Kevin Brooks

Toon alleen recensies op Leestafel van Kevin Brooks in de categorie:
Kevin Brooks op internet:

Lucas Lucas

Het boek gaat over Lucas natuurlijk, maar vooral over Caitlin. Ze woont met haar vader op een eilandje en ze vindt het leven nogal verwarrend. Ze is vijftien en weet niet of ze nog een kind of al een vrouw is. De meeste jongeren op het eiland vindt ze niet echt aantrekkelijk. Ze zijn lomp en ruw en houden zich bezig met drank en seks. Ook haar broer Dominic, die studeert en in de zomervakantie terugkomt naar het eiland, gedraagt zich zoals de rest.

Als ze Dominic hebben opgehaald, zien ze op de dam die naar het eiland leidt een jongen. En direct al is Caitlin door hem betoverd. Een paar keer kan ze met hem praten, maar Lucas blijft afstandelijk en mysterieus. Hij kan en weet veel, maar wie hij is en waar hij vandaan komt wordt niet duidelijk.Maar Caitlin is zo ongeveer de enige die door hem betoverd wordt, want de rest van het eiland moet niets van die `zigeuner' hebben. Ze moeten hem niet en ze schuwen geen enkel middel om hem weg te krijgen.

Al na een bladzij of 50 is het duidelijk dat er iets vreselijks en onafwendbaars zit aan te komen. De dreiging is heel vaak voelbaar; zelfs het weer werkt er aan mee. Alleen de ontmoetingen tussen Caitlin en Lucas zijn mooi, voor de rest is alles verwarrend en wreed en ongrijpbaar. Het boek laat zien hoe een gesloten gemeenschap zich kan keren tegen een buitenstaander en waar dat toe kan leiden. Maar het mooiste van het boek is de relatie tussen Caitlin en Lucas. En Lucas is bijzonder fascinerend, misschien is hij wel veel meer dan hij lijkt.

Dit verslag is niet van mij, maar heb ik gevonden op de site van Richard Thiel. Ik kan het niet beter doen.
Het boek deed me denken aan een moderne versie van Hubert Lampo's "de komst van Joachim Stiller". Het had ook iets magisch-realistisch, iets dromerigs. Maar de concessie aan de moderne tijd is al het geweld dat er in voor komt.Het is een mooi, boeiend en spannend boek.

ISBN 9061696941 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij De Harmonie | 2004
Leeftijd: 13+

© Marjo, februari 2005