Toon alleen recensies op Leestafel van Kevin Brooks in de categorie:

‘Me zeker gesneden bij het scheren,’mompelde ik, terwijl ik over een pijnlijk plekje wreef waar ik dacht dat Campbells mes me gesneden had.
Nic grinnikte. ‘bij het scheren?’
‘Ja…’
‘Scheer jij je?’
‘ Ik ben geen dertien meer.’
‘Nee,’ zei ze met een zucht en ze keek me in de ogen. ‘Ik geloof dat we geen van allen nog dertien zijn.’

Zestien zijn ze, de jongelui om wie het draait in dit boek. Verteller is Pete, en bovengenoemde Nic was een soort vriendinnetje. Maar nu is er niets meer tussen hen. Andere klasgenoten waarmee Pete optrok waren de tweelingbroer van Nic, Eric; Pauly en Raymond. Raymond is anders, een beetje achterlijk, zegt men. Maar voor Pete is hij de beste vriend, en hij neemt het altijd voor hem op.

Als het verhaal begint is het zomervakantie. Een lange luie vakantie, waarna ieder zijn eigen weg zal gaan.
En dan belt Nicole: of Pete alsjeblieft nog een keer wil komen, ze heeft iedereen van het groepje gevraagd om nog een keer in hun hut te praten over vroeger. Pete haalt Raymond over om ook mee te gaan. Voor ze bij de hut arriveren zien ze Pauly in gezelschap van Wes en zijn kornuiten. Die jongens kennen ze ook wel, ze zijn ouder, en ze deugen niet.

In de hut zitten ze een hele tijd bij elkaar, er wordt sterke drank gedronken en ze kletsen. Als iedereen naar de kermis gaat vraagt Nicole of Pete nog even wil blijven. Maar ze doet raar, zo wil hij haar niet kennen.
Pete gaat weg, Raymond zoeken. Het is het begin van een enerverende avond, waarin vreemde en gevaarlijke dingen gebeuren. Stella duikt op, ook een oud-klasgenoot, en zij heeft het al gemaakt: ze is een filmster(retje), ze  loopt op de kermis rond met cameramensen. Hetgeen zij filmen zal later duidelijkheid verschaffen over de gebeurtenissen, maar tegelijk ook raadsels oproepen. Er vallen doden, er zijn mensen verdwenen, waaronder Stella. Als ook de politie duidelijk denkt dat Raymond daarmee te maken heeft, gaat Pete, ondanks de waarschuwingen van zijn ouders, zelf op zoek naar hem. En naar antwoorden.

We volgen het verhaal vanuit Petes gedachtewereld, en dat levert een zeer boeiende psychologische roman op. Zijn overdenkingen, zijn conclusies, de dromen van een puber, de trouw aan zijn toch ook wel vreemde vriend, en de confrontaties met Wes en zijn bende vormen een fascinerend geheel. In zijn zoektocht naar Raymond moet Pete laveren tussen magie en geweld. Maar hij is vastbesloten. Hij moet hem vinden…en dat wil de lezer ook: gespannen volg je zijn speurtocht.
Een fantastisch verhaal. Maar het is dan ook Kevin Brooks.

ISBN 9789022325032 | Paperback | 228 pagina's | Uitgeverij Manteau | april 2010
Vertaald uit het Engels door Jenny de Jonge | Leeftijd: 15+