Harlan Coben

Toon alleen recensies op Leestafel van Harlan Coben in de categorie:
Harlan Coben op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Gevonden Gevonden
Mickey Bolitair: Deel 3

Gevonden is het derde deel in de Mickey Bolitair-reeks (een spin-off van de Myron Bolitair-reeks voor volwassenen). In de eerste twee delen heeft Mickey al heel wat meegemaakt. Jarenlang woonde hij met zijn ouders op diverse locaties in het buitenland maar een fataal auto-ongeluk maakte een einde aan het geluk van de familie Bolitair. Mickeys vader kwam om het leven en Mickeys moeder raakte hierdoor zo van slag dat ze aan de drugs raakte. Nu zit ze in een afkickkliniek.

Na de dood van Mickeys vader en de opname van zijn moeder, is zijn leven ingrijpend veranderd. Mickey woont nu bij zijn oom Myron, de broer van zijn vader. Het was even wennen voor de twee mannen om een huis te delen maar het tweetal is erin geslaagd een zeker evenwicht te vinden. Mickey heeft een bijzondere vriendengroep bestaande uit de sukkelige zoon van de conciërge, de mollige dochter van een wereldberoemde filmster (een zorgvuldig bewaard geheim), het populairste meisje van de school en Mickey zelf. De vriendenclub probeert een reeks aangrijpende gebeurtenissen te boven te komen.

Tegen wil en dank zijn Mickey en zijn vrienden betrokken geraakt bij de activiteiten van het Abeona Shelter, een geheime organisatie die kinderen redt. Een zonderling, oud vrouwtje – door iedereen het vleermuisvrouwtje genoemd – zocht contact met Mickey om zich vervolgens in een wolk van geheimzinnigheid te hullen. Het laatste wat ze tegen Mickey heeft gezegd, is dat zijn vader nog in leven is. Mickey snapt er niks van. Waarom beweerde de oude dame zoiets ongelooflijks? Mickey heeft zelf gezien hoe zijn zwaargewonde vader na het auto-ongeluk in een ambulance werd afgevoerd. Vader overleefde het niet, dat staat als een paal boven water. Toch slaat de twijfel toe.

De twijfel slaat zelfs zó hevig toe dat Mickey zijn vader op wil graven. Oom Myron is het niet met Mickey eens maar bezwijkt uiteindelijk toch onder de aanhoudende smeekbedes van Mickey. De kist wordt opgegraven en even ontstaat er verwarring: de kist voelt behoorlijk licht aan! De waarheid is niet zo luguber als Mickey vreesde. In de kist bevindt zich een urn met daarin de as van Mickeys vader. Mickey begrijpt deze ongebruikelijke gang van zaken niet maar alle formulieren zijn in orde. Mickeys moeder blijkt opdracht gegeven te hebben het lichaam van haar echtgenoot eerst te cremeren om hem vervolgens in een kist te begraven. De handtekening onderaan de officiële formulieren is onmiskenbaar van haar.

Mickey moet accepteren dat zijn vader echt dood is maar de twijfel blijft aan hem knagen. Waarom beweerde het vleermuisvrouwtje dan zo stellig dat zijn vader nog in leven is? Welke informatie verzwijgt de oude dame? Terwijl Mickey zijn gedachten probeert te orderenen, heeft het Abeona Shelter een nieuwe opdracht voor de vriendengroep. Een vriend van Ema, de dochter van de filmster, is spoorloos verdwenen. De jongeren moeten hem opsporen. Ema is tot over haar oren verliefd op de vermiste knul maar heeft hem vreemd genoeg nog nooit in het echt ontmoet. Het is een internetromance. Mickey vindt het maar een vreemde opdracht. De jongen in kwestie is bovendien knap en populair. Wat zie hij in de mollige Ema die vaak het mikpunt van pesterijen is? Het is niet erg sympathiek van Mickey maar hij vermoedt dat Ema het slachtoffer van een grap is geworden.

Auteur Harlan Coben gaat ervan uit dat de lezer ook de vorige twee boeken heeft gelezen en nog precies weet hoe het verhaal in elkaar steekt. Ik herinnerde me de grote lijnen van het verhaal nog wel maar een aantal details zijn me in de tussentijd ontschoten. Het kostte me daardoor moeite het verhaal goed te volgen want Coben haalt veel gebeurtenissen uit de vorige boeken aan zonder het geheugen van de lezer op te frissen. Eigenlijk had ik dus voorafgaand aan dit boek de vorige delen moeten (her)lezen.

Ondanks de verwarring die af en toe ontstond, leest ook dit boek als een trein. Harlan Coben duikt schijnbaar moeiteloos in de wereld van Amerikaanse tieners en verwerkt hun angsten en problemen in een vlot en spannend verhaal. Thema’s in dit boek zijn populariteit, erbij willen horen, chatten, verliefdheid en gemis. Mickey beseft heel goed dat zijn moeder nooit meer de oude zal worden. Ze kan niet zonder zijn vader en geen enkele afkickkliniek zal haar kunnen genezen. Vader leeft niet meer en dat zullen moeder en zoon onder ogen moeten zien maar… kunnen ze dat wel?

ISBN 9789022566411 | Paperback | 327 pagina's | Uitgeverij Boekerij | januari 2015
Vertaald door Gert van Santen | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 11 februari 2015