Li Lefébure

Categorie: Recensies 4-5jr

Draakje Donatius en de vergeten verjaardag

Draakje Donatius wordt helemaal blij wakker, hij is jarig vandaag! Hij heeft er vreselijk veel zin in. Straks hangt hij de slingers op maar eerst moet er een lekkere taart gebakken worden. Net als hij zijn schort al voor heeft en wil beginnen wordt er aan de deur geklopt. Zingend loopt Draakje Donatius naar de deur. Zijn vrienden zijn er wel vroeg bij deze keer!  Ach, dan duurt het feest ook langer, denkt hij vrolijk. Maar het loopt heel anders...

Vigilius Vos staat aan de deur. Hij kan zijn hol niet meer in, Draakje moet hem komen helpen. Vooruit dan maar en met schort en al loopt hij gauw mee naar het vossenhol. Straks dan maar die taart bakken denkt hij. Maar onderweg komt hij allemaal dieren tegen die zijn hulp nodig hebben. Arme Donatius, hij wil zo graag taart bakken en zijn verjaardag vieren... Zo komt er niets van terecht, of toch wel? Want als Draakje de deur van zijn huisje opendoet, is er... tadaa...  een grote verrassing!!

In dit tweede boekje over het leuke paarse Draakje Donatius maken we opnieuw kennis met hem en zijn gezellige drakenleventje. Hij heeft een hele leuk huis (een kasteel) en op de heldere, gekleurde afbeeldingen zien we zijn heerlijke drakenhemelbed met vrolijke lapjesdeken. Ook in de keuken is het knus dankzij het ouderwetse kolenfornuis met Delftsblauwe tegeltjes erachter.
Ook grappig om te zien is als Draakje Donatius met zijn fladderende grote witte schort met rode bloemen over het bospad langs het beekje rent. Later zie je Sita de specht gezellig zittend op een tak met haar pootjes  bengelen als Donatius haar aan het helpen is.

Voorin het boek staat een recept voor drakenhartjes en hoe je slingers en kleine feesthoedjes kunt maken dia je als pionnetjes kunt gebruiken voor het drakentaartspel dat je achterin het boek kunt vinden. De kaarten voor dat spel kun je binnenkort vinden op de eigen site van Draakje Donatius.

Het einde van het verhaaltje is niet echt origineel, dit verrassingsconcept is al vaker gebruikt maar hoe het draakje helpt en van zijn drakenkwaliteiten gebruikt maakt is wel erg apart bedacht. Opnieuw een erg leuk boekje over het vreselijk lieve Draakje Donatius.

ISBN 9789044822397 | Hardcover | 29 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2014
Formaat: 25 x 26 cm | Leeftijd: 4+

© Dettie, 22 september 2014