Gayle Forman

Toon alleen recensies op Leestafel van Gayle Forman in de categorie:
Gayle Forman op internet:

Als ik blijf Als ik blijf

Wat als je huidige, onbezorgde leven in één klap voorbij is? Letterlijk in één klap? Het overkomt de zeventienjarige Mia. Een gezellig uitje met haar vader, moeder en broertje Teddy kent een verpletterende afloop. Een tegenligger raakt van de weg en knalt met een flinke vaart op de auto van Mia en haar familie. Na het ongeluk loopt Mia verdwaasd rond. Ze ziet haar vader liggen en het is haar onmiddellijk duidelijk dat hij dood is. Ook haar lieve moeder leeft niet meer. Dan ziet Mia een arm uit een greppel steken. Het is haar eigen arm, ze herkent het armbandje om de pols. Maar… als Mia naar haar eigen pols kijkt ziet ze hetzelfde armbandje.

Mia kijkt van een afstandje toe hoe de hulpverleners zich over het lichaam in de greppel buigen. Ze hoort de hulpverleners praten over een coma. Mia wordt in allerijl naar het ziekenhuis vervoert. Ze hoort en ziet alles maar de artsen zien alleen haar lichaam. Ze zien niet dat Mia zich naast haar lichaam bevindt en van de schok probeert te bekomen. Haar ouders zijn dood. Ze zijn voorgoed weg. En waar is Teddy? Leeft hij nog?

Tot voor kort was het leven goed. Mia groeide op in een muzikaal, prettig gestoord gezin. Vader was jarenlang muzikant maar na de geboorte van Teddy, die nu acht is, liet hij zich omscholen tot leraar. Vader verruilde zijn stoere punkuiterlijk voor vlinderdasjes en een oubollige pijp. Mia’s moeder werkte bij een reisbureau. Tien jaar geleden verraste Mia haar ouders door aan te kondigen dat ze celliste wilde worden. Haar ouders schoten in de lach, wat Mia erg kwetste, maar toen de lachkriebels weggeëbd waren kon Mia rekenen op hun onvoorwaardelijke steun. Tegenwoordig is Mia een begenadigd celliste en probeert ze een plekje op Juilliard, een befaamde muziekschool, te bemachtigen.

Sinds anderhalf jaar heeft Mia een vriendje. Adam is een stoere rocker die met zijn band Shooting Star aan de weg timmert. Mia en Adam delen de liefde voor muziek maar zijn verder erg verschillend. Toch houden ze zielsveel van elkaar. Klassiek en rock blijkt een prima combinatie. De relatie van Mia en Adam is behoorlijk serieus maar hun leeftijd zit hen in de weg. Nu hun middelbare schooltijd bijna verleden tijd is, zullen hun levens verschillende kanten opgaan. Is hun relatie daar wel tegen opgewassen?

Terwijl Mia naar haar comateuze lichaam kijkt, overdenkt ze haar leven. Ze denkt aan de grappige opmerkingen van Teddy, aan haar eerste afspraakje met Adam en aan haar lieve ouders. Mia dwaalt door het ziekenhuis en ziet familie en vrienden arriveren. Zal iemand eraan gedacht hebben om Adam op de hoogte te stellen? Mia wil hem graag zien maar ze weet niet of ze het verdriet op zijn gezicht zal kunnen verdragen. Allesoverheersend is de gedachte aan haar ouders. Haar lieve ouders leven niet meer. En Teddy? Is hij er ook niet meer? Waarom kan ze hem nergens vinden?

Een lieve verpleegkundige op de Intensive Care moedigt Mia’s familie aan om zoveel mogelijk met Mia te praten. De verpleegster is ervan overtuigd dat Mia hen kan horen. Ze hoopt dat de familie Mia kan overhalen om bij te komen. Om te kiezen voor het leven. En dan beseft Mia dat ze een keuze zal moeten maken. Een haast onmogelijke keuze. Kiest ze voor het leven of kiest ze voor de dood? Als ze blijft zal ze voortaan zonder haar ouders door het leven moeten gaan. En misschien ook zonder haar broertje Teddy. Wil ze dat wel? Kán ze dat wel?

De kracht van het verhaal ligt in de eenvoud. De toeters en bellen zijn weggelaten waardoor de kern van het verhaal heel mooi tot zijn recht komt. Het is een hartverscheurend verhaal maar ook een verhaal met een lach en een traan. De zware gedeeltes worden doorbroken door grappige voorvallen of dierbare herinneringen. Als ik blijf is een puur, ontroerend verhaal dat zich uitstekend leent om in één ruk uit te lezen.

Op 18 september aanstaande gaat in de Nederlandse bioscopen de film If I Stay in première. Het is de boekverfilming van deze prachtige young-adult roman. Zal de film net zo mooi zijn als het boek? Het boek Als ik blijf kent een vervolg: in het boek Wacht op mij doet Adam zijn verhaal.

ISBN 9789048821716 | Paperback | 223 pagina's | Uitgeverij Moon | augustus 2014
Vertaald door Willeke Lempens | Leeftijd: 15+

© Annemarie, 14 september 2014