Janna de Lathouder

Toon alleen recensies op Leestafel van Janna de Lathouder in de categorie:

Fred is druk Fred is druk

Onder water woont inktvis Fred. We zien hem zwemmen. Hij is prachtig wit met mooie gekleurde vlekken op zijn tentakels. En dan fling, flang, plung, plang, flong, plong begint er ineens iets borrelen in zijn buik. Het zijn net stuiterballen, die alle kanten op willen. Als Fred dat voelt, wil hij nog maar één ding, en dat is... spelen!

Maar van de zaagvissen mag dat niet. Fred is veel te wild. Dus probeert Fred die stuiterballen in zijn lijf tegen te houden, hij legt zelfs zijn tentakels in de knoop, maar het helpt niet, Fred barst bijna uit elkaar zo graag wil hij spelen en dan... kan hij het niet meer tegenhouden. Fling, flang, plung, plang, flong, plong de stuiterballen schieten zijn lijf uit. Fred is helemaal blij. Eindelijk kan hij spelen.

Maar de andere waterbewoners vinden het maar niets, zo'n vrolijke, drukke inktvis. We zien de zeepaardjes verschrikt weg zwemmen. Arme Fred, hij krijgt vreselijk op zijn kop van de zaagvissen. Ze hebben er nu helemaal genoeg van, Fred moet weg...! En daar gaat hij, van schrik is hij helemaal wit geworden. Fred zwemt maar wat rond in zijn eentje. Hij moet stiekem een beetje huilen, maar dat is niet erg, er is toch niemand die het ziet.

Opeens ziet hij een schelp in het zand liggen en klopt er maar eens op. Er is niemand thuis dus roffelt Fred even lekker verder, maar dan... hap! Heeft Scott, die in de schelp woont, Freds tentakel te pakken. Dat is niet leuk, maar Scott moest wel, hij heeft namelijk een stuiterbal in zijn lijf, vertelt hij... Fred weet niet wat hij hoort en kan zijn geluk niet op. Eindelijk nòg iemand met zo'n kriebelende stuiterbal in zijn lijf. Daarna is het een feest van herkenning voor die twee. Maar hoe nu verder?
Samen bedenken ze een geweldig plan en zo komt uiteindelijk alles toch nog goed.

Dit is het derde boek dat ik lees van Janna de Lathouder & Anne Schneider. Het eerste boek ging over slordig zijn, het tweede over een beetje stuntelig zijn en dit derde boek gaat over een beetje druk zijn. Het is beide dames opnieuw gelukt om dit aparte gedrag op een heel aantrekkelijke en positieve manier te bespreken. Fred en Scott zijn gewoon een beetje drukker dan de andere zeedieren maar ze zijn evengoed heel erg gezellig om mee te spelen, zolang ze hun gang maar mogen gaan en niet tegengehouden worden want dan gaat het juist mis, dan worden ze dubbel zo druk.

Om stuiterballen als metafoor voor het gedrag van wat drukkere kinderen te gebruiken is goed bedacht. Elk kind kan zich daar iets bij voorstellen. Het lijkt me leuk om samen met kinderen dat stuiterbalgedrag te bespreken of na te spelen. Maar het hoeft natuurlijk niet, het verhaal is ook uitstekend en pakkend genoeg om gewoon zomaar voor te lezen. Kortom, een positief boek voor grote en kleine, drukke en rustige kleine dametjes en heertjes vanaf 5 jaar.

ISBN 9789044830354 | Hardcover | 27 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2017
Formaat: 298 x 216 x 9 mm | Leeftijd: 5+

© Dettie, 27 juli 2017