Hans Christian Andersen

Toon alleen recensies op Leestafel van Hans Christian Andersen in de categorie:
Hans Christian Andersen op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

De prinses op de erwt De prinses op de erwt

De sprookjes van Hans Christian Andersen zijn wereldberoemd. De kleine zeemeermin, Het lelijke eentje, De Chinese nachtegaal, Het tinnen soldaatje... wie kent ze niet. De prinses op de erwt is misschien wel zijn meest bekende verhaal. In dit boek wordt het verhaal opnieuw verteld en wat heel knap is, het wordt in heel weinig zinnen weergegeven maar toch is de essentie er wel!

Het is het bekende verhaal van de knappe prins die op zoek is naar een prinses maar 'met elke prinses die de prins tegenkwam was wel wat aan de hand waardoor ze niet geschikt voor hem was.' In het boek zie je dan ook op de mooi gekleurde afbeelding allemaal foto's rond de wanhopige prins staan. Daarop zie je die ongeschikte prinsessen weergegeven. De een kijkt heel boos, de ander staart in een spiegel, weer een ander steekt haar tong uit, en een gierige prinses schraapt grote bergen geld naar zich toe... Wat moet de prins nu? Hij wil trouwen!

Tijdens een hevige onweersbui wordt er aan de kasteelpoort geklopt. Buiten staat een meisje die drijfnat geregend is, ze zegt dat ze een prinses is maar niemand gelooft haar... Dat zullen we nog wel een zien! denkt de koningen en ze geeft opdracht een erwt te leggen onder een enorme stapel matrassen en donzen dekbedden. De prinses past nog net onder het hemeltje van het hemelbed... Eens zien of de prinses de test doorstaat.

Het beroemde sprookje wordt prachtige weergegeven op de afbeeldingen van Maja Dusíková. Vooral de prins tussen al die foto's is leuk om te zien. Maar ook de hele verhuizing van al die matrassen naar het prinsessenbed is grappig. Op elke afbeelding zie je ook de kleine hofnar die dapper meehelpt en waakt over de prinses. Hij mag tijdens het trouwfeest de erwt op het kussen dragen!
De prettige tekst en mooie afbeeldingen maken van het sprookje opnieuw een feest om te lezen en te zien!

ISBN 9789055798483 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | maart 2007
Die Prinzessin auf der Erbse Nederlandse tekst Ineke Ris  | Leeftijd: 4+