Do Van Ranst

Do Van Ranst op internet:

Mombakkes Mombakkes

Op Vastenavond, dertig jaar geleden, speelde zich de gebeurtenis af die in dit boek verteld gaat worden. Betrokkenen zijn Frank van Beemt, de verteller, en zijn ouders, met nog wat andere figuren.
Het boek begint met de mededeling dat nu allemaal goed gaat. Vader is nauwelijks veranderd, hij is alleen wat gematigder geworden. Moeder zei ooit dat je voor de liefde alles doet,  Frank zal nog wel eens begrijpen wat er allemaal gebeurde.
Maar de verteller zegt het nog steeds niet te begrijpen, ook al is hij nu net zo oud als zij toen, en zelf vader: hij begrijpt er niets van. Maar vertellen wil hij wel, en dat is maar goed ook, want de lezer is intussen wel nieuwsgierig geworden.
Dan is het vastenavond, 1972. Frank, vijftien jaar oud, en zijn jongere zusje liggen samen in bed. Natuurlijk heeft Isabelle een eigen kamer, maar ze is bang.

‘Buiten horen we stemmen. Honderd keer meer stemmen dan anders. Wel duizend keer meer. Ik weet dat ze er naar luistert, want je kan niet anders. Soms klinkt het alsof er mensen in onze kamer zijn, vlak bij ons, met hun schreeuwende monden vlak bij onze oren, waarop het lawaai onmiddellijk wegebt, maar ook altijd weer terugkomt. Zo gaat het de hele avond door, stemmen die komen en gaan, tot diep in de nacht. Zo is het altijd.’

Het is ieder jaar zo, en Frank heeft zich voorgenomen om er nu eindelijk eens achter te komen wat er precies gebeurt in de huiskamer beneden. Er komen gekken, met een mombakkes op, dat weet hij, zijn moeder heeft hapjes klaargemaakt, vader zorgt voor de drank. Het is een heel festijn wat zich daar beneden afspeelt en hij wil meedoen. Wachtend tot zijn zusje slaapt, neemt de spanning toe.

De lezer zal voorlopig evenmin ontdekken wat vastenavond inhoudt. Het verhaal maakt plaats voor flashbacks en mijmeringen. We vernemen dat de familie van Beemt bestaat uit louter architecten en dat Frank ook van plan is om er een te worden. Sterker nog: hij moet! Zijn vader is een strenge en strikte man met principes waar hij niet van afwijkt. Daardoor leeft het gezin nogal in een isolement. Dat heeft ook te maken met ene Diederik, een halfbroer van Frank, zoon van zijn moeder, maar niet van zijn vader. Er is iets geheimzinnigs met die Diederik, ouder dan Frank en niet bij hen in huis. Sinds dat voorval gaan de kinderen nauwelijks de deur uit: vader geeft hen les, Mercedes de huishoudster doet de boodschappen. Ja, Mercedes, die is er ook nog. We mogen haar rol niet onderschatten, van haar horen de kinderen meer dan van hun ouders, maar al te loslippig is ze dan ook weer niet.
Nee, Frank moet naar beneden, en het zelf ontdekken.
Het is een geheimzinnig verhaal, spannend ook, een verhaal waardoor niet alleen Franks leven op zijn kop wordt gezet, maar dat van meer personen. Met mooie zinsneden - ‘de zon scheen zowat een gat in de zijkant van mijn hoofd’ – en een mooie omslag.

ISBN 9789059083448 | Paperback | 168 pagina's | Davidsfonds Uitgeverij | maart 2010
Leeftijd vanaf 15 jaar

© Marjo, 29 oktober 2013