Gayle Forman

Toon alleen recensies op Leestafel van Gayle Forman in de categorie:
Gayle Forman op internet:

Laat me gaan Laat me gaan

Maribeth maakt zich nauwelijks zorgen om de stekende pijn in haar borst. Waarschijnlijk is de vette maaltijd die ze haastig naar binnen heeft gewerkt verkeerd gevallen. Ze heeft geen enkele reden om te vermoeden dat er iets ernstigs aan de hand is. Ze is immers pas vierenveertig. Bovendien heeft ze helemaal geen tijd om ziek te worden. Hoe moet ze dat combineren maar haar drukke baan bij een tijdschrift, het huishouden en de zorg voor haar vierjarige tweeling? Het leven in New York is veeleisend.

Gelukkig staat er die dag een bezoekje aan de gynaecoloog gepland. Wanneer de arts haar extreem lage bloeddruk opmerkt en vraagt of het wel goed met haar gaat, valt Maribeth door de mand. Nee, eigenlijk gaat het niet goed. Maribeth wordt naar de Spoedeisende Hulp gestuurd waar blijkt dat ze een hartaanval heeft gehad. Ze zal nog diezelfde avond gedotterd worden.

De ingreep gaat helemaal mis. Nadat een slagader lek is geprikt, wordt een spoedoperatie ingelast. Wanneer Maribeth weer bij kennis komt, blijkt ze een dubbele bypass te hebben ondergaan. Daar ligt ze dan. Vierenveertig jaar oud en totaal ontredderd. Hoe moet het nu verder? Tot haar schrik wordt ze al na een week uit het ziekenhuis ontslagen. Maribeth maakt zich zorgen. Ze is er nog niet aan toe weer aan het drukke gezinsleven deel te nemen, laat staan weer aan het werk te gaan. Kan ze op de hulp van haar echtgenoot Jason rekenen?

Jason laat het afweten. Voor haar gevoel laat iedereen het afweten. Tot overmaat van ramp heeft Jason de hulp van haar adoptiemoeder ingeschakeld. De aanwezigheid van haar moeder voelt enkel als een extra last. Ze laat Maribeth zelfs in de stromende regen naar de apotheek gaan omdat ze zelf niet nat wil worden. De afwas in de keuken stapelt zich op en rekeningen blijven onbetaald. Maribeth voelt zich in de steek gelaten. Ze is uitgeput, in de war en ook boos. Hoe kan ze herstellen als iedereen een beroep op haar blijft doen?  Beseft dan niemand dat ze dood had kunnen zijn? Beseft dan niemand dat ze bang is dat haar hart het opnieuw zal laten afweten?

Uiteindelijk is Maribeth de wanhoop nabij. Het voelt alsof haar leven volledig is vastgelopen. Ze kan niet langer aan alle eisen van haar omgeving voldoen. Is het dan werkelijk zo egoïstisch van haar dat ze graag beter wil worden? Maribeth neemt een drastisch besluit. Ze stopt een aantal noodzakelijke dingen in een weekendtas, schrijft een briefje voor haar gezin, gaat langs de bank en stapt in de trein. Als ze ooit weer normaal wil kunnen functioneren, moet ze eerst herstellen.

Maribeth heeft nog wat geld van een erfenis achter de hand. Ze huurt een bescheiden appartementje in Pitssburgh, de stad waar ze is geboren, waar ze zonder smartphone en computer de dag probeert door te komen. Het gaat verrassend goed. Ze verslindt boeken, maakt wandelingen en gaat op visite bij haar piepjonge bovenburen. Ook vindt ze een nieuwe cardioloog met wie ze zelfs bevriend raakt. Daarnaast gaat Maribeth voor het eerst op zoek naar haar biologische moeder. Het is tijd om orde op zaken te stellen. Zoals het ging, kan het niet langer gaan.

Laat me gaan gaat over het hectische leven van alledag dat veel vrouwen met stress vervult. Hoe stop je de zorg voor het gezin, het huishouden en een baan in een dag van vierentwintig uur? Hoe combineer je dat vervolgens met een relatie, sport, een vriendenkring en sociale verplichtingen? Ziek worden is gewoonweg geen optie. Vrouwen met griep gaan gewoon door. Wanneer dat echt niet meer mogelijk is, stort het leven als een kaartenhuis ineen.

Maribeth gaat terug naar de basis. Ze gaat weg om zichzelf opnieuw uit te vinden. Wie is ze en wat is nou eigenlijk het belangrijkste voor haar? Maribeth ontdekt dat ze niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moet genezen. Oud zeer laat zich niet eeuwig naar de achtergrond drukken.

Hoewel Laat me gaan veel kenmerken van een feelgoodroman bevat, zit er onder de luchtige schrijfstijl een mooie diepgang verscholen. Het verhaal is aangrijpend, openhartig en heel herkenbaar. Vrijwel iedereen voelt hoe de maatschappij aan hem of haar trekt. Gelukkig zitten er ook veel grappige momenten in het boek, waardoor het verhaal geen moment te zwaar wordt.

Auteur Gayle Forman heeft al een aantal succesvolle young adultromans op haar naam staan, waarin ze pittige onderwerpen op integere wijze verwoordt. Met Laat me gaan richt ze zich voor het eerst op een volwassen publiek. Ook nu bewijst ze over een uitstekend inlevingsvermogen te beschikken. Laat me gaan zal een groot lezerspubliek weten te boeien.

