Arend van Dam

Toon alleen recensies op Leestafel van Arend van Dam in de categorie:
Arend van Dam op internet:

Het boek van Leo Het boek van Leo

De Leo uit de titel is niemand minder dan Leonardo da Vinci, de beroemde kunstenaar en alleskunner. Anders gezegd, Leonardo was een genie en dat komt in dit boekje ook duidelijk naar voren.

We ontmoeten Leo in zijn huis waar hij een brief aan het schrijven is naar Ludo (Ludovico Sforza)en daarin vertelt hij dat hij wel een beeld voor Ludo wil maken van een paard met een ruiter. Want naast schilderen kan Leo ook prachtige beelden maken.
Ludo vindt het wel een leuk idee en nodigt Leo uit in zijn kasteel in Milaan. Leo krijgt de opdracht een groot paard te maken, in brons, en tegelijk vraagt Ludo of Leo een klooster in de stad wil beschilderen. Dat wil Leo wel. Ludo wil onder andere dat Leo op een muur in de eetzaal een verhaal uit de bijbel schildert dat Het laatste avondmaal heet. Leo is blij...

Ik ken dat verhaal
Het gaat over Jezus en zijn vrienden.
Het is een mooi plan.
De mensen in de eetzaal kijken naar een eetzaal.
Dat vind ik leuk om te doen.

Maar Leo is ook een uitvinder en verzint ondertussen ook allerlei handige nieuwe dingen, die hij allemaal tekent in zijn (schets)boek, hij ontwerpt zelfs een hele stad. Dat vindt Ludo niet zo fijn want Leo moet het schilderij afmaken en het beeld. Bovendien kunnen de dingen die Leo verzint, zoals vleugels voor mensen, een heel grote kruisboog, een houten ding met een grote schroef erop (de latere helikopter) en nog veel meer, helemaal niet gemaakt worden, denkt Ludo.

Jaren later schildert Leo de beroemde Mona Lisa... een schilderij dat Ludo heel mooi vindt.

Wat is ze mooi.
Kijk eens naar haar ogen.
Die blik.
Kijk eens naar haar mond.
Die lach.
Heeft ze een geheim?

In dit verhaal volgen we Leo in zijn werk en zien we heel veel van zijn uitvindingen afgebeeld. Het is een erg leuke manier om kennis te maken met deze veelzijdige man. Kinderen kunnen het boekje zelf lezen want het is een AVI-M3 boekje. De taal is dus eenvoudig maar het verhaal zelf is boeiend gebracht. De tekst is in prettig leesbare, schreefloze letters afgedrukt. Ook wordt er gebruik gemaakt van hoofdletters en leestekens zoals, komma, dubbele punt, vraagteken en uitroepteken. Sommige woorden bestaan uit meerdere lettergrepen. De zinnen zelf zijn kort en hebben een prettig ritme.

Het boekje is een deeltje uit de serie Zelf lezen over Lang geleden... die allen door Arend van Dam zijn geschreven. Er staat enorm veel informatie in over Leo. Kinderen zullen overigens nog niet beseffen dat het hier over de beroemde Leonardo da Vinci gaat, maar ze zullen het personage, Leo uit Vinci, wel een heel grappige en bijzondere man vinden.
De duidelijke en warmgekleurde afbeeldingen van Alex de Wolf dragen opnieuw mooi bij aan de tekst.  Kortom, ook deze keer is het een interessant en informatief boekje geworden.

ISBN 978900349777| | Hardcover | 32 pagina's | Van Holkema & Warendorf | april 2016
Afmeting 22,7 x 16,3 cm | Leeftijd: 6+ | AVI M3