Helga Warmels

Categorie: Recensies 6-9jr

Waterspiegel Waterspiegel

Janno, twaalf jaar oud, woont alleen met zijn moeder en zusje. Zijn vader is overleden, verdronken, toen hij nog maar vier was. Al die jaren heeft hij daar nauwelijks aan gedacht, maar nu beginnen de vragen te komen. En moeder wil er niet over praten, ze snauwt hem af als hij het toch doet. Opa vindt dat hij niets mag vertellen, maar als Janno op diens zolder zoekt naar spullen voor zijn spreekbeurt, vindt hij een plakboek, waar krantenknipsels in geplakt zijn: over een gasfabriek die aan de kaak gesteld wordt; over een monster dat in de Singel gezien zou zijn. Over zijn verdronken vader.
Laat Janno nou net de dag ervoor zijn gaan zwemmen in die Singel, met Leon. Janno weet dat zijn moeder het niet goed zou vinden, ze weet het dus ook niet, hij heeft zich over laten halen door Leon. Die vindt zichzelf een stoere bink, en is eerder geneigd om kattenkwaad uit te halen dan Janno. En als Janno eens serieus met hem wil praten, dan luistert Leon niet. Maar dat monster in de Singel, dat vindt Leon wel leuk en hij haalt Janno over om ’s nachts met een bootje stiekem de Singel op te gaan.

‘Weg hier’ roept Leon, als hij op het trapje staat. ‘Weg hier!’
Zou Leon ook iets vreemds hebben gevoeld? Dat moet wel. Leon ziet krijtwit. Als er echt iets griezeligs in het water zwemt, zijn ze op de steiger vast ook niet veilig.’

De fantasie van Janno wordt nog extra geprikkeld. Zijn opa heeft namelijk een broer in Schotland, vlak bij het Loch Ness. Als die broer komt te overlijden gaan ze met z’n allen naar de begrafenis. En dat donkere geheimzinnige meer spreekt tot de verbeelding. Nog meer als een vreemde man hem ’s nachts wakker maakt door steentjes tegen de ruit te gooien.
Niemand wil hem iets vertellen,  niet over zijn vader, niet over monsters in de Singel. Dan is het niet vreemd als hij even zijn gezond verstand niet gebruikt en zich laat meeslepen.

Deze schrijfster heeft een spannend avontuur geschreven met een verrassende ontknoping, maar tegelijk heeft ze het verhaal verteld over een jongen die aan de rand van de volwassenheid staat.  Bestaat dat monster nu echt? Tja, als je dat wil weten, moet je dit boek maar eens lezen.
Ik vond diverse meldingen dat het vanaf zes jaar zou zijn, maar dat kan echt niet kloppen. Het verhaal is niet chronologisch, er wordt gespeeld met de tijd. En ook  het woordgebruik, en de pagina-indeling wijzen er toch echt op dat de lezer ouder moet zijn dan zes.
Dit boek was haar eerste voor die oudere kinderen, en het is zeer geslaagd!

ISBN 9789026615306 | Hardcover | 109 pagina's | Uitgeverij Callenbach | april 2009
Leeftijd: 9+