Géraldine Elschner

Mijn kuiken Mijn kuiken
van ei tot kuiken

Het verhaal wordt verteld door een klein meisje. Ze zit graag naar de kippen in de tuin te kijken maar ze mist een lief zacht kuikentje. Volgens mama moet een kip eerst een ei leggen en er dan 21 dagen op broeden en dan krijg je een kuikentje. Het meisje verstopt zich in het kippenhok en ziet Ciska, de dikke kip, een ei leggen... maar ze loopt weg! Ze broedt helemaal niet! Dan broed ik het zelf wel uit denkt het meisje en ze pakt het ei.
Natuurlijk gaat dat niet, een mens kan geen ei uitbroeden. Gelukkig weten papa en mama en Thomas, haar broer, een heel goede oplossing... maar het duurt wel heel lang voordat er eindelijk een kuikentje is.

Het boek is mooi gemaakt. Natuurlijk in hardcover uitvoering, zoals bijna alle boeken van De Vier Windstreken. Maar het zijn de bijzondere illustraties die het zo mooi maken. Als je het boek openslaat zie je al prachtige kippen afgebeeld maar een paar bladzijden verderop zie je van dag 1 t/m 21 hoe een kip zijn tijd al broedend doorkomt. Dat geeft weer wat mama aan het meisje verteld heeft.

En dan komt het allerleukste... Als het meisje in het kippenhok verstopt zit, zie je Ciska de kip een ei leggen. Je ziet een klein wit puntje tussen haar veren uit komen en dat puntje wordt steeds groter. Eerst zie je de kip zittend en dan zie je de kip met een klein stukje ei en dan iets groter stukje ei en dan een nóg groter stukje ei tot het ei in het stro plopt. Ik heb er erg om moeten lachen maar de afbeeldingen zijn wel prachtig gemaakt.

Verderop zie je een aftelkalender met het ei dat uitgebroed wordt, elke dag heeft een eigen afbeelding... En dan...  zie je stap voor stap het kuikentje uit het ei komen door middel van pagina's die steeds groter worden. Je slaat eerst een klein pagina om en dan zie je een barstje in het ei, hoe groter de pagina wordt hoe verder het kuikentje uit het ei is.
Erg leuk en mooi gedaan.

Een kind leert veel door dit boekje, namelijk;  Hoe legt een kip een ei? Hoe broedt een kip eigenlijk een ei uit? Hoe wordt een kuikentje geboren?
Maar een kind leert ook dat wat geduld is, want dat moet hebben, het duurt best lang voordat zo'n klein kuikentje uit zijn ei komt. Én je leert hoe je zelf een broedkast kunt maken! Dat je op zo 'weinig' pagina's zoveel kunt vertellen! Geweldig boekje!

ISBN 9789051161588 | Hardcover | 28 pagina's | De Vier Windstreken | februari 2011
Vertaald door Joukje Akveld | Leeftijd: 4+

© Dettie, 01 maart 2011