Benjamin Lacombe

Toon alleen recensies op Leestafel van Benjamin Lacombe in de categorie:

Madame Butterfly Madame Butterfly

Benjamin Lacombe 'versprookt' bestaande verhalen door middel van dromerige sfeervolle afbeeldingen in zijn heel eigen stijl.
Na onder andere het prachtige Christmas naar een novelle van Olivia Ruiz en het in beelden omgezette mythe over Ondine is er nu dit unieke boek verschenen, Madame Butterfly, naar de opera van Puccini, wat het droevige verhaal rond de Japanse geisha Butterfly weergeeft.

Alleen de cover is al een klein kunstwerk op zich. We zien een geisha omringd door een groot aantal schitterende blauwe vlinders die grote vleugels op haar rug vormen. Ook het zwarte lint waarmee het boek vastgestrikt is maakt het boek al anders dan andere boeken. Dat lint is nodig want het boek bestaat niet uit gewone pagina's die vastzitten aan de boekrug, het boek bevat pagina's die als een harmonica uitklapbaar zijn. De harmonica is aan beide zijde bedrukt waarop aan de ene kant het verhaal verteld wordt en aan de andere kant zie je een fresco in potlood en aquarel, als een oosters kamerscherm van maar liefst tien meter lang!

Sla je het boek open dan wordt je onmiddellijk meegevoerd door het verhaal en de prachtige warmgekleurde afbeeldingen. Je waant je in het toenmalige Japan van rond 1900 waar de handel in Nagasaki enorme aantrekkingskracht uitoefent op Europa en Amerika.

We zien op een portret de Amerikaanse luitenant Pinkerton die op het schip de USS Abraham Lincoln gearriveerd is in de baai van Nagasaki. Hij heeft het vaste voornemen een Japanse echtgenote te nemen voor de tijd dat hij daar zal verblijven.
We zien in het theehuis de prachtige geisha Butterfly, teer en delicaat als een vlinder, waar de luitenant onmiddellijk voor valt, haar wil hij hebben! Dat een geisha niet 'uitgehuwelijkt' hoort te worden interesseert hem niet. Butterfly zal en moet zijn vrouw worden en zo gebeurt het. Onbekend met alle gebruiken en regels van Japan beseft de luitenant niet wat hij aanricht. Butterfly zegt voor hem het zo bevochten geishaleven vaarwel en neemt haar huwelijk heel serieus.

We zien op de afbeeldingen een in mooie kimono geklede Butterfly wandelend door het fraaie Japanse landschap met haar luitenant.  De (helle?)honden lopen mee. We zien een portret van Butterfly op haar mooist met een hoofd omringd door schitterend gekleurde vlinders. Maar we lezen dat de luitenant en zij niet gelukkig zijn. Butterfly verandert niet in een vrije, vrolijke verliefde vrouw, zij blijft de keurige, vriendelijke geisha en elke dag besteed ze uren aan haar uiterlijk zoals een geisha betaamt. Toch heeft ze haar hele leven ingesteld om het de luitenant zo aangenaam mogelijk te maken want hij is nu haar levensgezel, haar partner, haar man.

En dan komt de dag dat luitenant Pinkerton terugkeert naar Amerika. Omdat ze zo verdrietig is belooft hij haar dat hij terug zal komen in de lente, wat hij echter helemaal niet van plan is.
We zien daarna een Butterfly die wanhopig is, een inktvis dragend, zijn kop is als een buik van een zwangere vrouw, zijn tentakels lijken haar te verstikken. Na het vertrek van de luitenant staat Butterfly met hun zoontje, dat na zijn vertrek geboren is, elke lente in de haven op de uitkijk. Ze gelooft er heilig in dat hij terugkomt en wijst alle huwelijksaanzoeken af.
En dan keert hij eindelijk terug... met zijn Amerikaanse vrouw. Een drama volstrekt zich.

Hoe meer je naar de prachtige afbeeldingen kijkt, hoe meer je alle verwerkte symboliek ontdekt die allen verwijzen naar het droevige eind.
Butterfly als een foetus opgekruld, liggend in een kist waarin haar persoonlijke spullen zaten, Butterfly omarmd door een zwaan verwijzend naar de mythe Leda en de zwaan etc.
Een kind zal dit alles ontgaan en ziet alleen de ongelooflijk mooi gemaakte afbeeldingen en neemt het 'sprookje' tot zich als zijnde een verhaal zoals zoveel verhalen. De diepere laag zal niet gezien worden. Daardoor is het prachtig bewaarboek geworden. Een boek dat voor een kind langzaam zijn verhaal zal blootgeven want hoe ouder het kind wordt, hoe meer het van het mooie verhaal zal gaan begrijpen. Als het kind later eventueel ook nog met de muziek van de mooie opera van Puccini in aanraking komt, zullen de beelden uit dit boek en de muziek tot een schitterend geheel samensmelten.  Want schitterend is het.

Zie ook het filmpje op youtube over dit boek

ISBN 9789044821840 | Hardcover | 38 pagina's | Clavis Uitgeverij | juli 2014
Formaat: 390 x 276 x 21 mm | Leeftijd: 6-100 jaar