Categorie: Recensies 4-5jr

De kleur van de lucht
Peter H. Reynolds
Marisol was een echte kunstenaar.
Het liefst tekende en schilderde
ze de hele dag, ze had zelfs
haar eigen museum.

Zo begint het aparte verhaal over Marisol. Ze was zo gek op tekenen en schilderen dat ze aan iedereen haar kunstwerken stuurde en op school kreeg ze alle kinderen aan het tekenen. Toen de juf vertelde dat de leerlingen van haar klas de muur van de bibliotheek mochten schilderen vond Marisol dat natuurlijk fantastisch. Met z'n allen maakten ze een voorbeeldtekening en toen gingen ze snel de bibliotheek. Vreemd genoeg had alleen Marisol het moeilijk. Wat was er aan de hand?
Marisol zou de lucht schilderen maar er zat geen blauwe verf in de doos. Hoe kon ze nu de lucht schilderen? Ze piekerde en piekerde en toen ze naar huis moesten piekerde ze nog. In de bus keek ze uit het raam, de zon ging net onder en de lucht was roze en geel, 's nachts droomde ze zelfs van de lucht. De volgende dag regende het, de lucht was heel anders dan de vorige dag. Hij was grijs! En ineens wist Marisol hoe ze de lucht moest schilderen. Ze rende vanuit de bus gelijk naar de muur van de bibliotheek en schilderde en schilderde en het resultaat... werd prachtig!

Een mooi verhaal met tekeningen in zachte bruintinten, maar de schilderijen, potjes verf en de lucht zijn in kleur weergegeven waardoor het extra opvalt.  Dankzij deze vorm van presenteren ziet een kind heel goed dat de lucht niet altijd blauw is maar heel veel verschillende kleuren heeft.
De afbeeldingen komen door de bruintinten heel rustig over maar er is wel veel op te zien. Je zou willen dat iedereen het boekje even kon inkijken, met name de laatste afbeelding is een verrassing. Alles is mooi en ingetogen gedaan. Het boekje is gewoon ook een klein kunstwerkje!

ISBN 9789047705444 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | februari 2013
Vanaf 4 jaar

© Dettie, 07 juli 2009