Floortje Zwigtman

Toon alleen recensies op Leestafel van Floortje Zwigtman in de categorie:
Floortje Zwigtman op internet:

Schijnbewegingen Schijnbewegingen
De groene bloem trilogie: Deel 1

1894
Adrian Mayfield, 16 jaar, woonachtig in Londen, komende uit de lagere sociale klasse is de hoofdpersoon van dit boek. Zijn moeder leeft gescheiden van zijn alcoholistische vader en hij heeft een zus die droomt van een zangcarriere. Op 14-jarige leeftijd wist hij het café van zijn ouders draaiende te houden, maar na het onvermijdelijke faillissement moet hij gaan werken bij een Herenmodepaleis. Gewend als hij is zelfstandig alles te doen valt deze baan hem zwaar en het werk is enorm saai. Maar op een dag komt Augustus Trops, een excentrieke kunstschilder, de zaak binnenwandelen. Adrian weet niet dat deze man zijn leven totaal zal veranderen.
Adrian verliest zijn baan en komt in nauwer contact met Trops, deze introduceert hem bij 'De Purperen Hofhouding' de groep intellectuelen rond Oscar Wilde. Adrian ontdekt dat hij geen gevoelens voor vrouwen heeft maar voor mannen. In die tijd totaal onacceptabel.
Om geld te verdienen wordt Adrian schildersmodel en later schandknaap in een huis voor mannen.
Adrian voelt zich uitstekend in de upperclass. Leergierig als hij is zuigt hij de gesprekken in zich op, leest alles wat hij te pakken kan krijgen en zorgt zo voor zijn verdere geestelijke ontwikkeling.
Dat alles niet soepeltjes verloopt moge duidelijk zijn of zoals Adrian zelf zeer goed door heeft, als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje...

Het is fascinerend het contrast te lezen tussen arm en rijk, Adrian en zijn eigen sociaal lage achtergrond versus de hoge kringen waar hij in verkeert.
Vooral hoe tegen homoseksualiteit aangekeken wordt is interessant. Adrian heeft het nog redelijk getroffen door zijn knappe uiterlijk en intelligentie en niet te vergeten zijn kennismaking met Trops, die toch een beetje zijn beschermheer is. Direct als hij is wordt hij wel gewaardeerd maar nooit helemaal geaccepteerd.
Mannen willen hem graag maar vooral de periode als schandknaap is keihard, afpersing, bedreigingen enz. alles komt aan bod. Totdat hij beseft dat hij op deze manier steeds verder af zal glijden.
"Voor het eerst was ik te trots. Te trots om mezelf nog een keer te verkopen."

Floortje Zwigtmans taal is onverbloemd. Ook de seksuele handelingen worden verteld zoals ze zijn. De gedachtegang van Adrian is mooi en goed weergegeven evenals de sfeer en de tijdgeest in het oude Londen.
Het einde vond ik verrassend, je zag het een beetje aankomen maar toch...
Het verhaal doet me qua sfeer denken aan de boeken van Sarah Waters en in mindere mate aan Lelieblank, Scharlakenrood van Michel Faber. Zelf zou ik het nooit als kinderboek aanmerken. Het is een volwassen verhaal over een 16 jarige jongen.
Ik heb het boek met veel plezier gelezen en kijk uit naar het vervolg.

ISBN 9026131038 | Hardcover | 509 pagina's | Uitgeverij De Fontein | 2005
Leeftijd: 15+

© Dettie, juni 2006

Schijnbewegingen Schijnbewegingen
De groene bloem trilogie: Deel 1

In de negentiende eeuw lijkt homoseksualiteit - hoewel verboden - hoogtij te vieren. Eerst hadden we Sarah Waters, met haar boeken over lesbiennes, en nu is er Floortje Zwigtman met Schijnbewegingen.

Adrian is een jongen van 16, die aan lager wal is gekomen. Hij had een baan bij een herenmodezaak, maar kon het er niet uithouden. Maar nu hij op straat staat, heeft hij niets meer. Zijn vader is een alcoholist, die de kost probeert te verdienen met acteren in louche theaters. Zijn moeder, daar wil hij niet aankloppen, zij zal vast kwaad op hem zijn, dus hij moet wel aankloppen bij die ene man die hem in de winkel seksueel benaderde. En dan ontdekt hij dat hij die avances helemaal zo erg niet vindt..
Later belandt hij in een huis voor schandknapen, en zelfs vindt hij zijn weg naar de huizen van welgestelden. Hij komt in de kringen van Oscar Wilde terecht, gaat werken als model, en zo probeert hij uit de goot te krabbelen.

Ik vind het boek wat langdradig. Komt het doordat ik Waters en Faber al gelezen heb? Ergens halverwege dacht ik, nu weet ik het wel, schiet maar eens op met je verhaal. Dat lijkt me ook geen aanbeveling om deel twee, dat op de achterflap aangekondigd wordt, te gaan lezen. Bovendien vond ik het verhaal af. Zoals je al verwacht ontdekt Adrian wie zijn ware liefde is, en die wordt nog beantwoord ook, dus waarom zou je nog meer schrijven als je een boek al een sluitend einde hebt gegeven?
De voorkant laat een jongen zien die in een spiegel kijkt, een duidelijke verwijzing naar "Dorian Gray", en eigenlijk vind ik dat Oscar Wilde wel meer aan bod had mogen komen. Natuurlijk zijn er andere boeken over die man, maar hem zo af en toe eens noemen, dat is half werk..
Denk nu niet dat ik het boek niet met plezier gelezen heb! Behalve dat er stukken weggelaten hadden kunnen worden, weet Zwigtman wel te boeien.
Voor zeker 17 en ouder...

