Roos Boum

Toon alleen recensies op Leestafel van Roos Boum in de categorie:
Roos Boum op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Het verborgen paleis van Narada Het verborgen paleis van Narada

Hè wat een lekker boek, wees gewaarschuwd, als je eraan begint dan wil je niet meer stoppen. Dat komt omdat het geen gewoon boek is maar een boek waarin je keuzes moet maken.

Het boek begint al lekker spannend met een bezoek aan een bijzondere winkel. Natasja en haar broer Harald zien namelijk tussen allerlei Indiaas houtsnijwerk op een tafeltje de kettingen met hangers liggen waarover Natasja gedroomd heeft. - Natasja heeft namelijk last van nachtmerries die vroeger of later altijd uitkomen. -  De bedeltjes zijn prachtig. De een stelt een raam voor in een afgebrokkelde muur en de ander is een poort, ook in een afgebrokkelde muur, in de poort zit zelfs een deurtje dat open kan. Natasja herkent de ketting onmiddellijk, in haar nachtmerrie zag ze toen ze door die poort keek stapels dode en stervende zeedieren liggen. Ze schrikt ervan dat ze nu eindelijk een tastbaar bewijs ziet, maar ze is ook blij, nu kan ze eindelijk aantonen dat ze haar dromen niet verzint.
Zo gauw Natasja het bedeltje met de poort in haar hand legt wil ze het beschermen. Ze weet het zeker, deze bedel wil ze hebben, sterker nog die bedel móet ze hebben. Ze mag hem zomaar meenemen van de man in het winkeltje, maar dat aanbod kan ze toch niet aannemen? Of toch wel?

Roos Boum geeft ons nu de keuze: Wat doet Natasja, neemt ze de ketting aan? Kies je voor ja dan kun je verder lezen op pagina 17. Kies je voor nee, dan gaat het verhaal verder op bladzijde 20. Doorheen het hele boek moet je dus kiezen en het knappe is dat het dan ook inderdaad steeds andere verhalen worden. Het kan zelfs zijn dat het hele verhaal na een paar bladzijden is afgelopen!
Maar als je het daarbij zou laten dan mis je toch wel iets, want je kunt ook andere keuzes maken en dan lees je bijvoorbeeld een heel mooi verhaal waarin Natasja in het verborgen paleis van Narada in India beland is. Daar ontmoet ze allemaal kinderen en volwassenen die een bijzonder talent of gave hebben. De een kan voorspellen, de ander is een gereïncarneerde Romein en weer andere kinderen zijn hoogbegaafd of wizkids. Maar hoe komen die kinderen daar en met welk doel zijn ze daar? En... wie is Narada en wie is Bart?
Natasja vindt het, ondanks alle kansen die haar daar geboden worden, eigenlijk maar niets, ze wil gewoon terug naar huis maar ook Natasja zal een keuze moeten maken. Die keuze is zwaar en moeilijk en maakt ze die keuze eigenlijk wel?

"Wees de verandering die je in de wereld wilt zien gebeuren" (Mahatma Gandhi) is het motto van dit boek en dat is nu precies waar dit hele boek om draait. Het gaat steeds om keuzes maken, kiest Natasja bijvoorbeeld voor zichzelf of voor ieders belang?
Iedereen begrijpt nu ook waarom ik niet kon stoppen met lezen want je wil gewoon alle mogelijkheden uitproberen en aldoor is alles wat je leest spannend of aangrijpend of bijzonder. Als je een bepaalde keuze maakt kun je lezen wat het bedeltje voorstelt en waarom Natasja droomde over al die stervende zeedieren. De verhaallijnen komen uiteindelijk wel bij elkaar maar ook het einde kun je weer zelf kiezen en die zijn allemaal heel verschillend en verrassend.

Een erg fijn, goed geschreven en heel prettig leesbaar fantasievol boek.

ISBN 9789491886027 | Paperback | 218 pagina's | Droomvallei Uitgeverij | februari 2014
De kaft is ontworpen door Josse Pomm | Leeftijd: 13+