Dr. Seuss

Toon alleen recensies op Leestafel van Dr. Seuss in de categorie:
Dr. Seuss op internet:

De Lorax en het verdwenen bos De Lorax en het verdwenen bos

Generaties Amerikanen groeiden op met de boeken van Dr. Seuss (Theodor Seuss Geisel) en ook in Nederland vinden de boeken van deze auteur gretig aftrek. Een echte klassieker is bijvoorbeeld Groene eieren met ham. In 1984 werd het werk van Dr. Seuss bekroond met de felbegeerde Pulitzerprijs. De afgelopen jaren zijn veel van zijn beroemde boeken verfilmd. Eerder al waren How the Grinch stole Christmas, Horton en The Cat in the Hat te zien in de Nederlandse bioscopen. En nu is daar een film aan toegevoegd: The Lorax. Ter gelegenheid van de lancering van de film is het boek waar deze op gebaseerd is opnieuw uitgegeven: De Lorax en het verdwenen bos.

Op de losse omslag van het boek – dat uitgevouwen kan worden tot een filmposter – staat de Lorax, een harig oranje wezentje met een enorme gele snor en dito wenkbrauwen. Hij kijkt zelfverzekerd en staat stoer met beide handen in de zij. Op de kaft prijken ook een paar heel opvallende bomen met kleurige kuiven. Het zijn Boffola-bomen. Zowel de Lorax als de prachtige Boffola-bomen zijn al jaren niet meer gezien. Wat is er gebeurd? Waar zijn ze gebleven? Op de plek waar de bomen eens zo prachtig groeiden en bloeiden en de Lorax voor hen zorgde ligt nu de Lange Opgeheven Loraxlaan.

Er is maar één iemand die weet wat er is gebeurd en dat is de Vroeger. Hij is niet bepaald een vriendelijk figuur maar tegen betaling – “handje contantje en anders niet” – wil hij nog wel eens het een en ander uit de doeken doen.

“Nu vertel ik je”, zegt-ie, en z’n tanden klinken grijs als antraciet, “Hoe de Lorax zich zomaar opheffen en meenemen liet..”

De Vroeger vertelt en vertelt en al snel is duidelijk dat hij verrukt was toen hij “lang gelee….Zo heel, heel erg lang gelee” een bos vol met Boffola-bomen aantrof. Hij bouwde een klein zaakje en hakte een boom om. Van de zachte kuif breide hij een heel vreemd kledingstuk dat hij de Wnodig noemde.

Toen hij klaar was hoorde de Vroeger een “ka-Zonk!” en uit de stronk van de omgehakte boom verscheen de Lorax. Hij vertelde de Vroeger dat hij sprak voor het bos. Niemand wilde een Wnodig kopen, daar was de Lorax van overtuigd.

“Maar hij zat ernaast, want op dezelfde moment
verscheen er een vent
die mijn gebreide Wnodig het einde vond,
hij kocht hem wat graag en betaalde 3,98, terstond”

De hebzucht sloeg toe en de Lorax werd genegeerd. De Vroeger bouwde een grote fabriek en boom na boom werd omgehakt. De Lorax probeerde keer op keer met de Vroeger te spreken maar deze wilde maar niet luisteren. Heeft de Vroeger op tijd beseft waar hij mee bezig was?

Het hele verhaal is – wat kenmerkend is voor de werken van Dr. Seuss – in rijm geschreven. En daar blinkt deze auteur in uit. Vertellingen in rijm willen nog wel eens truttig worden maar dat is in dit boek absoluut niet het geval. De stijl van het boek is juist heel vrolijk en hip met prachtige, kleurrijke illustraties. Er worden grappige, zelfverzonnen woorden gebruikt waar kinderen smakelijk om zullen lachen. Het onderwerp is de hebzucht van de mens en de natuur die daaraan ten onder gaat. Dit boek is begin jaren zeventig geschreven maar is nog steeds actueel. Het zal jonge lezers ook vandaag de dag enorm boeien.

ISBN 9789048813261 | Gebonden | 72 pagina's | Uitgeverij Moon | maart 2012
Vertaald Henkes & Bindervoet | Leeftijd: 6+

© Annemarie, 10 april 2012