Leeftijd: 15+

© Marjo, juli 2006

Schijnbewegingen Schijnbewegingen
De groene bloem trilogie: Deel 1

Schijnbewegingen neemt ons mee naar Londen, einde negentiende eeuw. In dit Victoriaanse tijdperk is het klassenverschil groot. De hoge klasse leeft in riante huizen, houdt zich bezig met de kunst en vult haar zomerseizoen met exotische reizen of door zich van het ene mondaine feest naar het andere te begeven. De enige vraag die hierbij belangrijk is, is in wiens gezelschap dat gebeurt. De lage klasse leeft van behoorlijk betaalde, maar nederige baantjes of is op zoek naar meer vrijheid in bijvoorbeeld onderbetaalde en weinig toekomstgerichte jobs als derderangs acteur in het variététheater.

Adrian Mayfield – zestien in het begin van dit verhaal, zeventien enkele weken later – werkt als winkelhulpje in de herenmodezaak van de Griek Procopius. Wanneer hij door zijn baas aan de deur wordt gezet, probeert hij het als acteur, samen met zijn aan de drank verslaafde vader. Maar Adrian hunkert naar een ander leven. De sleutel tot dat andere leven blijkt Augustus Trops te zijn, een middenklasser en klant uit Procopius’ kledingzaak. Hij wijdt Adrian als schildersmodel in in de wereld van de high society. In ruil daarvoor verlangt Trops Adrian bij tijd en stond in zijn bed, entreegeld dat Adrian graag bereid is te betalen.

Adrian leert de Farleys kennen. Vincent Farley is kunstschilder en tegelijk Adrians held. Imogen Farley is Vincents nichtje waarmee Adrian het erg goed kan vinden. Maar er is ook Stuart Farley, de broer van Vincent, die het als belangrijkste taak op zich heeft genomen dat de familie elke schande moet worden bespaard, er zeker en vast over wakend dat de vrijgezel Vincent zich niet laat verleiden tot de homofilie. Hij schakelt daarbij huisknecht en vechtersbaas Palmtree in, die voor hem het vuile werk moet opknappen.
Trops neemt Adrian ook mee naar het Café Royal, waar hij kennismaakt met de purperen hofhouding, een select gezelschap rond schrijver Oscar Wilde, die er zelf ook een jonge minnaar op nahoudt.

Floortje Zwigtman gaat in dit boek een groot taboe te lijf. Schijnbewegingen is een verhaal over verlangen, homofilie (die in het Victoriaanse Londen absoluut onaanvaardbaar en strafbaar was) en schandknapen. Vooral dat laatste is iets waar je het als lezer niet altijd gemakkelijk mee hebt. Toch neemt Floortje met haar verhaal geen standpunt in. Ze oordeelt niet, ze beschrijft alleen maar. En dat doet ze erg geloofwaardig.
Het boek is een mengeling van fictie en non-fictie en dat op zich is al erg bijzonder. De nevenpersonages zijn reële figuren uit het historische Londen. De schandalen waartussen ze zich bewegen zijn even echt. Daartussen heeft Floortje Zwigtman een fictieve jongen als hoofdpersonage neergezet. Het is een jongen die erg volwassen is voor zijn leeftijd, die weet wat hij wil, die een doorzetter, maar ook wel angstig is. Toch wint zijn lef het steeds van zijn angst. De andere personages worden ten tonele gebracht op een manier waarop Adrian zelf in elkaar zit: hij gebruikt ze waar hij ze nodig heeft.

De innerlijke strijd waarin een opgroeiende jongen ontdekt dat hij homofiele gevoelens heeft en dit wil aanvaarden, lijkt me wel onwaarschijnlijk kort. Van het zien van een aantrekkelijke Italiaanse fietser tot het in bed duiken met de degoutant corpulente Trops zitten hooguit enkele dagen.
Ook zou de uitgever zich eens dringend moeten bezinnen over de honderden schuin gedrukte woorden in het verhaal. Ze moeten verwijzen naar een verklarende woordenlijst achteraan het boek die vaak niet meer weet te vertellen dan wat al in het verhaal staat. Ook alle Franse uitdrukkingen van Trops zijn cursief gedrukt alsook – en dat is pas echt potsierlijk – elk woord waarvan Floortje Zwigtman vindt dat het met klemtoon moet worden gelezen. Het heeft mij alleszins mateloos geïrriteerd.

Schijnbewegingen is een lijvig boek van vijfhonderd bladzijden, en dat op zich is al een meesterstuk. Het is het eerste deel van het tweeluik Een groene bloem en eindigt dan ook met een dramatische cliffhanger. Waar dit eerste deel vooral een verkenning is van Adrian Mayfield in de wereld van de high society en zijn eigen homoseksuele gevoelens, kondigt het tweede deel zich aan als de meedogenloze strijd tussen Adrian en zijn gelijkgezinden enerzijds en al diegenen die de homofilie met hand en tand willen bestrijden anderzijds.

Leeftijd: 15+

© Stefan, oktober 2007