen stoppen en daardoor komen er te veel verschillende verhalen bij elkaar.

Nu klinkt dit allemaal nogal negatief maar het boek leest wel makkelijk weg en de vriendschap tussen Lisa en de giraf is ontroerend en mooi. Maar er zit teveel omheen waardoor voor mij het geheel toch wat minder is en dat is jammer. Maar het is het eerste kinderboek van Lauren St. John dus misschien zijn het beginnersfoutjes.
Het is wel een erg mooi verzorgde uitgave met toepasselijke, sfeervolle zwart/wit tekeningen, mooie bladspiegel en een prettig lettertype.
Achterop het boek staat dat de filmrechten al verkocht zijn en dat kan ik me wel weer voorstellen. Daar leent het verhaal zich heel goed voor.

© Dettie, augustus 2008