Geronimo Stilton

Toon alleen recensies op Leestafel van Geronimo Stilton in de categorie:
Geronimo Stilton op internet:

Fantasia VI Fantasia VI
Fantasia: Deel 6

Eindelijk zou ik te weten komen waarom de Fantasia-boeken altijd uitgeleend zijn, en waarom ook ouders enthousiast zijn. Niet eerder had ik een boek uit die serie in handen. Ik begin bij deel zes, en moet de eerdere avonturen er maar bij denken. Dat blijkt geen enkel probleem. Zolang je een beetje weet wie Geronimo Stilton is -  en wie weet dat nu nog niet? - kom je een heel end.
Hij is de hoofdpersoon in dit boek, en beleeft avonturen in het fantasierijk dat heel toepasselijk Fantasia heet en niets te maken heeft met Walt Disney.
Geronimo’s vijand is nu de koningin der heksenkoninginnen, Kuruvinda. Zij was al in bezit van de Vuurrobijn en zet nu alles op alles om de tweede steen te pakken te krijgen: de Blauwe Saffier. Als ze dat voor elkaar krijgt zal ze oppermachtig zijn, dus Geronimo staat een grootse taak te wachten.
Hij moet de profetie vervullen, de steen te pakken krijgen en drie keer verenigen wat nooit gescheiden had mogen worden. De dappere muis snapt er niet veel van, maar natuurlijk zijn er behalve geduchte vijanden ook trouwe helpers.
Een daarvan is ridder Azul, die wel stoer doet, maar een klein hartje blijkt te hebben.

‘mijn taak is levens redden, en niet kleuterjuf spelen voor wie ik gered heb.’

Het avontuur brengt de lezer langs een betoverd Rosarium, door Zompige Moerassen en naar het Gruwelkasteel. Er wordt strijd geleverd tussen Stank en Aroma, waar je als lezer echt de magische geuren kunt ruiken. Als de spanning je te teveel wordt, kun je tussendoor even een spelletje doen en  Aan het eind zitten extra pagina’s met zelfs recepten. Er zijn berichten in een code die je met behulp van de codewijzer achterin zelf op kunt lossen. (Leuk ook om zelf geheime briefjes te gaan schrijven met je vriendjes!) Er is te veel om op te noemen eigenlijk, steeds ontdek je weer nieuwe dingen.
Ik hoef niet meer te vertellen wat het concept van de Geronimoboeken is, denk ik: maar waar de gewone serie al vol kleuren, grapjes en informatie zit, is dit een vermenigvuldiging. Bijna vierhonderd pagina’s vol leesplezier. Om te kijken ook, en om te doen. Geen wonder dat ouders hier blij mee zijn: kinderen zullen er menig uur mee zoet zijn en er nog de nodige kennis aan overhouden ook.

ISBN 9789085921660 | Hardcover | 380 pagina's | Uitgeverij De Wakkere Muis | oktober 2011
Vertaald uit het Italiaans door Loes Randazzo | Leeftijd: 7+

© Marjo, 29 november 2011