ISBN 9789044349894 | Paperback | 320 pagina's | The House of Books | oktober 2016
Vertaald door Annet Mons

© Annemarie, 12 oktober 2016

Hier was ik Hier was ik

Meg Garcia nam afscheid via een e-mail.  Het was geen vrolijk afscheid omdat ze op reis ging of aan een spannend nieuw avontuur begon. Het was een definitief afscheid. Moederziel alleen in een hotelkamer pleegde ze zelfmoord. Meg had alles tot in de puntjes geregeld. Ze had haar keuze gemaakt. De wereld van haar familie en haar beste vriendin Cody, stortte in.

Cody kan zich niet bij de keuze van Meg neerleggen. Ze begrijpt het niet. Waarom wilde Meg niet meer leven? Het leven lachte haar toe. In tegenstelling tot Cody kwam Meg uit een warm en liefdevol gezin. Cody voelt zich schuldig en verward. Ze waren beste vriendinnen. Twee handen op één buik. Soulmates. Meg en Cody leken uiterlijk zelfs op elkaar. Ze hadden zusjes kunnen zijn. Hoe kan het dat Cody niet heeft gemerkt dat Meg een einde aan haar leven wilde maken? Heeft Cody belangrijke signalen over het hoofd gezien? Is ze ongemerkt een slechte vriendin geweest? Waarom, waarom toch heeft Meg haar niet in vertrouwen genomen? Kende Cody haar beste vriendin eigenlijk wel?

Joe en Sue, de ouders van Meg, vragen Cody om hulp. Meg studeerde in Seattle en woonde in een studentenhuis. Nu Meg niet meer leeft, moet haar kamer leeggeruimd worden. Cody reist naar Seattle waar ze kennismaakt met Megs huisgenoten. Mensen die Meg tijdens de laatste maanden van haar leven van dichtbij hebben meegemaakt. Ze vertellen haar dat Meg veel sliep en Cody vreest dat Meg last had van naweeën van de ziekte van Pfeiffer. Een paar jaar geleden liep Meg immers een pittige vorm van dit vermoeidheidsvirus op. En dan ontdekt Cody dat Meg liefdesverdriet had.

De oorzaak van Megs gebroken hart, heet Ben McCallister. Cody heeft onmiddellijk een hekel aan hem. Op Megs computer staan e-mailberichten aan Ben waarin Meg haar hart uitgestort. Ben reageert steeds onvriendelijker en schrijft uiteindelijk zelfs dat ze hem met rust moet laten. Heeft Meg zelfmoord gepleegd vanwege een onbeantwoorde liefde? Kan het werkelijk zo zijn gegaan? Dan ontdekt Cody iets vreemds op de computer van Meg. Er staat een versleuteld bestand op. Het lukt haar niet het te openen. Zal het bestand de duidelijkheid waar Cody zo naar snakt verschaffen? Wanneer ze het bestand alsnog weet te openen, lijkt de aarde voor een tweede keer op haar grondvesten te trillen. Waar was Meg in vredesnaam mee bezig?

De in New York woonachtige Gayle Forman heeft al zeven young-adultromans op haar naam staan. Ik heb drie van deze boeken gelezen en het is me opgevallen dat Forman niet voor eenvoudige onderwerpen kiest. Dit keer is het onderwerp zelfs heel gevoelig: zelfmoord. Forman legt heel inlevend uit hoe het kan dat iemand ervoor kiest zelfmoord te plegen. Ze beschrijft hoe belangrijk het is voor iemand die met deze gedachten rondloopt om hulp te zoeken. De juiste hulp te vinden. Meg zocht hulp in de verkeerde hoek. Ze kwam in aanraking met mensen die haar beslist niet wilden redden.

Gayle Forman schrijft ook over het overweldigende verdriet van de nabestaanden. Ze legt uit dat mensen die zelfmoord plegen vaak denken dat de wereld zonder hen beter af is. De dood van Meg heeft echter een gat in het bestaan van de achterblijvers geslagen. Het gemis is bijna ondraaglijk. Cody zal een manier moeten vinden om het verdriet draaglijk te maken. Ze doet dat door te zoeken naar een zondebok maar… is dat wel de juiste manier?

Toen ik begon in Hier was ik, schrok ik een beetje. Zou de auteur wel in staat zijn om zo’n zwaar onderwerp goed aan te pakken? Dit verhaal is immers bedoeld voor een doelgroep die meer dan gemiddeld aan zelfdoding denkt. Nu ik het verhaal uit heb, ben ik opgelucht en ontroerd. Gayle Forman  heeft het goed gedaan. Heel integer en meelevend. In het nawoord licht ze het een en ander nog eens extra toe, waardoor het boek een heel compleet verhaal biedt. Het kan jongeren die iets soortgelijks meegemaakt hebben steun bieden, maar ook jongeren die met zelfmoordgedachten rondlopen overreden om hulp te zoeken. Depressiviteit kan namelijk over het algemeen heel goed behandeld worden, ook al voelt dat voor de persoon in kwestie misschien niet zo. Hier was ik heeft me geraakt en ik denk dat het verhaal veel voor jongeren zal kunnen betekenen.

ISBN 9789048826346 | Paperback | 315 pagina's | Uitgeverij Moon | oktober 2015
Vertaald door Carla Hazewindus | Leeftijd: 15+

© Annemarie, 30 november 2015