Marianne Busser & Ron Schröder

De vier kaboutertjes in de herfst De vier kaboutertjes in de herfst

Net als bij De vier kaboutertjes in de lente hebben Marianne Busser & Ron Schröder samengewerkt met Hanneke de Jager, een zeer geslaagde combinatie, vooral als je boeken maakt die te maken hebben met seizoenen. Hanneke de Jager knutselt wat af, tekent er dan bij, en maakt er foto’s van. Terwijl kinderen voorgelezen worden, kunnen ze kijken naar de leuke illustraties en daar ideeën mee op doen om zelf ook te knutselen voor herfsttableaus of herfsttafels op school. Je ziet hoe er gewerkt is met bijvoorbeeld wol, lapjes stof, echte herfstblaadjes, karton of vilt. Knippen en plakken, tekenen en dan nog wat met verf de dingen inkleuren, reuze leuk!

Dit boek biedt veel kijkplezier, met zijn mooie warme herfstkleuren. Maar natuurlijk zijn de verhaaltjes – het zijn er meer dan een – ook reuze leuk. Op rijm:

‘Ze helpen een konijntje
dat gewond is aan zijn poot
en trakteren al hun vriendjes
op bramenjam op brood’

Met dit soort leuke rijmtekstjes vertellen Marianne Busser & Ron Schröder over de avonturen van de vier kaboutertjes. De vier vriendjes worden eerst nog even voorgesteld, zodat je per verhaal kunt volgen wie Moontje, Maartje, Joep en Johannes zijn.

Zoals uit het tekstje blijkt: ze helpen dieren als dat nodig mocht zijn. Ze vieren een klein feestje als Moontje gelukkig weer teruggevonden wordt nadat zij verdwaald was. Voor de egel is er een afscheidsfeestje als hij aankondigt dat hij een winterslaap gaat houden. Als de vogels naar het Zuiden trekken, nemen de kaboutertjes ook afscheid natuurlijk, en dan roepen ze ‘tot volgend jaar!’,  maar soms moet er ook een definitief afscheid genomen worden, als hun vriendje het roodborstje overlijdt. Dat is even treurig, maar het leven verloopt nu eenmaal zo, en als je dan op een mooie manier samen afscheid neemt, biedt dat toch ook weer troost.

Voorlezen en kijken, een prima manier om de herfst in te gaan...

ISBN 9789048825752 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Moon | september 2016
Leeftijd: 4+