Harlan Coben

Toon alleen recensies op Leestafel van Harlan Coben in de categorie:
Harlan Coben op internet:

Nu of nooit Nu of nooit
Mickey Bolitair: Deel 2

Steeds meer Amerikaanse thrillerauteurs (zoals bijvoorbeeld John Grisham en Kathy Reichs) breiden hun lezerspubliek uit door – naast thrillers voor volwassenen – boeken voor jongeren te gaan schrijven. Ook Harlan Coben is deze weg ingeslagen en vermaakt zijn nieuwe lezers met de spannende Mickey Bolitair-reeks. Nu of nooit is het tweede boek in deze serie. Mickey is het neefje van Myron Bolitair, een bekend personage in de thrillers van Coben.

Mickey Bolitair komt uit een warm nest. Hij is knap, sterk, stoer en razend populair op school. Tenminste: dat zou Mickey graag willen. In werkelijkheid woont hij bij zijn oom Myron. Mickey’s vader is omgekomen bij een auto-ongeluk waarna zijn moeder instortte en verslaafd aan drugs raakte. Ze verblijft nu in een ontwenningskliniek. Mickey is nieuw op school en allesbehalve populair. Sterk en stoer is hij ook al niet, wel sportief. Zijn vriendengroepje bestaat uit Ema, Spoon en Rachel. Ema is een mollig meisje dat als Goth gekleed gaat en Spoon is de sukkelige zoon van de conciërge. Vreemde eend in de bijt is echter Rachel. Ze is volgens Mickey “de lekkerste meid van de klas”.

Mickey kan nog steeds niet geloven dat hij omgaat met een meisje als Rachel maar voor hij haar beter kan leren kennen gebeurt er iets ingrijpends. Er is een schietpartij in het huis van Rachel. Rachels moeder wordt gedood en Rachel zelf belandt in het ziekenhuis. Ze is in haar hoofd geschoten, meer is nog niet bekend. De politie vermoedt dat het gaat om een uit de hand gelopen inbraak maar Mickey en zijn vrienden ontdekken dat er een aantal dingen niet helemaal kloppen. Is de politie wel te vertrouwen? En waarom hangt er een afbeelding van een vlinder op deur van Rachels ziekenhuiskamer? De vlinder is het symbool van de geheime organisatie Abeona Shelter. Waarom houdt dit mysterieuze genootschap - dat kinderen redt - zich bezig met Rachel? Wat is er aan de hand?

Terwijl Mickey en zijn vrienden proberen uit te zoeken wie er verantwoordelijk is voor de schietpartij in Rachels huis, heeft Mickey nog wat anders aan zijn hoofd. Het vreemde vrouwtje dat door iedereen “het vleermuisvrouwtje” wordt genoemd, heeft hem verteld dat zijn vader nog in leven is! Het vleermuisvrouwtje woont bij Mickey in de buurt en is een vreemde dame die door iedereen gemeden wordt. Veel kinderen zijn bang voor haar maar Mickey heeft ontdekt dat ze in haar jonge jaren een oorlogsheldin was en nu is verbonden aan Abeona Shelter. Maar waarom beweert ze dat zijn vader nog leeft? Mickey heeft zelf gezien dat hij stierf. Toch? Antwoorden blijven uit want het vleermuisvrouwtje keert Mickey na haar schokkende uitspraak de rug toe.

Omdat het boek verdergaat waar het eerste boek ophoudt, duurde het even voordat ik begreep hoe alles in elkaar zat. En dat is natuurlijk mijn eigen schuld want dan had ik het eerste boek maar moeten lezen! Gelukkig is Harlan Coben de beroerdste niet en onthult hij gaandeweg toch alle nodige informatie. Mickey Bolitair is absoluut geen doorsnee tiener. Zijn oom Myron wordt in beslag genomen door zijn stoere baan  en Mickey geniet meer vrijheid dan goed voor hem is. Er is gelegenheid genoeg om flink in de problemen te komen, ook al zijn er mensen die proberen een oogje in het zeil te houden.

Nu of nooit is spannend, een tikje vreemd en leest als een trein. Nieuwsgierige mensen als ik kunnen gewoonweg niet meer stoppen met lezen want hoe zit het nu allemaal? Harlan Coben biedt een avontuurlijk en fantasievol verhaal vol ongewone, boeiende, griezelige en zelfs grappige mensen zoals een onbetrouwbare politieagent, een gewapende vader en een wereldberoemde filmster. Het is een boek over vriendschap. Ik heb genoten van de ongebruikelijke belevenissen van de eigengereide Mickey Bolitair. Nu of nooit is een onweerstaanbaar boek voor eigenwijze jongeren die houden van thrillers met een mysterieus tintje.

ISBN 9789022566183 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Boekerij | juli 2013
Vertaald door Gert van Santen | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 21 juli 2013